| Tanie nowe auta | | Nie miny trzy tygodnie odkd indyjski koncern Tata pokaza samochd Nano za 6 tys. z, a ju General Motors ogosi plany wprowadzenia konkurencyjnego taniego auta na rynki azjatyckie.
Nowy model GM wejdzie do sprzeday za dwa, trzy lata i bdzie kosztowa ok. 10 tys. z. Wkrtce niedrogich aut bdzie wicej, bo nad modelami tanich samochodw pracuj inne firmy motoryzacyjne. Amerykaski Chrysler w 2010 r. zamierza wej z autem pod mark Dodge (cena ok. 15 tys. z), a niemiecki Volkswagen pracuje nad samochodem, ktry ma kosztowa poniej 25 tys. z. Debiut planowany jest ju na przyszy rok. Tanie auta to dla wielkich koncernw szansa na zwikszenie sprzeday i zyskw, zwaszcza na rynkach rozwijajcych si, gdzie ich „markowe” produkty s za drogie.
W Indiach, gdzie przecitny roczny dochd na gow mieszkaca to ok. 900 dol. rocznie, model Nano jawi si wrcz jako dobro luksusowe, a nie tanie auto. Za to w Europie atk taniego auta przypito Dacii Logan, ktrej podstawowa wersja kosztuje nieco ponad 30 tys. z. Auto rumuskiego koncernu, nalecego do francuskiego Renault, znalazo ponad 780 tys. nabywcw w cigu trzech lat od wprowadzenia na rynek europejski.
Co ciekawe, pierwotnie Logan mia by przeznaczony gwnie na rynki wschodzce, jak np. polski czy czeski. Okazao si jednak, e klientw na ten model Dacii nie brakuje rwnie w bogatych krajach zachodniej Unii, jak chociaby we Francji. Logan to fenomen na rynku, bo samochd ten nie mia nawet oficjalnej kampanii reklamowej na starcie.
Teraz ten sukces chc powtrzy inne zachodnie koncerny. Musz si jednak pieszy, bo Renault, lider europejskiego rynku tanich aut, nie zamierza atwo odda pola. Ju przygotowuje nowy kompaktowy model Dacia Sandero, ktry ma by jeszcze taszy od Logana. W Polsce, tak jak w caej Europie, ma si pojawi ju w tym roku.
Tajemnica tanich aut tkwi gwnie w niskich kosztach pracy. W Indiach, Chinach, Malezji s one kilka razy nisze ni w Europie Zachodniej czy Stanach Zjednoczonych. Dlatego Chrysler projektujc swj tani samochd, zdecydowa si na wspprac z chiskim producentem Chery. Dziki temu sygnowane amerykask mark auto ma kosztowa mniej ni 10 tys. dol.
To wanie w Pastwie rodka produkuje si dzi najwicej tanich aut. Wiele z nich do zudzenia przypomina auta zachodnich koncernw. Great Wall Perey np. to imitacja Fiata. Chiskie auta sabsz jako nadrabiaj atrakcyjn cen. Na przykad model Chery QQ jest taszy ni jego zachodni odpowiednik Chevrolet Spark o 5 tys. z.
Nic jednak nie przebije cen aut produkowanych w Indiach. Kosztujca rwnowarto 6 tys. z Tata Nano od wrzenia znajdzie si w tamtejszych salonach. Premiera na rynkach europejskich jest planowana na przyszy rok, bo auto jest ju prawie gotowe na wejcie do sprzeday gdzie indziej ni w Indiach. W Europie musi jeszcze uzyska tzw. homologacj, ktra uprawnia do sprzeday na terenie caej Wsplnoty. Auto bdzie te musiao przej testy zderzeniowe oraz mie zmodyfikowany ukad kierowniczy z ruchu lewostronnego na prawostronny. Przedstawiciele Taty zapewniaj, e to tylko formalnoci i nic nie przeszkodzi w ich ekspansji na Starym Kontynencie.
Ile moe kosztowa Nano w Polsce? Do ceny wyjciowej trzeba dooy 10-procentowe co na importowane spoza Unii auta oraz koszty transportu. Podniesie to cen Nano z 6 tys. z do ok. 9 tys. To i tak trzy razy mniej ni inne autka miejskie zachodnich koncernw.
Wojciech Drzewiecki, ekspert motoryzacyjny z Instytutu Samar, jest przekonany, e Nano bdzie si wietnie sprzedawa, ale gwnie w Indiach. – Mamy tam zaledwie 7–8 mln zarejestrowanych aut na ponad miliard mieszkacw – mwi Drzewiecki. – Jeli auto pojawi si w Europie, to zapewne trafi gwnie na wschd – prognozuje.
Dystrybucj Nano w Polsce ma zaj si firma Marubeni Motors Poland, bdca w latach 90. generalnym przedstawicielem marki Nissan. Obecnie trwaj negocjacje z indyjskim koncernem, a tworzenie sieci dilerw ma si rozpocz jeszcze w tym roku. Tata, cho w Europie jest mark mao znan, posiada ju sie sprzeday we Woszech i Hiszpanii. Eksportuje te swoje samochody do Ameryki aciskiej. Poza tym ma podpisan umow z Fiatem, na mocy ktrej moe sprzedawa swoje auta w salonach woskiego koncernu w caej Unii.
Podobnie swoje wyroby sprzedaje Dacia, ktra korzysta z sieci sprzeday Renault w salonach zlokalizowanych obok dilerw francuskiej firmy.
Stworzenie sieci sprzeday i serwisw to praktycznie jedyna przeszkoda w ekspansji tanich aut koncernw z Chin czy Indii na rynku europejskim. Bohdan Bogucki, penomocnik China Motors Hong Kong Ltd., firmy eksportujcej chiskie auta do Europy, jest przekonany, e wanie nasta czas samochodw zza Wielkiego Muru.
– Tamtejsze koncerny oferuj penowartociowe samochody salonowe – mwi Bogucki. Wedug niego tylko brak inwestora i odpowiednio duego kapitau obrotowego uniemoliwia Chiczykom wejcie szerok gam tanich samochodw osobowych do Europy.
W Chinach produkcj aut zajmuje si ponad 30 koncernw, ktre w ostatnim czasie poczyniy wielomiliardowe inwestycje technologiczne. W zeszym roku z chiskich fabryk wyjechao 5 mln samochodw osobowych, z czego wyeksportowano a 400 tys. aut. Trafiy one do kierowcw z Azji (50 proc.), Europy (21 proc.) i Afryki (20 proc.). Dla porwnania roczna produkcja w Polsce wynosi za rok 2006 715 tys. aut, z czego 97 proc. przeznaczono na eksport.
Chiska gospodarka od piciu lat rozwija si w tempie dwucyfrowym, co jest gwnie zasug dynamicznie rosncego eksportu. Tamtejsze koncerny motoryzacyjne maj dostp do najnowszych rozwiza technologicznych, a produkowane przez nie auta prdzej czy pniej trafi do europejskich salonw. To z pewnoci dobra wiadomo dla kierowcw w Polsce, gdzie rednia paca wynosi nieco ponad 3 tys. z brutto. | | rdo: www.motofakty.pl
|
| |
| |
| | | | | z dnia
| | Waluta | Kurs | Zmiana | | | |
| 1 USD | | -4,469 | | | |
| 1 EUR | | -4,716 | | | |
| 1 GBP | | -5,352 | | | |
| 1 CHF | | -4,748 | |
| |
|
|