| Demontujemy auta w szarej strefie | | Recykling aut w Polsce to fikcja. Miliony zotych, ktre w postaci tzw. opaty recyklingowej pac koncerny samochodowe i sprowadzajcy uywane auta, nie id na ich demonta, ale le na koncie bankowym.
Powd? Brak przepisw, ktre umoliwiayby firmom zajmujcym si zomowaniem ubieganie si o dopaty. - Do dzisiaj nie opracowano jasnych zasad ubiegania si o dotacje dla stacji demontau - mwi Adam Mayszko, prezes Stowarzyszenia Forum Recyklingu Samochodw.
Polsk zatruwaj odpady z miliona starych pojazdw demontowanych co roku w szarej strefie. Waciciele punktw zomowania nie s w stanie konkurowa ze szrotami, na ktrych stare auta rozbierane s na czci. Handlujcy nimi pac bowiem posiadaczom nawet po kilkaset zotych za bardzo stare pojazdy. Podczas gdy za legalne zomowanie waciciel auta nie dostaje nic.
W konsekwencji ok. 85 proc. demontau samochodw odbywa si w szarej strefie. Rocznie jest to ok. 850 tys. z 1 mln wycofywanych z uytku aut. Kady z 850 tys. samochodw rozbieranych w warsztatach do tego nieprzystosowanych to rednio 15 l zuytych pynw eksploatacyjnych (np. olej silnikowy), ktre trafiaj do gleby. Oznacza to, e dziennie do rodowiska przedostaje si 20 tys. litrw szkodliwych i trujcych substancji, czyli tyle, ile mieci si w jednej cysternie.
Tymczasem Polska zobowizaa si w styczniu 2006 r., e ponownemu przetworzeniu bdzie poddawa wszystkie wycofywane z ruchu pojazdy. Okazuje si jednak, e wdraanie dyrektywy unijnej idzie bardzo opornie, a pienidze zbierane na ten cel nie s wykorzystywane. Od stycznia 2006 r. od kadego samochodu wprowadzonego do ruchu przed rejestracj pobiera si opat 500 z na poczet zomowania. Od tego momentu sprowadzilimy przeszo 2 mln uywanych aut i kupilimy przeszo 0,5 mln nowych w salonach. Konta NFOiGW tylko w 2007 r. pczniay rednio dziennie o 1 mln 380 tys. z.
Sk w tym, e a 85 proc. samochodw demontuje si w Polsce w szarej strefie i nikt si po te pienidze nie zgasza. W zeszym roku na demonta przeznaczono zaledwie 14,8 mln z z cznej kwoty ponad 500 mln z, jakie wpyny od kierowcw do NFOiGW, mimo e rocznie zomuje si u nas milion aut. - Rozwizanie jest proste. Wystarczy opat recyklingow zwrci ostatniemu uytkownikowi pojazdu wycofywanego z eksploatacji - uwaa Adam Mayszko.
Gdyby posiadacze starego auta dostawali za nie 500 z opaty recyklingowej, bardziej opacaoby im si odda leciwy samochd do demontau, ni sprzeda go handlarzom na czci. - Warunkiem otrzymania tych pienidzy musiaoby by przekazania auta do stacji, ktra spenia normy unijne - podkrela Mayszko.
W ten sposb mona byoby znacznie ograniczy szar stref. Ale nawet gdyby autoryzowane stacje demontau przerabiay 100 proc. aut wycofywanych u nas z uytku, i tak nie wypenialibymy dyrektywy unijnej. Tylko jedna czwarta z cznej liczby 550 "oficjalnych" stacji demontau osiga parametry wymagane przez UE dotyczce odzysku masy demontowanego auta (85 proc.) oraz poziomu recyklingu (80 proc.).
Niestety, jak na razie, w sejmie nie ma nawet nowelizacji prawa w tej sprawie. Konsekwencje takiego stanu dla Polski mog by powane, bo nie wypeniamy zobowiza unijnych. Bruksela moe wic na nas naoy kary finansowe. Jak tak dalej pjdzie, za zaniedbania urzdnikw i politykw znw zapac podatnicy. | | rdo: www.motofakty.pl
|
| |
| |
| | | | | z dnia
| | Waluta | Kurs | Zmiana | | | |
| 1 USD | | -4,469 | | | |
| 1 EUR | | -4,716 | | | |
| 1 GBP | | -5,352 | | | |
| 1 CHF | | -4,748 | |
| |
|
|