temp. 4,9oC, cin. 1008 hPa, wiatr 0 m/s - KAMERY ONLINE
Czwartek, 21 Listopada 2024 
Dodaj og?oszenieWyszukaj og?oszenieAuto Komisy w SzczecinieFirmy motoryzacyjne w SzczecinieReklama w naszym serwisie
Szczeciska Gieda SamochodowaSzczeciska Gieda SamochodowaSzczeciska Gieda Samochodowa
Najpopularniejsze auta UE
Europejski rynek nowych aut powoli si zapycha. Chocia w zeszym roku obywatele Unii kupili niemal 16 mln nowych aut, to jest to wynik zaledwie o 0,8 proc. lepszy ni w roku 2006. Jedyn metod zwikszania sprzeday jest obnianie cen wprowadzanych na rynek modeli i inwestowanie w produkcj tanich aut.

Z ostatnich statystyk wynika, e najwikszym uznaniem kierowcw w Europie nadal cieszy si niemiecki Volkswagen, ktry w ubiegym roku sprzeda ponad 1,6 mln aut w Unii. Po pitach depcz mu Opel (znany w Wielkiej Brytanii jako Vauxhall) oraz Ford. Pierwsz pitk najpopularniejszych marek zamykaj Renault i Peugeot.

Dobry wynik odnotowa w ubiegym roku rwnie Fiat. Woski producent zwikszy sprzeda do 964 tys. sztuk, gwnie dziki duej popularnoci modeli Bravo, Linea oraz produkowanej tylko w Polsce „pisetki”.

Europa kupuje nowe auta, ale niektre kraje ogarna wrcz recesja. W Niemczech – najwikszym rynku w Unii Europejskiej w 2007 r. sprzeda spada o 9,2 proc., czyli do 320 tys. sztuk.

Konsumenci u naszego zachodniego ssiada przestali kupowa nowe samochody, bo od stycznia 2007 r. o 3 proc. wzrosy podatki od ich rejestracji. Nadal jednak co pite nowe auto kupowane w Europie wyjeda wanie z niemieckiego salonu.

Mimo niezych, kilkuprocentowych wzrostw sprzeday we Woszech, Francji i w Wielkiej Brytanii rynek nowych aut w starej pitnastce UE wynis 14,3 mln sztuk, czyli pozosta na takim samym poziomie jak w 2006 r.

Michael Raab, analityk rynku motoryzacyjnego z banku inwestycyjnego Sal. Oppenheim uwaa, e rynek europejski jest bardzo nasycony. – Praktycznie jedynym sposobem na zwikszenie sprzeday jest odebranie klientw innym koncernom – uwaa Raab.

To z kolei powoduje, e ceny nowych aut systematycznie spadaj, bowiem polityka koncernw zakada, e kady nowy model ma by taszy od poprzednika.

Co wicej, aby utrzyma poziom sprzeday na dotychczasowym poziomie, cz koncernw decyduje si na obniki aktualnie produkowanych modeli. Na przykad w Polsce ceny kody s w tym roku nawet o 4,9 tys. z nisze ni w roku 2007. Tak due obniki dotycz modelu Roomster. Chtni do kupna Fabii mog liczy na wyjciow cen nisz o 1 tys. w porwnaniu do oferty ubiegorocznej.

Agresywna wojna cenowa o klienta trwa we wszystkich nowych krajach czonkowskich. To wanie tam notuje si najbardziej dynamiczny wzrost sprzeday.

Najlepiej jest w republikach nadbatyckich: Na Litwie sprzeda nowych samochodw wzrosa a o 52 proc., na otwie o 28 proc., za w Estonii o 22 proc. Od tej redniej Polska znaczco nie odstaje – w ubiegym roku sprzedano u nas 293 tys. aut, czyli o 24 proc. wicej ni w roku ubiegym. Wicej ni w Polsce sprzedaje si w Rumunii (312 tys., wzrost o 26 proc.).

Najwikszym wzrostem moe pochwali si produkowana wanie w Rumunii Dacia. Jej sprzeda w Europie wzrosa w roku ubiegym do blisko 50 tys. sztuk, czyli a o 85,9 proc. Rekordy popularnoci bije model Logan w wersji kombi, oznaczony jako MCV. To najtasze kombi na rynku europejskim – w Polsce kosztuje od 34 tys. z. Nic wic dziwnego, e – nie tylko w naszym kraju, ale praktycznie wszdzie w Europie – nie brakuje na niego chtnych. W samej tylko Francji model ten znalaz w ubiegym roku ponad 22 tys. nabywcw, a w Niemczech – blisko 14 tys.

Sukces reaktywowanej przez francuskie Renault marki Dacia dostrzegy inne koncerny. W przyszym roku Volkswagen wypuci swoj wersj „taniego” auta. W 2010 docz do niego General Motors (w Europie waciciel m.in. marki Opel) oraz amerykaski Chrysler. Zachodnie koncerny upatruj w tanich autach szansy na rozwj, bo ich sprzeda jest rwnie dobra na bogatych rynkach starej Unii co w krajach rozwijajcych si.

Co wicej, tanie samochody mona z duym powodzeniem sprzedawa rwnie poza Europ. Na przykad Dacii Logan w wersji sedan we Francji w ubiegym roku sprzedano ponad 10 tys. sztuk, a w pozostaych krajach Europy 16 tys. Za to na ogromnym rynku rosyjskim Logan, sprzedawany pod mark Renault, uzyska imponujcy wynik 67,8 tys. sprzedanych samochodw.

Pod wzgldem sprzeday rok 2007 nalea do modelu Peugeot 207, ktry zanotowa wzrost o ponad 100 proc., z nieco ponad 200 tys. do 437 tys. egzemplarzy. Taki skok francuski producent zawdzicza przede wszystkim intensywnej kampanii marketingowej oraz nowoczesnej stylistyce, ktra trafia w gusta wielu europejskich kierowcw.

Sprzeda Volkswagena Golfa, flagowego modelu niemieckiego koncernu, wzrosa w ubiegym roku tylko o 4,5 proc. do poziomu 435 tys. To drugie najpopularniejsze auto w Europie. Kompaktowy Ford Focus i miejski Opel Corsa zajmuj odpowiednio 3. i 4. miejsce wrd najbardziej popularnych aut w Europie. Na 5. miejscu uplasowa si Opel Astra, ktry jest produkowany m.in. w zakadach General Motors w Gliwicach.

Spord koncernw spoza Europy i USA najmocniejsz pozycj ma Toyota, Honda. Mitsubishi oraz Hyundai. Koreaski koncern w tym roku skoczy budow swojej pierwszej europejskiej fabryki, gdzie bd wytwarzane m.in. modele przeznaczone na nasz rynek – miejski i10 oraz kompaktowy i30.

Skorzystaj na tym kierowcy – pojawienie si nowych i sprzedawanych bez ca samochodw z pewnoci wymusi kolejn wojn cenow.
rdo: JATO Dynamics



Jak rozpozna usterk silnika?

Gdy zgubimy kluczyk od auta

Jak sobie radzi z droejcym paliwem

Pomyka przy tankowaniu

Autogaz - tanie paliwo na trudne czasy?

Co zrobi, aby samochd nie zamarz?
wszystkie aktualnoci >>

z dnia
WalutaKursZmiana

dolar amerykaski
1 USD  -4,469

euro
1 EUR  -4,716

funt szterling
1 GBP  -5,352

frank szwajcarski
1 CHF  -4,748


Sownik motoryzacyjny

Punkty karne za wykroczenia

Przydatne umowy i druki

Dozwolone prdkoci w Polsce

Wirtualny alkomat

Tablice rejestracyjne

Rozkady Jazdy ZDiTM
  Regulamin serwisu | Polityka prywatnoci | Kontakt z nami | Wsppraca | Pole stron