| Zielone wiato dla paliwa wodorowego | | Paliwami ubiegego stulecia byy benzyna i olej napdowy. Czy obecne bdzie nalee do ogniw paliwowych oraz wodoru? Nawet jeli, to i tak przyjdzie nam jeszcze poczeka na nie co najmniej dziesi lat. Ale ju teraz Komisja Europejska chce przyspieszy prace nad tymi alternatywnymi rdami napdu.
Komisja Europejska przyja na pocztku tego tygodnie dwa projekty, ktre mog oznacza bardzo duy krok naprzd w badaniach i w rozwoju technologii wykorzystujcej wodr jako paliwo. Stworzony zosta program (Joint Technology Initiative - JTI), ktrego zadaniem jest wsplne kontynuowanie prac nad ogniwami paliwowymi oraz paliwem wodorowym. Jednoczenie maj zosta podjte dziaania, ktre maj znacznie uproci uzyskiwanie pozwolenia na uytkowanie tego typu pojazdw na europejskich drogach.
Joint Technology Initiative
Program JTI ma z zaoenia zjednoczy prace rnych podmiotw, zarwno prywatnych, jak i publicznych, i to nie tylko z sektora motoryzacyjnego. Ogniwa paliwowe mog bowiem by zaadoptowane nie tylko do pojazdw, ale i do statkw, samolotw, a nawet komputerw czy telefonw komrkowych.
Wsplne dziaania pozwol przyspieszy tempo prac nad tymi dwoma technologiami, midzy innymi poprzez zgromadzenie wikszych funduszy oraz dzielenie si ju zdobytymi dowiadczeniami. Wan rol maj w tym projekcie odegra podmioty z sektora publicznego, w tym gwnie unijne instytucje, ktre ju zapowiedziay przekazanie na rzecz JTI kwoty 470 mln euro.
Gwnym celem na najblisze lata ma by znalezienie rozwiza wielu technicznych oraz pozatechnicznych barier, bez ktrych dalszy rozwj w tej dziedzinie jest niemoliwy. Za najwaniejsze przeszkody uwaane s obecnie koszty oraz trwao ogniw paliwowych, produkcja, przechowywanie oraz dystrybucja paliwa wodorowego, a w przypadku pojazdw samochodowych przede wszystkim take bezpieczne i efektywne gromadzenie tego paliwa w baku samochodu.
Publiczno-prywatne partnerstwo JTI, ktre swoj dziaalno rozpocznie z pocztkiem przyszego roku, zostao wstpnie zaplanowane na sze lat. Jeli rzeczywicie prace nad ogniwami paliwowymi oraz paliwem wodorowym nabior znacznego tempa, niewykluczone, e program ten bdzie kontynuowany. Wedug wstpnych szacunkw, mniej wicej w poowie przyszej dekady istnieje moliwo wprowadzenia technologii wodorowej do masowej produkcji.
Zgoda na wodorowe pojazdy
Termin ten z ca pewnoci nie byby realny, gdyby spora grupa koncernw motoryzacyjnych ju od wielu lat nie prowadzia swoich wasnych prb i bada nad technologiami wykorzystujcymi wodr jako gwne paliwo.
Niestety bryluj tu zdecydowanie koncerny japoskie oraz amerykaskie. Na drogach obu tych pastw jedzi ju spora liczba prbnych modeli, w ktrych testowane s powysze rozwizania. Europa, ktra wcale nie jest jako w tyle za motoryzacj japosk czy amerykask, w tej akurat dziedzinie wyranie jednak odstaje.
Duy wpyw na to ma z pewnoci nie ujcie pojazdw wodorowych w jednolitym europejskim systemie homologacji typu WE (WVTA), ktry od stycznia 1998 r. jest obowizkowo stosowany w wikszoci aut osobowych, a od czerwca 2003 r. w motocyklach. Homologacja ta umoliwia szybsz i atwiejsz rejestracj pojazdu we wszystkich pastwach czonkowskich.
Skutkuje to tym, i uzyskanie stosownych zezwole na wprowadzenie pojazdw wodorowych do ruchu wymaga zaatwiania wielu skomplikowanych i kosztownych procedur.
Dlatego te Komisja Europejska przyja wniosek, by owa homologacja obja take samochody na wodr. W swym uzasadnieniu przekonuje, e pojazdy te s rwnie bezpieczne, jak auta wykorzystujce konwencjonalne paliwa. Natomiast zdecydowanie bij je na gow, jeli chodzi o ochron rodowiska. Paliwo wodorowe charakteryzuje si zerow niemal emisj zanieczyszcze, w tym dwutlenku wgla. Jednak w tym przypadku KE zwraca uwag, e sama produkcja paliwa wodorowego moe przyczyni si w jakim stopniu do zwikszonej emisji CO2 do atmosfery.
Droga do tego, by paliwa wodorowe zastpiy obecnie stosowane paliwa kopalniane, jeszcze daleka. Jednak wydaje si, e jest to suszny kierunek rozwoju w motoryzacji, a zjednoczone siy koncernw motoryzacyjnych mog znacznie ten cel przybliy. | | rdo: www.mojeauto.pl
|
| |
| |
| | | | | z dnia
| | Waluta | Kurs | Zmiana | | | |
| 1 USD | | -4,469 | | | |
| 1 EUR | | -4,716 | | | |
| 1 GBP | | -5,352 | | | |
| 1 CHF | | -4,748 | |
| |
|
|