| 10 najwikszych mitw technologicznych | | Zapewne wielu z nas syszao legendy na temat ekstremalnie niskiego zuycia paliwa czy te osigw "bolidw" nalecych do naszych znajomych. Jednak w motoryzacyjnym wiatku kr te bardzo ciekawe, mniej lub bardziej prawdziwe opowieci na temat rnych technologii antywamaniowych montowanych w naszych czterech kkach. Postanowilimy zatem przyjrze si im czujnym okiem eksperta.
W czasach poprzedniej, zamierzchej ju epoki PRLu, kiedy po naszych drogach w przewaajcej czci poruszay si wytwory komunistycznej myli technicznej, wasnym yciem yy mity uskuteczniane przez ssiadw lub tzw. "znawcw". Niejeden zdoa odpali swojego wiekowego Fiata 126p przy pomocy monety woonej pomidzy odpowiednie bezpieczniki. Drug, rwnie popularn opowieci byo to, jak niektrym udawao si dostawa do swych Polonezw czy "duych" Fiatw za pomoc drewnianego patyczka po lodach.
Tamte lata jednak miny, nastpi postp technologiczny, a na polskich drogach pojawiy si auta wprost z kapitalistycznego zachodu. Niektre z nich prezentoway szczytowe, jak na owe czasy, technologie. Niestety nie byy one pozbawione wad. Czasami zdarzao si, e potrafiy zawodzi. Nawet dzi kupujc samochd wyposaony w najnowsze cuda techniki, moe si okaza, i mona je obej za pomoc banalnego chwytu. Czy powinnimy zatem ufa elektronice? By pomc odrni fakty od fikcji postanowilimy przeanalizowa dziesi popularnych mitw oraz skonfrontowa je z rzeczywistoci.
Mit nr 1: "Przedziurawiona w poowie pieczka tenisowa, przyoona do zamka, pozwoli odblokowa centralny zamek w samochodzie".
Prawdopodobnie jest to najpopularniejszy sposb, o ktrym bardzo czsto moemy przeczyta w globalnej sieci. Gratka dla fanw polskiej produkcji pt. "Mode Wilki". Caa tajemnica tego chwytu miaa polega na tym, e w momencie kiedy przyoymy specjalnie przygotowan pik tenisow do zamka i ciniemy j, wytworzy si cinienie w ukadzie centralnego zamka, ktre odblokuje zapadki. Niestety w tej metodzie jest tyle samo prawdy co w fabule wspomnianego filmu. Tak wic moemy by spokojni o nasze centralne zamki w samochodzie. Prawdopodobnie mit ten powsta z tego, e w latach 80-tych w niektrych samochodach pojawiay si wadliwe serie zamkw, ktre mona byo w ten sposb otworzy. Jednak bardzo szybko ten problem zosta zaegnany. Z czystej, dziennikarskiej ciekawoci przeprowadzilimy swego czasu szereg takich testw na modelach z rnych rocznikw. Niestety bez pozytywnych rezultatw.
Mit nr 2: "Kiedy kopniemy mocno w przedni zderzak, istnieje ryzyko e wystrzel wszystkie poduszki powietrzne i otworz si wszystkie zamki".
Jest to rwnie jeden z bardziej popularnych mitw. Niestety jest w nim ziarnko prawdy. W pierwszych samochodach, ktre miay montowane poduszki powietrzne, zdarzao si, e przypadku mocniejszego, lecz bezinwazyjnego uderzenia czy kopnicia (bez adnych konsekwencji dla konstrukcji i wygldu samochodu) poduszki nagle wybuchay, a ze wzgldw bezpieczestwa zamki byy automatycznie otwierane. Wszystko byo spowodowane niefortunnym umieszczeniem czujnikw zgniotu, ktre byy montowane zbyt blisko, czasami tu za plastikowym zderzakiem. Konstruktorzy bardzo szybko poapali si na czym polega ich bd, w efekcie czego auta podatne na ten sposb mona byo policzy na palcach jednej rki.
Mit nr 3: "Za pomoc uniwersalnego pilota telewizyjnego mona przeprogramowa lub rozbroi alarm samochodowy".
Chyba kady z nas, kto prbowa zaprogramowa uniwersalnego pilota do telewizora, wiey hi-fi czy kina domowego bdzie si grubo zastanawia nad tym, jak komu mogo si uda skonfigurowanie urzdzenia w sposb, ktrego nigdy nie znajdziemy w instrukcji obsugi. Jednak jak "wie gminna" niesie niektrym specjalistom udao si przy pomocy tego urzdzenia dosta do samochodu. Tumacz to funkcj umoliwiajc przechwycenie i rejestrowanie sygnau nadawanego w podczerwieni, a w takiej wanie technologii przesyaj dane niektre piloty od alarmw. Problem w tym, e nawet te najprostsze urzdzenia posiadaj funkcj zmiany kodu przesyanego podczerwieni na podstawie niedostpnych dla zwykego miertelnika algorytmw.
Mit nr 4: "Zodziej samochodowy potrafi przy pomocy laptopa otworzy i uruchomi pojazd"
W dzisiejszych czasach elektronika w samochodach jest ju tak zaawansowana, e niegdy wystarczyaby eby uruchomi niejeden program kosmiczny. Pomimo tego nie wystarczy sam komputer i odpowiedni kabel eby ukra samochd. Za pomoc samego oprogramowania raczej nie uda nam si otworzy auta, a nastpnie bez krcenia kluczykiem uruchomi zaponu. Nie sposb zapomnie o innych mechanicznych blokadach, ktre skutecznie ochodz zapay "samochodowego hakera".
Mit nr 5: "Usunicie arwki kierunkowskazu i doprowadzenie do krtkiego spicia w gniedzie lampy unieruchomi alarm".
Z reguy nowoczesne alarmy, w momencie dziaania wykorzystuj reflektory oraz kierunkowskazy aby nadawa wizualne sygnay dziaania. Niektrzy przebiegli zodzieje samochodowi stosowali praktyk, ktra polegaa na zbiciu klosza lampy, a nastpnie wycigniciu arwki i zrobieniu krtkiego zwarcia. W ten sposb alarm powinien przesta dziaa. Niestety ta metoda swego czasu sprawdzaa si przy najtaszych konstrukcjach alarmowych. Jednak od paru dobrych lat wszystkie urzdzenia posiadaj zabezpieczenie przed tego typu zagrywkami.
Mit nr 6: "Aby uszkodzi system satelitarnego monitoringu naley doprowadzi do zwarcia akumulatora".
Zodziej przed ktrym staje zadanie przechwycenia nowoczesnego samochodu, a nie posiada adnych narzdzi moe ukra kluczyki lub wcign pojazd na lawet. Pomimo tego do obezwadnienia pozostaje jeszcze urzdzenie monitorujce przemieszczanie pojazdu. Prby zwarcia instalacji elektrycznej bd te odczenia akumulatora spezn na niczym, bowiem wszystkie instalacje tego typu posiadaj mechanizmy podtrzymywania energii nawet do kilku dni od odczenia lub po prostu s zasilane w sposb niezaleny. Co wicej, opisywane wyej dziaania mog doprowadzi do poaru.
Mit nr 7: "Podmiana lub odczenie komputera ECU spowodowuje, e immobiliser przestanie dziaa".
Nowoczesne samochody s z reguy wyposaone w immobilisery. S one przewanie czci komputera ECU, ktrego zadaniem jest sterowanie jednostk silnikow. System bezpieczestwa sprawdza czy transponder umieszczony w kluczyku nadaje zgodny, unikalny kod i dopiero wtedy umoliwia uruchomienie auta. Tak wic w przypadku podmiany komputera byby potrzebny kluczyk, ktry nadawaby odpowiedni sygna. Poza tym w przypadku odczenia ECU do sforsowania pozostaj blokady mechaniczne.
Mit nr 8: "Sygna pochodzcy od systemu satelitarnego monitorowania pojazdu moe zosta zatrzymany przez foli aluminiow".
Teoretycznie sygna moe zosta zatrzymany przez foli aluminiow ze wzgldu na jej waciwoci. Oczywicie w przypadku kiedy owiniemy bardzo dokadnie przedmiot, z ktrego wysyany jest sygna. Ciko jednak wyobrazi sobie samochd, ktry zostanie upakowany w sreberko niczym drugie niadanie. Jak mwi jedna historia, na wasnej skrze przekona si o tym pewien zodziej, ktry zosta zatrzymany przez ubawionych po pachy policjantw. Opisywany przestpca niezbyt dokadnie "zamaskowa" pojazd, wobec czego sygna wydostawa si na zewntrz.
Mit nr 9: "Woenie radioodbiornika do zamraarki dezaktywuje kod zabezpieczajcy".
Kolejna historia, ktra ju od duszego czasu funkcjonuje w motoryzacyjnym wiecie. Kady lepszy radioodtwarzacz jest zabezpieczany specjalnym kodem, ktry trzeba wpisa ponownie po odczeniu urzdzenia od rda prdu. W latach osiemdziesitych pewien anonimowy odkrywca stwierdzi, e po woeniu radia na kilka minut do temperatury -20 stopni Celsjusza uszkodzi chip odpowiedzialny za przechowywanie hasa i w ten sposb bdzie mona odblokowa urzdzenie. By moe w pojedynczych przypadkach takie co miao miejsce, ale prdzej uda nam si trafi szstk w toto-lotka ni odbezpieczymy w ten sposb nowoczesne radio. Co jaki czas dochodz gosy, e podobnych odkrywcw pomimo upywu czasu nie brakuje.
Mit nr 10: "Wystarczy ukra korek od wlewu paliwa, eby dorobi kluczyk pozwalajcy otworzy auto".
Jest to chyba jedna z teorii, ktra miaaby szanse sprawdzi si w rzeczywistoci. Zakada ona zdobycie korka, do otwarcia ktrego z reguy uywa si tego samego kluczyka co do stacyjki. Jednak na drodze zodzieja moe stan kilka problemw. Pierwszy to umiejtnoci lusarskie. Po drugie musiaby on liczy na to, e w samochodzie nie ma immobilisera. W przeciwnym wypadku dostaby si do rodka, ale nici wyszyby z prby odpalenia go.
Teraz wiemy ju, e niektre technologie pomimo tego, e nie zawsze mog by w stu procentach niezawodne, to jednak w poczeniu z innymi stanowi czsto barier nie do przeskoczenia dla potencjalnego zodzieja samochodw. Po kilku przypadkach mona utwierdzi si prawidowym przekonaniu i porzuci bdne teorie tworzone przez plotki i niedomwienia. | | rdo: www.mojeauto.pl
|
| |
| |
| | | | | z dnia
| | Waluta | Kurs | Zmiana | | | |
| 1 USD | | -4,469 | | | |
| 1 EUR | | -4,716 | | | |
| 1 GBP | | -5,352 | | | |
| 1 CHF | | -4,748 | |
| |
|
|