| Czci bd tasze? | | Zgodnie z tzw. klauzul napraw, spod patentw wyczone zostan widoczne czci takie jak reflektory, lusterka, czy atrapy chodnicy, ktre w razie zniszczenia uywane s do napraw majcych na celu przywrcenie pojazdowi wygldu pocztkowego.
Tego typu podzespoy bd mieli prawo wytwarza i sprzedawa wszyscy przedsibiorcy. Obecnie, zastrzegajc wzr widocznej czci zamiennej, koncern samochodowy moe uniemoliwi jej produkowanie, co pozwala mu na monopolizowanie rynku.
- Proces patentowania podzespow zacz si mniej wicej dwa – trzy lata temu. W tym czasie koncerny samochodowe zastrzegy wzory ok. 400 wzorw czci. Mog by one oferowane wycznie jako oryginalne, czyli w opakowaniu producenta samochodu. Zmiana przepisw powinna zmobilizowa koncerny samochodowe do obnienia cen oferowanych czci. Tak dziao si we wszystkich krajach europejskich, gdzie klauzula napraw zaczynaa obowizywa. Spadek cen wynosi ok. 10 proc. – mwi Alfred Franke, prezes Stowarzyszenia Dystrybutorw Czci Motoryzacyjnych.
Obnienie cen czci oryginalnych ma szanse pocign za sob obnik cen pozostaych podzespow, na czym zyskaliby kierowcy. Przy okazji rodzi si pytanie o jako czci wytwarzanych przez firmy niezalene.
- Gdyby miaa nas zala fala tanich, le wykonanych podzespow, tak by si ju stao – stwierdza prezes Franke. - Chcc zyska klientw firma nie moe sobie pozwoli na produkowanie bubli. | | rdo: www.motofakty.pl
|
| |
| |
| | | | | z dnia
| | Waluta | Kurs | Zmiana | | | |
| 1 USD | | -4,469 | | | |
| 1 EUR | | -4,716 | | | |
| 1 GBP | | -5,352 | | | |
| 1 CHF | | -4,748 | |
| |
|
|