| Prywatne firmy wyo kas na drogi | | Do koca lutego ma by gotowy projekt ustawy koncesyjnej – zapowiedzia wczoraj Andrzej Panasiuk, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury. Wedug jej zaoe prywatne firmy bd wspfinansowa budow drg. I to nie tylko gwnych, ekspresowych czy autostrad, lecz take lokalnych: wojewdzkich, powiatowych, a nawet gminnych.
Samorzdy, podobnie jak dzi Generalna Dyrekcja Drg Krajowych i Autostrad, zamiast same inwestowa w drogi, bd udziela prywatnym firmom koncesji na budow, a nastpnie na utrzymanie drogi (sprztanie, odnieanie, biece remonty). Potem waciciel drogi (samorzd) bdzie paci koncesjonariuszowi comiesiczn lub coroczn opat.
– Po wejciu ustawy w ycie skutek powinien by widoczny natychmiast – twierdzi Panasiuk. Jego zdaniem w miastach i miasteczkach zacznie si budowlany boom drogowy, bo prywatne firmy znacznie lepiej radz sobie z inwestycjami ni urzdnicy.
Ustawa koncesyjna bdzie dziaa obok obowizujcej ju ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym (zostaa uchwalona w 2005 roku). Jest jednak tak skomplikowana, e inwestycje realizowane w tym systemie mona policzy na palcach jednej rki. Tymczasem na Zachodzie tego typu projekty s coraz bardziej popularne i dotycz coraz wikszych przedsiwzi. Tak powstao np. nowe lotnisko w Atenach (warto inwestycji to ok. 2,5 mld euro), system gospodarki ciekowej w okolicach Dublina oraz projekt poczenia kolejowego Hiszpanii i Francji. Inwestycje publiczno-prywatne mog by dotowane przez Uni Europejsk. | | rdo: www.motofakty.pl
|
| |
| |
| | | | | z dnia
| | Waluta | Kurs | Zmiana | | | |
| 1 USD | | -4,469 | | | |
| 1 EUR | | -4,716 | | | |
| 1 GBP | | -5,352 | | | |
| 1 CHF | | -4,748 | |
| |
|
|