| Audi R8 - obiekt godny podania | | Jak przycign uwag tych, ktrzy szukaj supersportowego pojazdu? Zapewni autu doskonae osigi? Sprawi, by na jego widok serce zaczynao szybciej bi? Nawiza do chlubnej historii? A gdyby poczy to wszystko? Bingo! Takie wanie zaoenie przyjli twrcy R8, najbardziej spektakularnego modelu produkowanego seryjnie, jaki Audi zaprezentowao na przestrzeni ostatnich lat.
W R8 oywiono nazw i geny piciokrotnego zwycizcy Le Mans – Audi R8, ktrego zaogi staway na najwyszym stopniu podium tego wycigu w latach 2000 – 2002 oraz 2004 i 2005. Rozwizania zastosowane w pojedzie postanowiono ucywilizowa i przenie do samochodu, ktry mgby wyjecha na zwyke drogi.
Nadwozie R8 w caoci wykonano z aluminium, dziki czemu jest ono lekkie, a przy okazji sztywne i odporne na korozj. Na charakterystyczne proporcje wpywa umieszczony za kokpitem silnik. Taka lokalizacja jest typow cech aut wycigowych. Jej geneza siga pocztkw motoryzacji, kiedy zauwaono, e centralne (nieco przed tyln osi) zamontowanie jednostki napdowej pozwala na najbardziej optymalne rozoenie mas. Wpywa to pozytywnie na dynamik jazdy i stabilno pojazdu. W przypadku R8 ciar jest rozdzielony w 44 proc. na przd i 56 proc. na ty, a przy okazji pooony nisko, dziki czemu Audi prowadzi si jak po sznurku.
Za drzwiami - midzy progiem, a dachem – umieszczono duy wlot powietrza, doprowadzajcy do silnika powietrze wykorzystywane przy spalaniu i chodzeniu. Jednostk napdow mona oglda przez przeszklon pokryw. Ci, ktrzy chc, podziwia j take w nocy, mog zamwi dostpne w opcji owietlenie komory jednostki napdowej biaymi diodami.
W celu zapewnienia jak najlepszej aerodynamiki, zastosowano w tylnym zderzaku dwa due dyfuzory, ktre odpowiednio kierujc powietrze przepywajce pod autem zwikszaj si, z jak dociska ono pojazd do nawierzchni. Wsppracuje z nimi tylny spojler, wysuwajcy si automatycznie przy wyszych prdkociach, wspierajc efekt zasysania powietrza. Kiedy R8 zwalania, spojler wsuwa si tworzc rwn paszczyzn z nadwoziem.
O charakterze R8 przekonuje jego nadwozie, ale i wntrze nie pozostaje w tyle. Dominuje w nim zwrcony ku kierowcy panel centralny. Typowa dla najbardziej sportowych samochodw Audi jest lekko spaszczona na dole kierownica.
Sportowe fotele (tylko dla dwch osb, bo miejsca dla wikszej iloci podrnych w R8 nie przewidziano) s seryjnie pokryte kombinacj skry i alcantary. Na yczenie mog by te w caoci wykoczone skr. Audi R8 mona rwnie wyposay w kubekowe fotele, zaprojektowane specjalnie przez quattro GmbH. Za siedzeniami znajduje si miejsce na torby, ale o spakowaniu si na tygodniowe wakacje mona zapomnie. Co prawda pod mask kryje si dodatkowa przestrze bagaowa, ale ma ona pojemno zaledwie 100 l.
W celu zapewnienia sportowych wrae z jazdy wybrano sztywn charakterystyk resorw i amortyzatorw. Nabywca R8 moe przy okazji zdecydowa si na adaptacyjny system amortyzowania. Automatycznie z wykorzystaniem ukadw elektronicznych dostosowuje on siy tumienia do warunkw drogowych. Przyciskiem na kokpicie kierowca moe te sam wybra jeden z dwch programw jazdy, w zalenoci od tego, czy chce jecha w sposb sportowy (tryb „sport”) czy te wiksz rol przywizuje do komfortu podrowania (ustawienie standardowe).
Silnik R8 to 8-cylindrowa, widlasta jednostka benzynowa o pojemnoci 4,2 l z bezporednim wtryskiem paliwa. Przy 7800 obr./min do dyspozycji kierowcy jest 420 KM mocy. Maksymalny moment obrotowy wynosi 430 Nm i jest dostpny od 4500 do 6000 obr./min, a 90 proc. tej wartoci uzyskuje si w przedziale od 3500 do 7600 obr./min. Zapewnia to maksimum siy cigu w prawie kadej sytuacji. Warta zauwaenia jest maksymalna prdko obrotowa jednostki napdzajcej R8, ktra wynosi 8250 obr./min.
Co do osigw – pierwsza setka pojawia si na liczniku R8 po 4,6 sekundy, a maksymalna prdko wynosi 301 km/h.
Silnik moe wsppracowa z 6-stopniow przekadni manualn lub opcjonaln sekwencyjn skrzynia Audi R tronic. Zmiana przeoe odbywa si w niej dojstikiem na konsoli rodkowej lub opatkami znajdujcymi si przy kierownicy. Dziki technologii „shift by wire” (poczenie midzy dwigni zmiany biegw/opatkami a sam skrzyni jest elektryczne) udao si zredukowa czas zmiany przeoenia.
Audi R8 ma stay napd na obie osie (quattro), ktry na potrzeby tego modelu dostosowano do typowego dla centralnie umieszczonego silnika rozkadu obcienia osi. Pojazd porusza si seryjnie na 18-calowych obrczach, ale mona go zamwi 19-calowymi koami.
Na koniec informacja dla wszystkich tych, ktrzy zdecyduj si na zakup Audi R8 bd musieli czeka na niego co najmniej rok. Samochd powstaje bowiem w iloci zaledwie 15 sztuk dziennie, a ca pul przewidzian dla Polski na najbliszy czas ju wyprzedano. | | rdo: www.motofakty.pl
|
| |
| |
| | | | | z dnia
| | Waluta | Kurs | Zmiana | | | |
| 1 USD | | -4,469 | | | |
| 1 EUR | | -4,716 | | | |
| 1 GBP | | -5,352 | | | |
| 1 CHF | | -4,748 | |
| |
|
|