| Kiedy sprzeda auto | | Na pewno nie opaca si sprzedawa samochodu w pierwszych 2 latach eksploatacji. Po pierwszym roku auto traci na wartoci rednio 25 proc., a po drugim kolejne 20 proc. Natomiast w kolejnych latach utrata wartoci jest mniejsza i wynosi okoo 10 proc. rocznie.
Teoretycznie rzecz biorc, najmniej tracimy eksploatujc samochd powyej 5 lat, jednak zysk majcy swe rdo w niewielkiej utracie wartoci jest niwelowany przez coraz wiksze coroczne koszty napraw i wymiany eksploatowanych czci.
Jeeli nowy samochd w salonie kosztuje powiedzmy 80 tys. z, to po 3 latach traci rdnio 45 proc. czyli 36 tys. z. Wtedy nie warto go zamienia na kolejny nowy, poniewa starta byaby najwysza. Z finansowego punktu widzenia zbyt wczesn sprzeda samochodu naley uzna za bd, bowiem utrata wartoci jest za wysoka. Pniejsz rwnie naley uzna za bd, naprawy mog okaza si za drogie.
Na cen uywanego auta, w tym na utrat wartoci ma wpyw wiele czynnikw. Jeeli sprzedawca oferuje bogato wyposaony samochd, to odpowiadajca cena uwzgldnia warto tego wyposaenia. Nabywcy dopacaj przede wszystkim za wyposaenie sprawne. Doceniaj ABS, poduszki powietrze, ESP, wspomaganie kierownicy i klimatyzacj, coraz czciej instalacj gazow. Nie chc natomiast dopaca za elektrycznie regulowane szyby i lusterka, radiomagnetofon, za wysz jako tapicerki np. skr, za alu felgi i haki holownicze.
Zasada jest taka, e im starsze auto, tym mniejsza warto wyposaenia dodatkowego, a w pewnym wieku nie ma ju ono wikszego wpywu na warto pojazdu. Jest bowiem bardzo prawdopodobne, e w starszym samochodzie wyposaenie dodatkowe bdzie si psuo i narazi nabywc na dodatkowe wydatki.
Na utrat wartoci istotny wpyw ma take bezwypadkowo. Samochd powypadkowy udaje si sprzeda za warto mniejsz ni auto bez wypadku.
Na obnienie wartoci pojazdw wpywaj te promocje oferowane przez dilerw. Staa i wysoka promocja na dany model moe w skrajnych przypadkach doprowadzi do utraty wartoci na poziomie 35-40 proc. w pierwszych 9-12 miesicach eksploatacji pojazdu.
Wane jest te, kiedy producent przewiduje istotne zmiany w danym modelu. Zmiany techniczne, wprowadzenie nowego modelu i face-lifting rzutuj na spadek cen modelu poprzedniego.
Utrata wartoci samochodu to bardzo wany czynnik, ktry powinien by brany przed zakupem. To on decydeje jak duo kosztowa bdzie utrzymanie pojazdu. C bowiem z tego, e za nowe auto zapacimy o 20-30 tys. z mniej od innego, skoro pierwsze ju po roku eksploatacji straci na wartoci np. 35 proc., za drugie, kupione wprwdzie droej, w tym samym czasie straci na wartoci tylko 15 proc. Bywa i to do czsto, e samochd droszy jako nowy od innego, rwnie nowego, ju po roku staje si od swego konkurenta taszy. Warto uwzgldnia w kalkulacjach, ile trzeba bdzie starci za rok, dwa, trzy...
Gdy pozbywamy si trzyletniego samochodu, musimy liczy si z tym, e jego warto zmniejszy si w tym czasie, w zalenoci od rodzaju pojazdu, od okoo 30 do blisko 60 procent. Do samochodw ktre na wartoci trac najwicej nale drogie samochody klasy wyszej i luksusowe. Take samochody oceniane jako usterkowe, wymagajce czstych i kosztownych napraw. Najmniej na wartoci trac auta mae z ekonomicznymi silnikami oraz cieszce si obiegowym uznaniem. | | rdo: Info-Ekspert
|
| |
| |
| | | | | z dnia
| | Waluta | Kurs | Zmiana | | | |
| 1 USD | | -4,469 | | | |
| 1 EUR | | -4,716 | | | |
| 1 GBP | | -5,352 | | | |
| 1 CHF | | -4,748 | |
| |
|
|