temp. 4,9oC, cin. 1008 hPa, wiatr 0 m/s - KAMERY ONLINE
Czwartek, 21 Listopada 2024 
Dodaj og?oszenieWyszukaj og?oszenieAuto Komisy w SzczecinieFirmy motoryzacyjne w SzczecinieReklama w naszym serwisie
Szczeciska Gieda SamochodowaSzczeciska Gieda SamochodowaSzczeciska Gieda Samochodowa
Ile pali klima?
Coraz wicej samochodw wyposaanych jest w klimatyzacj. Podnosi ona nie tylko komfort, ale take koszty uytkowania pojazdu. O ile przy temperaturze zewntrznej 28 stopni C, w celi schodzenia kabiny do 22 stopni C, trzeba liczy si ze zwikszonym zuyciem paliwa do ok. 2 l/100 km, to przy 31 stopni C w pocztkowej trzyminutowej fazie klimatyzacje zuywaj nawet ponad 4 l/100 km. Dla kierowcy oznacza to due koszty eksploatacyjne, ktre mona jednak troch ograniczy.

Przyjemny chodek w czasie upalnych dni uzyskiwany dziki zamontowanej w samochodzie klimatyzacji nie jest za darmo. Jak wykazay badania ADAC, zwaszcza w pocztkowej fazie schadzania wntrza, po tym jak auto stao w nasonecznionym miejscu, ukady A/C okazuj si paliwoerne. W czasie pierwszych trzech minut schadzania kabiny do 22 stopni C, przy zewntrznej temperaturze 31 stopni C, redniej klasy samochody zuyway od 2,47 do 4,15 litra paliwa na 100 km wicej ni przy wyczonej klimatyzacji. Do utrzymania stosunkowo niskiej temperatury we wntrzu wystarczao im pniej znacznie mniej paliwa – 0,76 do 2,11 litra wicej na kade 100 km przejechane w miecie lub od 0,09 do 0,66 litra na 100 km na autostradzie. Dla temperatury zewntrznej 28 stopni C spalanie klimy byo nisze, a ilustruje je zamieszczony obok wykres, z wynikami pomiarw dla czterech modeli samochodw, w tym jednego w dwch wersjach silnikowych.

Z najwikszym zuyciem mamy do czynienia wtedy gdy stoimy w korku, na dworze jest bardzo gorco, a w kabinie ustawilimy nisk temperatur, znacznie poniej 20 stopni C. Przysowiowy szczyt to sytuacja, kiedy ostre wiato soneczne wpada nam przez du przedni szyb, bo wntrze pojazdu nagrzewa si wtedy najszybciej.

Due znaczenie dla zuycia paliwa ma take typ klimatyzacji. Specjalici z ADAC stwierdzili, e cz urzdze pracuje z du moc (chodzenia), niezalenie od ustawionej temperatury. W miar potrzeb zimne powietrze mieszane jest z ciepym, aby uzyska stopie chodzenia wybrany przez uytkownika, co w praktyce oznacza marnotrawstwo paliwa – przykad Ford Fiesta 1.4 i Mazda 6. Lepsze urzdzenia potrafi regulowa wydajno chodzenia kompresora, dziki czemu samochd zuywa tylko tyle paliwa ile jest niezbdne, np. Audi A4. Wprawdzie kompresor o zmiennej wydajnoci ma take Opel Vectra, ale nie wyposaono go w zewntrzne elektroniczne sterowanie, jakie znalazo si w Audi.

Kierowcy mog w znaczcym stopniu sami wpywa na zuycie paliwa przez klimatyzacj. Wystarczy przed wyruszeniem dobrze przewietrzy kabin, a otwarcie okien i drzwi nawet przez jedn minut znacznie uatwi prac ukadu chodzenia. W pocztkowej fazie chodzenia (przez kilka minut) warto zamkn obieg powietrza, dziki czemu klimatyzacja nie bdzie musiaa chodzi gorcego powietrza z zewntrz, lecz stopniowo coraz bardziej schodzone z kabiny. W niektrych modelach samochodw odbywa si to nawet automatycznie. W czasie jazdy okna oraz szyberdach powinny by zamknite, ale ze wzgldw zdrowotnych, warto je co jaki czas uchyla, aby nie dopuci do zbytniego wysuszenia powietrza w kabinie i zapobiec podranieniu spojwek czy wysychaniu ust i skry. Dobrym rozwizaniem jest schadzanie etapami – najpierw ustawiamy temperatur nieco nisz ni na dworze, a dopiero pniej obniamy j do wartoci docelowej.

Nawiew najlepiej ustawi tak, aby strumie powietrza pyn po ramionach osb jadcych z przodu do tyu. Ze wzgldw medycznych, a take i ekonomicznych, rnica temperatury na zewntrz i wewntrz nie powinna by zbyt dua, np. 3 stopnie. W czasie silnych upaw bdzie to za mao, ale mona agodzi ewentualny szok termiczny, stopniowo zmniejszajc rnic temperatur na kilka minut przed opuszczeniem pojazdu. Najprzyjemniejsze temperatury s w zakresie 21-23 stopni C. Warto zwrci jednak uwag, e temperatura wntrza nierzadko odbiega od wartoci ustawionej dla ukadw A/C, take automatycznych. Znaczne rnice wystpuj wewntrz kabiny, co ilustruje zdjcie wykonane w podczerwieni. Aby uwiadomi kierowcom koszty uywania klimatyzacji, ADAC apeluje o ustalenie bliskiej realnej eksploatacji normy testowej i podawanie zuycia paliwa przez ukad A/C. Nabywcom umoliwioby to atwe porwnanie kosztw eksploatacji, przed wyborem modelu samochodu.
rdo: ADAC



Jak rozpozna usterk silnika?

Gdy zgubimy kluczyk od auta

Jak sobie radzi z droejcym paliwem

Pomyka przy tankowaniu

Autogaz - tanie paliwo na trudne czasy?

Co zrobi, aby samochd nie zamarz?
wszystkie aktualnoci >>

z dnia
WalutaKursZmiana

dolar amerykaski
1 USD  -4,469

euro
1 EUR  -4,716

funt szterling
1 GBP  -5,352

frank szwajcarski
1 CHF  -4,748


Sownik motoryzacyjny

Punkty karne za wykroczenia

Przydatne umowy i druki

Dozwolone prdkoci w Polsce

Wirtualny alkomat

Tablice rejestracyjne

Rozkady Jazdy ZDiTM
  Regulamin serwisu | Polityka prywatnoci | Kontakt z nami | Wsppraca | Pole stron