| Chiskie podrbki | | Europejscy producenci czuli ju na plecach oddech chiskiej konkurencji ale po testach zderzeniowych EuroNCAP odetchnli z ulg – terenwka Landwind nie otrzymaa adnej gwiazdki a limuzyna BS6 produkowana przez Brilliance China Automotive Holdings jedn. Takie wyniki dyskwalifikuj samochody w oczach nabywcw.
Ale ulga potrwaa krtko – wprawdzie Landwinda wycofano z oferty, ale BS6 zostaa poprawiona i otrzymaa 3 gwiazdki (maksymalnie to 5), co daje ju szans na zainteresowanie ni klienta. Nastpca Landwinda, model Expedition take zosta dopuszczony do ruchu w Europie i w sprzeday pojawi si na pocztku przyszego roku.
Chiskie firmy chc sprzedawa samochody take poza swoim krajem tak jak zabawki i teniswki. Na tegorocznym salonie motoryzacyjnym we Frankfurcie mona byo zobaczy kilka samochodw z Chin. Przy okazji wybucha awantura, bo okazao si, e np. SUV Sceo to kopia BMW X5, a maa terenwka UFO to Toyota RAV4.
I taka jest rzeczywisto chiskiej motoryzacji – jej produkty to gwnie klony samochodw innych producentw, najczciej modeli sprzed kilku, a nawet kilkunastu lat. Firma Great Wall przygotowaa np. swoj wersj Fiata Pandy i Toyoty Yaris.
Chiscy producenci sprzedaj u siebie take samochody Chery QQ (mona je kupi take na Ukrainie) wygldajce jak Matiz, wytwarzaj Smarta (ale z napdem elektrycznym) jako CMEC – przykady mona mnoy. Dlaczego wic te pojazdy mimo zacofania technologicznego znajduj nabywcw? Podstawowym atutem jest cena. np. chiski odpowiednik Toyoty Land Cruiser – model Victor ma w Niemczech kosztowa ok. 22 tys. euro, czyli ok. 80 tys. z. Wspomniany Shunanghuan Sceo we Francji jest do kupienia za ok. 30 tys. euro (ma europejska homologacj), czyli 109 tys. z. W Polsce ceny BMW X5 zaczynaj si od 240 tys. z, najtaszy Land Cruiser kosztuje 168 tys. z.
W Polsce chiskie auta mona kupi jak na razie tylko z indywidualnego importu, co nie znaczy jednak, e musimy po nie jecha do Chin. Wszystkie formalnoci zaatwi przedstawicielstwo producenta, klient musi tylko udzieli penomocnictwa.
To wybieg pozwalajcy sprowadza samochody bez uzyskiwania homologacji dopuszczajcej do ruchu, dziki czemu auto nie musi przechodzi kosztownych bada. Po prostu kady moe w cigu roku sprowadzi jeden pojazd danego typu bez homologowania, trzeba tylko wykona badanie techniczne na stacji diagnostycznej i oczywicie opaci co, akcyz, VAT. Tym wszystkim zajmuje si przedstawiciel firmy, przyszy waciciel z kompletem dokumentw musi tylko zarejestrowa auto.
Great Wall, chiski wytwrca terenwek i pick-upw swoje biuro ma w Radomiu. Oferta jest do uboga, tylko dwa modele - SUV Hover (przypominajcy Mitsubishi Pajero) i pick-up Deer (podobny do starszych modeli Hiluxa). Hover napdzany jest benzynowym silnikiem rodem z Mitsubishi o pojemnoci 2,4 l. Lista wyposaenia samochodu obejmuje min. ABS, elektrycznie sterowane szyby i lusterka, radio ze zmieniark, alufelgi, skrzana tapicerk. Cena auta z napdem na cztery koa to 109 500 z. Hover to z kolei nieco surowszy pick-up. Pod mask take pracuje benzyniak (2,3 l chiskiej konstrukcji), mona jednak zamwi auto z instalacj gazow. Cena netto (samochd daje moliwo odliczenia caego VAT-u) krtszej wersji to ok. 51 tys. z, czyli brutto ok. 62 tys. z.
W Gdasku usadowio si przedstawicielstwo firmy z Hong Kongu – China Motors Hong Kong. Oferta samochodw jest szeroka – od maych dostawczakw po SUV-y. Podobnie jak to jest w przypadku salonw samochodowych znanych marek, mona zamwi auta w rnych kolorach, poziomach wyposaenia, wersjach silnikowych. Waciciel, Bohdan Bogucki od kilkunastu lat handluje z Chinami – Uwaam, e chiskie samochody prezentuj przyzwoity poziom. - mwi - Bdzie ich coraz wicej i nie da si tego unikn. Wejd na rynek podobnie jak auta japoskie a potem koreaskie.
Mae auto dostawcze o adownoci 500 kg kosztuje zaledwie 19 900 z. Ceny SUV-a Landmark (do wybory trzy motory, sze kolorw, trzy poziomy wyposaenia plus opcjonalne wyposaenie dodatkowe) zaczynaj si od 79 900 z. Cena zawiera wszystkie koszty (oprcz rejestracji) czyli koszty transportu, celne, VAT itp. Zamawiajc samochd trzeba wpaci zaliczk w wysokoci poowy ceny na konto w chiskim banku. Deklarowany czas oczekiwania na samochd to 12-14 tygodni.
Wojciech Drzewiecki, Instytut Samar:
Popyt na chiskie auta w Polsce nie bdzie duy bo produkty z Chin maj z opini o jakoci. Kupujcy bdzie wola wyda pienidze na uywany samochd znanej marki, obecny na rynku, majcy serwis i dostp do czci zamiennych ni na produkt zupenie nieznany, oferowany przez jeden salon w Polsce. Ta sprzeda moe si zwikszy, gdy chiskie marki zadomowi si na rynkach Europy zachodniej np. w Niemczech i uzyskaj tam uznanie.
Jakub Fary, Polski Zwizek Przemysu Motoryzacyjnego:
Daleki jestem od lekcewaenia chiskich a take indyjskich producentw. Wejd na europejski rynek tak jak firmy japoskie i koreaskie. Musz jednak zapewni wysok jako, poziom bezpieczestwa, atrakcyjny design bo europejscy klienci s wybredni oraz zapewni profesjonaln sie salonw sprzeday i serwisw. A dodatkowo poprze to jeszcze konkurencyjna cen. W Polsce bdzie podobnie – wprawdzie cena ma u nas bardzo due znaczenie przy podejmowaniu decyzji o zakupie samochodu, ale dlatego te klienci dobrze si zastanawiaj, jak wyda swoje pienidze. Dlatego taki system sprzeday, jaki proponuj przedstawicielstwa w naszym kraju to nie jest przyszo, on musi si zmieni. | | rdo: www.motofakty.pl
|
| |
| |
| | | | | z dnia
| | Waluta | Kurs | Zmiana | | | |
| 1 USD | | -4,469 | | | |
| 1 EUR | | -4,716 | | | |
| 1 GBP | | -5,352 | | | |
| 1 CHF | | -4,748 | |
| |
|
|