temp. 4,9oC, cin. 1008 hPa, wiatr 0 m/s - KAMERY ONLINE
Czwartek, 21 Listopada 2024 
Dodaj og?oszenieWyszukaj og?oszenieAuto Komisy w SzczecinieFirmy motoryzacyjne w SzczecinieReklama w naszym serwisie
Szczeciska Gieda SamochodowaSzczeciska Gieda SamochodowaSzczeciska Gieda Samochodowa
Co nas wyhamuje w przyszoci?
Zgodnie z postpujc w wiecie motoryzacji ewolucj, co kilka lat pojawiaj si coraz bardziej miae rozwizania majce ulepszy nasze bezpieczestwo bez uszczerbku na wydajnoci samochodw. Systemy hamulcowe s jednymi z urzdze, ktrych moliwoci nie zostay jeszcze do koca wyczerpane. Zobaczmy zatem, czym bdziemy hamowa w przecigu najbliszych lat.

W dzisiejszych czasach droga hamowania przecitnego samochodu rozpdzonego do prdkoci rzdu 100 km/h zamyka si w przedziale 50-60 metrw. Jest to jednak wynik bardzo przecitny. Topowe samochody wyposaone w sportowe ukady potrafi schodzi spokojnie poniej 40 metrw. Jak wszyscy si domylaj nie jest to jednak szczyt moliwoci technologicznych. Sowa Berndta Gomberta, inyniera Siemens VDO: "W roku 2010 nowa technologia hamulca elektrycznego ustanowi wysok poprzeczk dla systemw hamulcowych." - nie pozostawiaj adnych zudze. Przyszo hamulcw ley w ukadach elektrycznych. Czy zatem czeka nas ewolucja polegajca na zastpieniu hydrauliki pytk krzemow naszpikowan nowoczesnymi, nierzadko kosmicznymi mikro-technologiami?

Producenci zapowiadaj, e dziki cakowitemu zelektryzowaniu ukadw hamulcowych uda si skrci drog hamowania typowego, wacego grubo ponad ton samochodu, poniej 30 metrw. Biorc temat bardziej uwanie pod lup przypomnimy sobie, e kto przeciera szlaki w tej dziedzinie par dobrych lat temu. Oczywicie jest tutaj mowa o Mercedesie, ktry w sportowym coupe o nazwie SL montowa system, ktry nie by stricte urzdzeniem typu brake-by-wire. Bya to konstrukcja porednia. System nazywa si Sensotronic Brake Control.

Jego dziaanie w wielkim skrcie polegao na tym, e peda hamulca uruchamia pomp, ktra z kolei powodowaa wzrost cinienia w ukadzie, monitorowanym przez czujniki. W tym samym czasie komputer analizowa sygnay z czujnikw i adekwatnie do sytuacji specjalny modulator przekazywa na wybrany zacisk hamulca pyn pod cinieniem 160 barw. Przy takiej konstrukcji pompa hamulcowa nie bya odpowiedzialna za poruszanie klockami hamulcowymi, tylko jej zadaniem byo wywieranie cinienia sterujcego. Praca na podwyszonym poziomie cinienia z moliwoci jego szybkiej modulacji pozwalaa na precyzyjne dziaanie. Niestety bardzo szybko okazao si, e system jest bardzo awaryjny i koncern w popiechu odoy ten projekt na bok. Jak ju wczeniej wspomniaem, nie by to typowy "nie-mechaniczny" system brake-by-wire. Niemieccy inynierowie pozostawili hydraulik, aby w razie nieoczekiwanej awarii samochd by w stanie w ogle hamowa.

W peni elektryczny ukad hamulcowy powinien charakteryzowa si tym, e wycznie za pomoc drogi elektrycznej bdzie przekazywa si wywieran na peda hamulca do reszty ukadu. W tej kwestii popis swoich moliwoci pokazuje ostatnio Siemens VDO. Dziki swej zasadzie dziaania rozwizanie zostao nazwane - "elektroniczny hamulec klinowy". Gdyby wierzy w peni wszystkim zapowiedziom to szykuje si niezy przeom w technice motoryzacyjnej.

Electronic Wedge Brake, czyli w skrcie EWB przyblia technologi drive-by-wire, znan do tej pory z lotnictwa, ku szerszym zastosowaniom. Tutaj nonikiem wszelkich informacji i rozkazw jest prd pyncy przewodem elektrycznym. Zatem egnajcie pompy, toczki czy podcinieniowe membrany. W nowym rozwizaniu peda hamulca bdzie poczony jedynie z potencjometrem. W miejsce siownika elektrycznego albo silnika dziaajcego bezporednio na klocki hamulcowe, may silniczek porusza specjalnym klinem, z ktrego jest wytwarzana bardzo dua sia przy minimalnym poborze prdu. Wykorzystanie zasady dziaania klina pozwala na uzyskanie wzmocnionego efektu hamowania praktycznie na samym kocu ukadu, czyli klocku. W dodatku wszystko udao si zminiaturyzowa na tyle, eby zmiecio si wewntrz felgi. Jeli chodzi o zuycie energii to przy staej sile jest ono znikome, natomiast szczytowe zuycie jest osigane przy zmianie siy hamowania. Ze strony kierowcy zmiana nie jest zbytnio wyczuwalna. Ukad hamulcowy pracuje bezgonie, a podczas mocnego hamowania nie odczuwa si charakterystycznych wibracji pedau. Producent technologii zapewnia, e auto wyposaone w ten system potrafi na oblodzonej jezdni skrci drog hamowania o wicej ni 1/4.

Reasumujc zebrane tutaj wszystkie fakty wiadomo bezapelacyjnie, e elektryczne siowniki w zaciskach pozwalaj dziaa nieporwnywalnie lepiej ni tradycyjny system hydrauliczny. Nie do, e szybko przekazywania informacji jest duo szybsza, to jeszcze w gr wchodzi lepsza wsppraca z innymi wspomagaczami ukadu hamulcowego, takimi jak ABS czy ESP. Patrzc nieco bardziej futurystycznie mona mie na uwadze fakt, e dziki tym urzdzeniom bdzie mona personalizowa ustawienia w zalenoci od stylu jazdy danego kierowcy, czy nawet uaktualnia oprogramowanie odpowiedzialne za dziaanie urzdzenia. Do tego ostatniego trzeba jednak podej z lekkim sceptycyzmem. Pki co, z powodu obowizujcych przepisw minie jeszcze troch czasu nim nowoczesna technologia na dobre zadomowi si na czterech kkach. Kolejne lata przynios z pewnoci radykalne zmiany. Druga kwestia, chyba najwaniejsza dla sukcesu caoci zadaje pytanie. Czy kierowca zaufa w tym powanym temacie bezdusznej elektronice?
rdo: www.mojeauto.pl



Jak rozpozna usterk silnika?

Gdy zgubimy kluczyk od auta

Jak sobie radzi z droejcym paliwem

Pomyka przy tankowaniu

Autogaz - tanie paliwo na trudne czasy?

Co zrobi, aby samochd nie zamarz?
wszystkie aktualnoci >>

z dnia
WalutaKursZmiana

dolar amerykaski
1 USD  -4,469

euro
1 EUR  -4,716

funt szterling
1 GBP  -5,352

frank szwajcarski
1 CHF  -4,748


Sownik motoryzacyjny

Punkty karne za wykroczenia

Przydatne umowy i druki

Dozwolone prdkoci w Polsce

Wirtualny alkomat

Tablice rejestracyjne

Rozkady Jazdy ZDiTM
  Regulamin serwisu | Polityka prywatnoci | Kontakt z nami | Wsppraca | Pole stron