| Jak nie da si oszuka | | W jednym z komisw przy autoryzowanym dilerze zacnej skdind marki, ogldalimy niedawno uywane pojazdy. Niektre byy w takim stanie, e a wstyd, e w ogle tam stay. W niektrych komisach sama obsuga nie bardzo zachca, bo jegomocie, ktrzy dumnie zw si sprzedawcami, raczej swoim wygldem i sposobem bycia mog bardziej do zakupu zniechci, ni cokolwiek sprzeda.
Nienajlepiej jest z przebiegami widniejcymi na licznikach. Niesamowitym przypadkiem wikszo 10 – 15-letnich samochodw ma przebiegi poniej 100 tys. km. Bywa, e samochd sprowadzany do naszego kraju ju mia „cofnity” przebieg, bywa, e skrcony jest po raz drugi i trzeci. Nie pomaga ksika serwisowa, zwaszcza jeli auto sprowadzono z Niemiec, bo nieuczciwi handlujcy wiedz jak naby czyst i stosowne piecztki.
Samo krcenie licznika nie amie przepisw. Teoretycznie, jeeli jaki jegomo w swoim samochodzie zmniejszy przebieg z 250 tysicy do 60 tysicy kilometrw, to mu wolno, poniewa prawo tego nie zabrania. Przestpstwo pojawia si dopiero wtedy, kiedy samochd sprzedaje i o tym, e licznik cofn, nie poinformuje nabywcy. Wic krci wolno, sprzedawa skrcony nie wolno. Troch pokrcone, ale takie mamy przepisy.
Naturalnie s te w caej masie uywanych samochodw egzemplarze przyzwoite, ale bardzo rozproszone i trzeba ich szuka jak igy w stogu siana. Podobnie jest z rzetelnymi sprzedawcami.
Kolejna sprawa to umowy. Nabywca i sprzedajcy dysponuj zwykle wzorem kupionym na giedzie lub publikowanym w prasie motoryzacyjnej, skadajcym si z kilku punktw okrelajcych tosamo osb i przedmiot transakcji.
W tych umowach znajduje si zwykle klauzula mwica, e stan techniczny kupujcemu jest znany i potem nie bdzie roci z tego tytuu adnych pretensji. Z punktu widzenia prawa, klauzula ta ma kilka logicznych uzasadnie, ale bez dodatkowych zastrzee dla kupujcego jest wrcz samobjcza.
Uzasadnieniem jest chociaby to, e nikt nie moe zapewni, i samochd, ktry przejecha np. 100 tys. km nie ulegnie w najbliszym czasie powaniejszej awarii. Z drugiej strony, kupujcy wiadomie lub nie, zgadza si na niewielkie moliwoci roszczenia, gdyby okazao si, e nabyte auto ma wady. Twierdzi bowiem, e auto zna doskonale i nie bdzie roci pretensji, nawet wtedy, jeli silnik i skrzynia biegw rozsypi si po 10 metrach jazdy.
Nabywca powinien zadba, aby w umowie znalazy si wszystkie przesanki, na podstawie ktrych nabywca podj decyzj o kupnie. Dla kupujcego jest wane, czy auto przejechao 50, czy te 150 tys. km, jak rwnie to, czy jest bezwypadkowe. Jeli informacje o przebiegu i ewentualnej bezwypadkowoci bd zawarte w umowie, interes nabywcy bdzie lepiej chroniony.
Bardzo wane jest take, eby w umowie znalaza si klauzula, i w sprawach nie uregulowanych umow zastosowanie maj przepisy kodeksu cywilnego. Kupujcy ma wtedy podstaw prawn do reklamacji, gdy wykryte zostan wady pojazdu nieznane w momencie zawierania transakcji.
Jerzy Kula, rzeczoznawca certyfikowany PZM SA:
Kupujc uywany samochd, warto na pocztek sprawdzi zgodno wpisw w dokumentach ze stanem faktycznym, tzn. porwna numery nadwozia (np. na tabliczce znamionowej) i silnika. Jeli auto jest sprowadzone, naley zada oryginalnych dokumentw wydanych w kraju, skd pojazd pochodzi. Dociekliwi mog wyszuka znaczniki z dat produkcji umieszczane na elementach samochodu, takich jak pasy bezpieczestwa, szyby, obudowy filtrw i wiate. Jeli daty te rni si tylko o kilka miesicy, mona przypuszcza, e czci tych nie wymieniano po wypadku. Lepiej obeznani z technik mog sprawdzi grubo lakieru, korzystajc z najprostszych miernikw. Nie powinna ona przekracza 200 mikronw, przy czym na powierzchniach poziomych powinna mie ok. 120–130 mikronw, a na paskich ok. 100. Jeli nie znamy si na samochodach, warto skorzysta z pomocy rzeczoznawcy. | | rdo: www.motofakty.pl
|
| |
| |
| | | | | z dnia
| | Waluta | Kurs | Zmiana | | | |
| 1 USD | | -4,469 | | | |
| 1 EUR | | -4,716 | | | |
| 1 GBP | | -5,352 | | | |
| 1 CHF | | -4,748 | |
| |
|
|