| Woski sposb na podsterowno | | Napd przekazywany na przednie koa jest obecnie najczciej stosowanym ukadem w samochodach. Wynika to przede wszystkim z kwestii ekonomicznych, wikszej iloci miejsca, mniejszej wagi oraz bezpieczestwa. W okrelonych momentach posiada on jednak problemy z trakcj, ktre w samochodach Alfa Romeo maj zosta rozwizane dziki zastosowaniu mechanizmu Torsen wystpujcego pod nazw Q2.
Wikszo produkowanych w dzisiejszych czasach samochodw posiada napd przekazywany na przedni o. Mona dugo porwnywa go z napdem klasycznym (na ty). Jednym z powodw dla ktrych takie rozwizanie wygrywa z konkurencyjnym ukadem jest stopie skomplikowania caego mechanizmu wraz z urzdzeniami odpowiedzialnymi za przenoszenie napdu. Zyskuje na tym ilo miejsca we wntrzu samochodu, co ma znaczenie kluczowe przy projektowaniu mniejszych, z reguy taszych modeli. Nie trzeba wtedy gospodarowa specjalnej przestrzeni dla tunelu wau napdowego. Te elementy wpywaj te na koszty produkcji, ktre w tym przypadku mog by sukcesywnie zredukowane. Mniej wprawni kierowcy z pewnoci doceni te charakterystyk przedniego napdu, ktra dopuszcza wiksz tolerancj na bdy niedowiadczonych uytkownikw. Wystarczy bowiem w skrajnych przypadkach odj gaz i samochd zacieni zakrt. Daje to wiksze wraenie "intuicyjnoci" ni w przypadku aut tylnonapdowych.
Jednak pomimo tych korzyci przedni napd posiada kilka znaczcych wad. Pord nich warto wspomnie najbardziej odczuwaln tendencj do podsterownoci. Objawia si ona wyjedaniem samochodu na zewntrzn cz zakrtu, pogbiajc si wraz z mocniejszym skrtem k zgodnie z przebiegiem uku. atwo jest te utraci trakcj podczas dynamicznego ruszania na mokrej nawierzchni, nie wspominajc o nierwnym rozkadzie masy.
Batem na te wszystkie dolegliwoci ma by samoblokujcy mechanizm rnicowy ukryty pod kryptonimem Q2. Nowatorski system ma zapewni wszystkie atuty napdu na przednie koa w zakresie bezpieczestwa i prowadzenia, zwikszajc przy tym przyjemno z jazdy oraz zmarginalizowa uporczyw Podsterowno i utrat trakcji na nawierzchni o rnej przyczepnoci. Na czym wic polega nowa technologia, ktra jest montowana w wybranych modelach marki Alfa Romeo?
System Q2 bazuje na obecnoci mechanizmu rnicowego typu mechanicznego Torsen. Jego zadaniem jest rozdzia momentu obrotowego na przednie koa napdzajce. Ma to robi w sposb cigy i dynamiczny w zalenoci od warunkw jazdy i nawierzchni drogi. Efektem tego jest zwikszona przyczepno i stabilno w momencie ruszania. Przy okazji zmniejszaj si drgania kierownicy, a elektroniczne systemy kontroli trakcji nie musz zbyt czsto reagowa. Duym atutem systemu Q2 jest fakt, i w jego skad nie wchodzi adna elektronika. Jest to czysto mechaniczny ukad, co do ktrego zachodzi bardzo mae prawdopodobiestwo, i zawiedzie nas w najmniej oczekiwanym momencie. eby lepiej wyobrazi sobie dziaanie systemu warto przeanalizowa jego dziaanie na dwch przypadkach.
Pierwszy dotyczy momentu kiedy samochd znajduje si na zakrcie i nie jest on wyposaony w Q2. Podczas wchodzenia w zakrt w warunkach niskiej przyczepnoci lub prowadzc samochd w bardzo ofensywny sposb kierowca moe mie do czynienia z sytuacj w ktrej nastpi utrata przyczepnoci na kole wewntrznym. W takim przypadku, w zalenoci od wyposaenia samochodu moe doj do dwch rnych sytuacji. Samochd nie posiadajcy elektronicznych systemw kontroli trakcji moe wpa w bardzo du podsterowno, a co za tym idzie utraci przyspieszenie podczas wychodzenia z zakrtu. Auto wyposaone system VDC (odpowiednik ESP w Alfa Romeo), zareaguje zmniejszeniem momentu silnika poprzez dziaanie na przepustnicy, uniemoliwiajc przyspieszenie. Kierowca odczuje nieprzyjemne wraenie utraty mocy oraz wpywu na samochd.
Gdy nasz samochd zosta wyposaony w Q2 sprawa ma si zupenie inaczej. W momencie gdy koo wewntrzne zaczyna traci przyczepno, Moment obrotowy jest przenoszony na koo wewntrzne gwarantujc przy tym mniejsz podsterowno, lepsz stabilno oraz moliwo pokonywania zakrtu z wiksz prdkoci. Oczywicie zyskuje na tym komfort jazdy, a kierowca ma poczucie penej kontroli nad czteroma kkami.
Drugi przypadek dotyczy jazdy w terenie o niskiej przyczepnoci. Czsto mamy do czynienia z sytuacj rnego rozdziau siy napdowej na koa. Dobrym przykadem jest droga pokryta niegiem po mocnej ulewie. Jedno koo znajduje si wtedy na skraju jezdni, gdzie bienik ma bezporedni kontakt ze niegiem, natomiast drugie koo jedzie po strefie bez niegu lub wyschnitej. W takim przypadku mocne ruszenie lub samo przyspieszenie moe doprowadzi do polizgu koa bdcego w krytycznych warunkach tarcia. Kierowca jest wtedy zmuszony do cigego manewrowania kierownic w celu utrzymania waciwego kierunku jazdy.
Przy zastosowaniu Q2 negatywny efekt jest eliminowany poprzez przeniesienie momentu obrotowego na koo, ktre moe wykorzysta wikszy wspczynnik tarcia. Uatwi to np. ruszenie na wzniesieniu na grskiej drodze. Konkludujc krtko - jazda jest bezpieczniejsza i przyjemniejsza na drogach, gdzie wystpuj zmienne warunki. | | rdo: www.mojeauto.pl
|
| |
| |
| | | | | z dnia
| | Waluta | Kurs | Zmiana | | | |
| 1 USD | | -4,469 | | | |
| 1 EUR | | -4,716 | | | |
| 1 GBP | | -5,352 | | | |
| 1 CHF | | -4,748 | |
| |
|
|