| Luksus po polsku | | W ubiegym roku rednia cena samochodu sprzedanego w naszym kraju wyniosa 73,3 tys. z i bya - wedug szacunkw Instytutu Badania Rynku Samochodowego Samar – o ponad 6 proc. wysza ni w roku 2006.
rednia cena samochodu stanowi zatem rwnowarto prawie dwudziestu czterech przecitnych pensji (GUS podaje, e rednia paca w sektorze przedsibiorstw przekroczya trzy 3 tys. z). Kowalski nie jest jednak a tak bogaty. Jego nowe auto jest zdecydowanie tasze; rednio kosztuje 64 tys. z., czyli na jego zakup wyda on ok. 20 przecitnych pensji. Zakadamy, e kupujcy nie uzyska adnej zniki od dealera.
Polakw ogarn w 2007 r. istny sza zakupw. Ostatnio tak masowo szturmowalimy sklepy w 2004 r., kiedy uwierzylimy w czarne przepowiednie eurosceptykw, twierdzcych e przystpienie Polski do Unii Europejskiej spowoduje lawinowy wzrost cen. Nic takiego si nie stao. Dzisiaj powodem „szalestwa zakupw” jest zasobniejszy portfel statystycznego Polaka. Dlatego te popyt na niektre towary wzrs w cigu roku nawet o 200 proc. Kupujemy nie tylko wicej, ale take coraz drosze, markowe artykuy spoywcze, sprzt RTV i AGD, komputery, kosmetyki, itp. Konsumpcja jest obecnie gwnym czynnikiem wzrostu gospodarczego. Niestety take inflacji.
Zakupowy boom nie mg rzecz jasna omin rynku motoryzacyjnego. Samar szacuje, e w 2007 r. kupilimy ponad 290 tys. nowych samochodw i wydalimy na nie ponad 21 mld z. Samochd jest nadal – chocia ju w mniejszym stopniu ni kilka lat temu - synonimem prestiu i dowodem zasobnego portfela. Wszyscy widz, e Kowalski kupi nowe auto, niewielu za zobaczy jego now pralk, czy mebel, o wzrocie stanu konta nie mwic.
W ocenie zasobnoci portfela klientw dealerzy s do zgodni: nie kupujemy samochodw z podstawowym wyposaeniem; nie kupujemy take wersji z najsabszymi silnikami; coraz czciej zwracamy uwag na bezpieczestwo i komfort, powtarzajc: to musi kosztowa, na tym nie mona zbytnio oszczdza. Takiemu myleniu sprzyjaj banki, ktre dosownie wciskaj nam nieoprocentowane kredyty (czy znaj Pastwo kogo, kto za darmo rozdaje pienidze? Ekonomici zawsze powtarzaj: najdrosze s darmowe lunche). Banki, nie tylko specjalizujce si w udzielaniu kredytw samochodowych, poyczyy w tym steki milionw zotych (niektrzy licz ju w miliardach).
Wpyw na wzrost redniej ceny auta ma take gigantyczny import uywanych samochodw. Szacuje si, e od chwili wejcia do UE sprowadzilimy ponad 3,3 mln aut. Polska jest bodaje jedynym krajem w Europie, ktry nie stwarza adnych barier w tym zakresie. Nie chcemy zaciga kredytu, nie zamierzamy oszczdza, aby kupi auto z salonu, uwaamy e taki zakup nie ma ekonomicznego uzasadnienia, wic idziemy do komisu lub na gied.
Badania szwajcarskiej firmy Roadtodata dowodz, e samochody w Polsce kosztuj tyle samo co w Wielkiej Brytanii, ale s o 1 proc. drosze ni w Niemczech i o 2 proc. drosze ni w Hiszpanii, ale rednia cena auta zmniejszya si u nas w tym roku o 0,2 proc. Na pocztku roku za samochd kosztujcy 30 tys. euro trzeba byo zapaci 117 tys. z. W grudniu, cena tego samego auta wyraona w zotych spada o 9 tys. z. Ceny aut przeliczanych z dolarw spady jeszcze bardziej (w styczniu z 1 USD pacono 2,97 z, za w grudniu 2,47 z). Silny zoty spowodowa, e auta z wyszej pki, czyli drosze stay si bardziej dostpne.
Jedna grupa klientw zdecydowanie podnosi redni cen samochodu nabywanego w Polsce. Tym klientem s firmy kupujce samochody subowe. S to przewanie drogie, bogato wyposaone auta z grnej pki. Tzw. zakup flotowy, wikszej partii samochodw powoduje, e ich jednostkowa cena spada, jednak rednia cena auta subowego jest zdecydowanie wysza od ceny samochodu kupionego do prywatnego uytku. Przewiduje si, e w tym roku ponad 60 proc. zakupw mog stanowi auta subowe kupowane przez firmy, ktre uzyskuj rednio 8 proc. rabatu przy zakupach flotowych. rednia cena samochodu nabywanego przez firm wynosi prawie 83 tys. z.
Wojciech Drzewiecki, Instytut Badania Rynku Samochodowego Samar:
rednia cena kupowanego w Polsce samochodu zaley przede wszystkim od struktury zakupw. Im wicej sprzedaje si samochodw grnej pki, tym rednia cena wzrasta. Zakadam, e w przyszym roku sprzeda nowych samochodw wzronie o 15 proc. W duej mierze zaley to od stabilnoci przepisw podatkowych, gwnie VAT-u. Za spadek sprzeday w minionych latach „odpowiedzialni” s klienci indywidualni, dlatego przewiduj, i w przyszym roku zwiksz oni swoje zainteresowanie nowymi autami. Nie przewiduj natomiast Tak szybkiego wzrostu redniej ceny nowych samochodw. Popyt na nowe samochody bdzie uzaleniony od „konkurencyjnych” wydatkw Polakw. Kredyty hipoteczne spowodoway wzrost liczby kupowanych mieszka, a tym samym naley oczekiwa wzrostu wydatkw na ich urzdzenie. Mieszkanie moe by konkurencj dla nowego auta. | | rdo: www.motofakty.pl
|
| |
| |
| | | | | z dnia
| | Waluta | Kurs | Zmiana | | | |
| 1 USD | | -4,469 | | | |
| 1 EUR | | -4,716 | | | |
| 1 GBP | | -5,352 | | | |
| 1 CHF | | -4,748 | |
| |
|
|