| Samochody z Chin wjedaj do Polski | | Na pocztku 2008 r. w Radomiu ruszy salon samochodowy z chiskimi autami marki Great Wall. Bdzie to ju drugi, po firmie China Motors z Gdaska, diler oferujcy u nas auta produkowane w Pastwie rodka. To okazja dla kierowcw, ktrzy szukaj taniej alternatywy dla zachodnich samochodw.
Na pocztek w Radomiu bd dostpne dwa auta - terenwka Hover oraz pikap Deer. Wyposaony m.in. w automatyczn klimatyzacj i skrzan tapicerk Hover ma kosztowa ok. 70 tys. z, czyli 30 tys. mniej, ni jego japoski odpowiednik Toyota RAV4. Na pierwszy rzut oka oba auta s do siebie bardzo podobne, ale chiskie ma gorszy silnik ni japoskie. Inynierowie z Great Wall zastosowali w nim jednostk benzynow skonstruowan w latach 90.
Podobnie jest z Deerem. Kosztuje niespena 50 tys. z, czyli o 30 tys. z mniej, ni Toyota Hilux czy Mitsubishi L-200, ale nie znajdziemy w nim - jak u japoskich konkurentw - nowoczesnych silnikw Diesla speniajcych restrykcyjne normy spalania Euro 4. W dodatku Deer nie ma w wyposaeniu poduszek powietrznych.
Chiczycy licz jednak, e atrakcyjna cena, a take zataczajca coraz szersze krgi moda na pikapy oraz terenwki, przycign klientw. W Rosji czy na Ukrainie auta te mona kupi ju od roku i chtnych nie brakuje. W ubiegym roku tylko w Rosji koncern sprzeda 5 tys. aut. W sumie w 2006 r. Great Wall wyeksportowa 14 tys. z 70 tys. wyprodukowanych samochodw.
W Polsce dostpne s te bardziej nowoczesne i masowe auta z Chin. W China Motors mona na przykad zamwi najnowszy model miejskiego auta Changhe Ideal II, zaprojektowanego przez synn pracowni Bertone Design A.S., ktra pracuje m.in. dla koncernu Alfa Romeo. Ideal II ma nie tylko zgrabn lini nadwozia, ale take bardzo atrakcyjn cen - w wersji podstawowej 29 tys. z. Tak niska cena to m.in. zasuga najtaszego od ponad 10 lat dolara, bowiem w tej wanie walucie wyceniane s eksportowane na rynki europejskie chiskie auta.
Bohdan Bogucki, penomocnik China Motors Hong Kong Ltd., firmy eksportujcej chiskie auta do Europy, jest przekonany, e nasta czas samochodw zza Chiskiego Muru. - Tamtejsze koncerny oferuj penowartociowe samochody salonowe - mwi Bogucki.
Wedug niego, tylko brak inwestora reprezentujcego interesy tych koncernw na rynkach UE i odpowiednio duego kapitau obrotowego uniemoliwiaj Chiczykom szersze wejcie do Europy.
Ale i to si moe wkrtce zmieni, bo ambitne plany wobec m.in. polskiego rynku ma koncern Geely, produkujcy mae auta osobowe, podobne do Fiata Pandy. W maju podpisa on list intencyjny z koncernem Avag, skupiajcym w Europie ok. stu punktw dilerskich, w tym trzy w Warszawie. Geely chce od 2009 r. zacz zdobywa rynek unijny. Firma przygotowuje w zwizku z tym dwa modele o roboczej nazwie FC-2 i FC-3, ktrych ceny maj zaczyna si od 27 tys. z.
Chiczycy z zazdroci patrz na tani Daci Logan, ktra od wprowadzenia na rynek w 2005 r. sprzedaa ponad 0,5 mln egzemplarzy. To rumuskie auto bardzo dobrze radzi sobie rwnie na rynkach Europy Zachodniej i to praktycznie bez jakichkolwiek dziaa marketingowych. Waciciel marki - koncern Renault - chce wprowadzi Daci do Wielkiej Brytanii i Meksyku.
Koncerny motoryzacyjne z Pastwa rodka chc powtrzy ten sukces, a europejscy producenci z niepokojem obserwuj chisk ekspansj. Obawiaj si, e moe powtrzy si sytuacja z przeomu lat 70. i 80., kiedy na rynek amerykaski i europejski wchodziy koncerny japoskie.
Samochody marek Toyota, Nissan, Mitsubishi, podobnie jak dzi chiskie, uznawano za tanie i tandetne. Dzi auta z kraju Kwitncej Wini maj etykiet najbardziej niezawodnych na wiecie, a Toyota w 2007 r. ma sprzeda po raz pierwszy w historii wicej samochodw w Stanach Zjednoczonych, ni amerykaski General Motors. | | rdo: www.motofakty.pl
|
| |
| |
| | | | | z dnia
| | Waluta | Kurs | Zmiana | | | |
| 1 USD | | -4,469 | | | |
| 1 EUR | | -4,716 | | | |
| 1 GBP | | -5,352 | | | |
| 1 CHF | | -4,748 | |
| |
|
|