| Samochody zza oceanu | | Ogromne pikapy, przy ktrych najczciej kupowana w Polsce Skoda Fabia wyglda jak miniaturowy model, i due, wygodne limuzyny jednoznacznie wskazuj na amerykaski rodowd.
USA to kraj, w ktrym sprzedaje si najwicej nowych samochodw rocznie (ok. 17 mln sztuk). To wywoao du konkurencj pomidzy producentami, ktrzy przecigaj si w zwikszaniu atrakcyjnoci swoich aut. Poza tym Amerykanie dopiero od niedawna musz si martwi z powodu cen benzyny i przepisw dotyczcych ochrony rodowiska. Wczeniej nie mieli takich problemw, std due gabaryty samochodw i pojemnoci silnikw.
Do listopada ubiegego roku spoza UE sprowadzono prawie 22 tys. samochodw, a w caym 2006 r. byo to niecae 19 tys. sztuk. Dla mieszkacw kraju nad Wis podstawowym argumentem (oczywicie poza chci wyrnienia si na ulicy) za kupnem auta w Stanach jest cena. Przy tak niskim kursie dolara, jaki mamy obecnie, mona w USA kupi duy, dobrze wyposaony samochd za kwot o ok. 30 proc. nisz ni porwnywalny pojazd produkcji europejskiej lub japoskiej. W przypadku aut uywanych rnica moe sign poowy ceny.
Amerykaskie samochody s wygodne i bogato wyposaone – nawet najtasze wersje posiadaj elektrycznie regulowane lusterka i szyby, klimatyzacj, automatyczn skrzyni biegw itp. Najatwiej porwna ceny aut dostpnych take w Polsce w oficjalnej sieci sprzeday z cenami w USA – np. Chevrolet Aveo sedan za oceanem kosztuje ok. 10 tys. dolarw, czyli 25 tys. z, a w Polsce za ten model z porwnywalnym wyposaeniem trzeba zapaci ok. 40 tys. z. Passat z benzynowym silnikiem 2 l kosztuje 26 tys. dolarw, czyli 65 tys. z, a Saab 9-3 Sport Sedan – 28 tys. dolarw (70 tys. z).
Ceny typowo amerykaskich aut trudno porwnywa, ale dla przykadu SUV Chevrolet Equinox LS z silnikiem 3,4 l i napdem na cztery koa mona kupi za ok. 25 tys. dolarw (62 tys. z). Ale trzeba pamita, e zazwyczaj ceny (nawet aut uywanych) s podawane bez lokalnych podatkw i opat, ktre zwikszaj koszty o kilkaset dolarw (w zalenoci od stanu).
– Najwikszym powodzeniem ciesz si samochody terenowe: Mercedesy ML, Subaru Tribeca, Infiniti FX45, Jeepy Grand Cherokee. Sprowadzamy te limuzyny np. Lexusy GS 300. Niektre z egzemplarzy mog kosztowa nawet 80 tys. z mniej od takich samych aut sprzedawanych w Polsce – mwi Bogdan Grnik z firmy Auto Tim. – Jeli chodzi o importowane z USA samochody japoskie, np. Subaru, Lexusy czy Infiniti, to z czciami zamiennymi nie ma adnego problemu. Pewien kopot zwizany jest z pojazdami rdzennie amerykaskimi, jak Lincolny czy Cadillaki, bo do nich brakuje podzespow. Mona jednak poszuka zamiennikw.
Samodzielne przywiezienie samochodu jest optymalnym sposobem na sprowadzenie samochodu z USA do Polski. Nie do e pojazd mona dokadnie samemu obejrze, to jeszcze zaoszczdzi cz kosztw zwizanych z transportem pojazdu na terenie Stanw. Podobnie jest, gdy moemy skorzysta z pomocy znajomej osoby, ktra tam przebywa. Jeli jednak nie mamy takich moliwoci, trzeba skorzysta z pomocy porednikw. W naszym kraju dziaaj komisy, w ktrych oferowane s auta amerykaskie, najczciej ju zarejestrowane w Polsce lub z kompletem dokumentw potrzebnych do rejestracji.
Mona te zamwi auto u importera – w Polsce dziaa kilka profesjonalnych firm zajmujcych si wyszukiwaniem i sprowadzaniem konkretnych modeli samochodw. Prowizja takiego porednika wynosi ok. tysica dolarw.
W USA raczej nie faszuje si przebiegu samochodu, bo to przestpstwo zagroone wizieniem. Poza tym histori samochodu mona sprawdzi w internetowych bazach danych Carfax lub Autocheck. S to serwisy patne (ok. 20 dolarw za auto), ale po wpisaniu numeru VIN wywietlaj si wszystkie informacje o samochodzie. Baza jest na bieco uzupeniana przez policj, ubezpieczycieli itp.
Aby zarejestrowa samochd z USA w Polsce, trzeba najpierw opaci co – 10 proc. zsumowanej wartoci pojazdu i kosztw transportu. Nastpnie od zsumowanych tych trzech kwot pobierana jest akcyza (w zalenoci od pojemnoci silnika 3,1 lub 13,6 proc.) i ponownie od dodanych wartoci auta i kosztw transportu, ca i akcyzy naliczany jest 22 proc. VAT.
Konieczne przerbki
Pojazdy z USA wymagaj przerbek, aby zostay dopuszczone do ruchu w Polsce. Chodzi przede wszystkim o wiata. Amerykaskie wiec symetrycznie do przodu, w Europie wiato musi pada asymetrycznie – reflektor prawy wieci wyej, aby lepiej owietlona bya prawa strona drogi. Poza tym jako wiata pozycyjne amerykaskich aut wykorzystywane s take kierunkowskazy (wiec cigle, a migaj wtedy, gdy kierowca sygnalizuje zamiar skrtu). Czsto take tylne kierunkowskazy s czerwone (w Europie musz by te), a auto nie posiada wiate przeciwmgielnych. Ostatni niezbdn czynnoci jest ich zaoenie. Przerbka owietlenia kosztuje kilkaset zotych. | | rdo: www.motofakty.pl
|
| |
| |
| | | | | z dnia
| | Waluta | Kurs | Zmiana | | | |
| 1 USD | | -4,469 | | | |
| 1 EUR | | -4,716 | | | |
| 1 GBP | | -5,352 | | | |
| 1 CHF | | -4,748 | |
| |
|
|