  | BMW M3 Sedan | | Literka „M”. Niby nic, a jednak. W ten właśnie sposób BMW oznacza supersportowe wersje swoich aut. Najnowszym z nich jest M3 sedan.
Mówiąc o BMW M3 sedan należy zacząć od silnika. Auto napędza benzynowa jednostka V8 o pojemności 4,0 l rozwijająca moc 420 KM. Jej maksymalny moment obrotowy wynosi 400 Nm. I jeszcze jeden szczegół: maksymalna prędkość obrotowa to 8400 obr./min.
Widlasta „ósemka” waży 202 kg i jest lżejsza o 15 kg od 6-cylindrowej jednostki stosowanej w M3 poprzedniej generacji. Jej kadłub pochodzi z odlewni metali lekkich BMW w Landshut, w której powstają również kadłuby silnika bolidów zespołu BMW Sauber F1. Skrzynia korbowa wykonana jest ze specjalnego stopu aluminium i krzemu. Cylindry poruszają się nie w konwencjonalnych tulejach, lecz po powierzchni powstałej przez odsłonięcie twardych kryształków krzemu. Pokryte stalą tłoki pracują bezpośrednio w tych niepowlekanych, gładzonych tulejach.
W celu zwiększenia efektywności silnika zastosowano system odzyskiwania energii hamowania, który koncentruje wytwarzanie prądu dla sieci pokładowej w fazach hamowania silnikiem i hamulcami. W ten sposób akumulator jest ładowany bez korzystania z energii zawartej w paliwie. Natomiast w fazach ciągu silnika generator pozostaje najczęściej odłączony.
Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje M3 sedan 4,9 sekundy. Auto może jechać z prędkością 250 km/h. Na więcej nie pozwala elektroniczna blokada. Moc przenoszona jest standardowo na tylne koła przez 6-biegową skrzynię manualną.
Oprócz struktury nośnej, ze standardowego BMW serii 3 przejęte zostały tylko drzwi, pokrywa bagażnika, szyby oraz lampy tylne. „Dołożono” duże wloty powietrza z przodu, szerokie nadkola, „skrzela” w przednich ścianach bocznych i progi typowe dla samochodów M, mocniej wyprofilowane w kierunku tylnej części pojazdu i podkreślające optycznie napęd na tylne koła. Nie zapomniano też o podwójnych rurach wydechowych. Wprawne oko dostrzeże jeszcze dyskretną krawędź aerodynamiczną zmniejszającą wypór na osi tylnej.
W kokpicie nowego BMW M3 sedan znajdziemy charakterystyczne, podwójne zegary z białym oświetleniem i czerwonymi wskazówkami, kierownicę skórzaną i nowo zaprojektowaną konsolę środkową. Typową cechą samochodów M jest sygnalizacja ostrzegawcza obrotomierza. W fazie rozgrzewania silnika wskazuje ona zalecany zakres prędkości obrotowych stosownie do aktualnej temperatury oleju silnikowego. Granica pomiędzy żółtym zakresem ostrzegawczym a czerwonym krytycznym przesuwa się wraz z rosnącą temperaturą oleju aż do wartości maksymalnej 8400 obr./min.
Układ jezdny BMW M3 sedan został skonstruowany całkowicie od nowa. Niemal wszystkie elementy osi przedniej wykonane są z aluminium. Dotyczy to twardszych amortyzatorów, łożysk i dodatkowej płyty zwiększającej sztywność poprzeczną przedniej części pojazdu. Modyfikacjom poddano również tylną oś (m.in. zmieniona geometria).
Dzięki opcjonalnej funkcji MDrive kierowca ma możliwość dokonywania indywidualnych ustawień niektórych układów samochodu np. amortyzatorów. Ich siła tłumienia jest regulowana elektronicznie, co pozwala na zoptymalizowanie wahań pionowych oraz powoduje zmniejszenie kołysania podczas hamowania i przyspieszania. Naciskając przycisk na środkowej konsoli, kierowca dokonuje wyboru jednego z trzech ustawień – normalnego, komfortowego i sportowego.
W układzie kierowniczym zastosowano wspomaganie hydrauliczne, które reguluje siłę wspomagania w zależności od prędkości jazdy. Poprzez MDrive kierowca może sam decydować o stopniu wspomagania. Do wyboru są dwie charakterystyki: normalna i sportowa (ograniczone wspomaganie).
Ponadto MDrive pozwala na wybór trzech charakterystyk silnika mających wpływ na ustawienie przepustnic w układzie ssącym, a także na inne parametry regulujące w sposób odczuwalny reakcję jednostki napędowej. |  | Źródło: www.motofakty.pl
|
|  | 
|  | 
 |  |  |  |  | z dnia
|  | Waluta | Kurs | Zmiana |  |  |  | 
 | 1 USD | |  -4,469 |  |  |  | 
 | 1 EUR | |  -4,716 |  |  |  | 
 | 1 GBP | |  -5,352 |  |  |  | 
 | 1 CHF | |  -4,748 |  |
|  | 
|
|