| Opel Astra III sedan | | Na 4-drzwiow odmian Astry trzeciej generacji przyszo czeka trzy lata. Tyle mino, odkd debiutowaa w Polsce 5-drzwiowa wersja hatchback. W midzyczasie pojawiy si Astra kombi, 3-drzwiowa, coupe-cabriolet i van.
Produkcj sedana, pokazanego po raz pierwszy na zeszorocznym salonie motoryzacyjnym w Stambule, zajmuj si zakady Opla w Gliwicach. To jedyna na wicie fabryka, gdzie samochd ten jest wytwarzany. Do koca grudnia z linii montaowych zjedzie ok. 10 tys. aut, a docelowo ma ich powstawa 40 tys. rocznie.
Gwnymi rynkami zbytu Astry sedan bd kraje Europy rodkowej i Wschodniej, ze szczeglnym uwzgldnieniem Rosji i Turcji. Powd jest prosty – w pastwach tych wersje 4-drzwiowe samochodw kompaktowych ciesz si du popularnoci. W Rosji wybiera je 65 proc. lientw, a w Turcji 67 proc. Dla porwnania w Polsce i reszcie pastw naszego regionu jest to ok. 15 proc., a w Europie Zachodniej zaledwie 5 proc.
Astra sedan wykorzystuje t sam pyt podogow, co pozostae odmiany nadwoziowe modelu. Rozstaw k jest identyczny, jak w kombi (270,3 cm) i o 9 cm wikszy ni w hatchbacku. Pod wzgldem dugoci (459 cm), wersja 4-drzwiowa przewysza pozostae wersje. Udao si dziki temu wygospodarowa do spory baganik o pojemnoci 490 l. Dla porwnania pojemno przestrzeni bagaowej Astry 3- i 5- drzwiowej wynosi 380 l, a kombi – 500 l.
Biorc pod uwag rynkowych rywali, kompaktowy sedan Opla plasuje si w rodku stawki: mniejsze baganiki maj 4-drzwiowe: Honda Civic (375 l) czy Toyota Corolla (450 l), a wiksze Ford Focus (526 l) i Volkswagen Jetta (527 l).
Pojemno przestrzeni bagaowej Astry sedan mona zwiksza do 870 l skadajc tylne siedzenia. Przy okazji zamiast przedmiotw o maksymalnej dugoci 99,5 cm daje si zapakowa mierzce do 172,1 cm.
Do napdu Astry sedan przewidziano dwa silniki benzynowe 1,6 l/115 KM i 1,8 l/140 KM oraz dwa diesle 1,3 l/90 KM i 1,7 l/100 KM (dostpny w pniejszym czasie). Standardowo „benzyniaki” s skonfigurowane z 5-stopniowymi, manualnymi skrzyniami biegw. Opcjonalnie do 1.6 oferowana jest zautomatyzowana przekadnia 5-stopniowa, a do 1.8 4-biegowy automat. Jednostki wysokoprne wsppracuj z 6-stopniow skrzyni manualn.
Mwic o sedanie nie mona w pierwszej kolejnoci nie wspomnie o jego baganiku. Ma on regularny ksztat, bo nadkola nie wnikaj gboko do wntrza. Podobnie jest zreszt z jego zawiasami, ktre nie ograniczaj przestrzeni bagaowej w grnej czci. Minusem jest brak uchwytw pokrywy baganika sucych do jej zamykania. Przyzwyczajenia wymaga te moliwo jego otwierania wycznie za pomoc przycisku znajdujcego si na panelu centralnym.
Plus naley si konstruktorom na wygospodarowanie sporej iloci miejsca dla pasaerw podrujcych z tyu. Nie powinno im zabrakn przestrzeni na nogi i nad gowami. Zajcie wygodnej pozycji za kierownic nie sprawia problemu dziki szerokiemu zakresowi regulacji kierownicy.
Pod mask wyprbowywanej przez nas Astry sedan pracowaa wysokoprna jednostka napdowa 1,3 l/90 KM. To wsplna konstrukcja koncernw General Motors (do ktrego naley Opel) i Fiat. Jej zaletami s niewielkie zuycie paliwa oraz dobre wyciszenie (silnik goniej zaczyna pracowa przy ok. 3100 obr./min).
Jeli chodzi o dynamik jazdy, to wszystko wyglda dobrze dopki obroty utrzymywane s powyej 1800 na minut. Poniej tej wartoci may diesel nie radzi sobie z mas samochodu. Warto o tym pamita planujc wyprzedzanie lub wjedajc pod grk i zawczasu zredukowa bieg. 6-stopniowa skrzynia manualna, wsppracujca z silnikiem, pracuje zreszt precyzyjnie. | | rdo: www.motofakty.pl
|
| |
| |
| | | | | z dnia
| | Waluta | Kurs | Zmiana | | | |
| 1 USD | | -4,469 | | | |
| 1 EUR | | -4,716 | | | |
| 1 GBP | | -5,352 | | | |
| 1 CHF | | -4,748 | |
| |
|
|