| Wicej nowych, wicej uywanych | | Z raportu Instytutu Samar wynika, e w porwnaniu do roku 2006 w minionych 12 miesicach zainteresowanie nowymi pojazdami byo a o 22,9 proc. wysze. Sprzeda wyniosa 293 319 i w ujciu liczbowym zwikszya si na przestrzeni roku o 54 636 aut.
Sprzeda nie jest jednak jednoznaczna z rejestracjami. Iloci zarejestrowanych w Polsce samochodw bdzie prawdopodobnie o ok. 5 proc. nisza od sprzeday. Rnice wynikaj m.in. z rnych definicji samochodu sprzedanego wykorzystywanych przez producentw (sprzeda na dealera, wydanie samochodu klientowi finalnemu), raportowania samochodw osobowych z homologacj ciarow jako samochodw osobowych, raportowania sprzeday samochodw wczeniej rejestrowanych, wykorzystywanych w ramach koncernu jako nowych).
W stosunku do 2006 r. znaczco zmienia si kolejno najpopularniejszych marek na polskim rynku. Na pierwsze miejsce (z drugiego) awansowaa Toyota wyprzedzajc Skod (pierwsza pozycja przed rokiem. Na trzeci lokat awansowa, ktry zastpi na tym miejscy Opla (obecnie czwarty). Pita pozycja przypadaa w udziale Fordowi (bez zmian), a szsta Volkswagenowi (sidmy na koniec 2006 roku), ktry wyprzedzi Peugeota (rok temu szsty). Dwie dalsze pozycje zajy Renault i Citroen. Pierwsz dziesitk zamyka – podobnie jak przed rokiem – Honda.
Na uwag zasuguj wyniki Dodge’a (+128,3 proc.) i Kii (+111,1 proc.), ktre podwoiy ilo sprzedanych aut. Znaczny wzrost popytu zanotoway take Hyundai (+97,4 proc.), Suzuki (+77,2 proc.) i Seat (+70,6 proc.). Wrd 43 marek oferowanych na polskim rynku, w 2007 r. tylko 7 wykazao mniejsz sprzeda ni rok wczeniej, przy czym zostay one sklasyfikowane w rankingu poniej 28. lokaty.
Jeli chodzi o samochody uywane sprowadzane z zagranicy, to magiczny poziom miliona aut nie zosta przekroczony. Mimo to ilo ponad 994 tys. (21,8 proc. wicej ni rok wczeniej) jest najwiksz, jak kiedykolwiek zanotowano w naszym kraju. Od momentu wstpienia Polski do UE trafio do nas niemal 3,5 mln aut z drugiej rki, co jest ewenementem na skal europejsk.
Stopniowo zmienia si struktura wiekowa sprowadzanych pojazdw. Nadal poow stanowi majce wicej ni 10 lat, ale w porwnaniu do 2006 r. ich udzia spad o 9 proc. Wzrosa natomiast ilo sprowadzanych samochodw w wieku od 4 do 10 lat (z 34,5 do 40 proc.) oraz eksploatowanych nie wicej ni 4 lata (z 6,7 do 10,1 proc.) Samochody najnowsze, z rocznika 2007, sprowadzone poza autoryzowan sieci dealersk stanowiy 0,9 proc.
redni wiek auta sprowadzonego w 2007 roku wynis 10 lat, a jego deklarowana warto to 5 935 z.
Nadal najchtniej sprowadzamy Volkswageny, Ople i Fordy, uwaajc je za auta trwae, stosunkowo dobrej jakoci i niezbyt drogie. Na due nimi zainteresowanie wpywa te dostpno na rynkach Europy Zachodniej (zwaszcza Niemiec).
Wrd sprowadzonych w 2007 r. aut byy te motoryzacyjne rarytasy. Trafio do nas 20 Ferrari (w tym 4 z rocznika 2007 i 4 z rocznika 2006), 7 Lamborghini (w tym 4 z rocznika 2007), 10 Astonw Martinw (w tym 7 z rocznika 2007), 18 Maserati (w tym 3 z rocznika 2007), 21 Bentley’w (w tym 10 z rocznika 2007 i 6 z rocznika 2006), 1 Bugatti Veyron, 6 Rolls Royce’w, 1 Lotus, 8 Wog, 11 Triumph’w, 1 Morgan’a oraz 1 AC Cobr. | | rdo: www.motofakty.pl
|
| |
| |
| | | | | z dnia
| | Waluta | Kurs | Zmiana | | | |
| 1 USD | | -4,469 | | | |
| 1 EUR | | -4,716 | | | |
| 1 GBP | | -5,352 | | | |
| 1 CHF | | -4,748 | |
| |
|
|