temp. 4,9oC, cin. 1008 hPa, wiatr 0 m/s - KAMERY ONLINE
Czwartek, 21 Listopada 2024 
Dodaj og?oszenieWyszukaj og?oszenieAuto Komisy w SzczecinieFirmy motoryzacyjne w SzczecinieReklama w naszym serwisie
Szczeciska Gieda SamochodowaSzczeciska Gieda SamochodowaSzczeciska Gieda Samochodowa
Spalanie nisze o 15%
Firma GM zademonstrowaa proces spalania oznaczony skrtem HCCI (homogeneous charge compression ignition – zapon samoczynny mieszanki jednorodnej). W poczeniu z wtryskiem bezporednim, elektryczn zmian faz rozrzdu, zmiennym wzniosem zaworu i pomiarem cinienia w cylindrze, pozwala on na 15-proc. zmniejszenie zuycia paliwa.

W silniku HCCI zapon mieszanki paliwa z powietrzem nastpuje poprzez jej sprenie w cylindrze. W przeciwiestwie do silnikw z zaponem iskrowym lub samoczynnym, przy nowym rozwizaniu wyzwolenie energii odbywa si w niskotemperaturowym, bezpomieniowym procesie, obejmujcym ca komor spalania. Cae paliwo w komorze spala si rwnoczenie. W efekcie wytwarzana moc jest podobna do dostpnej we wspczesnych silnikach spalinowych, jednak potrzebne jest do tego mniej paliwa.

Czynnikiem niezbdnym do zainicjowania procesu HCCI jest ciepo, dlatego przy uruchamianiu zimnego silnika stosowany jest tradycyjny zapon iskrowy, wytwarzajcy ciepo w cylindrach i pozwalajcy szybko nagrza katalizator, by nastpnie przej na tryb HCCI. Przy pracy w systemie HCCI mieszanka jest stosunkowo uboga, co oznacza, e ma wiksz procentow zawarto powietrza. Dziki pracy na ubogiej mieszance system HCCI podnosi sprawno silnika do poziomu silnikw diesla, ale w przeciwiestwie do nich tutaj do oczyszczenia spalin wystarczaj standardowe ukady powszechnie stosowane w samochodach. W silnikach diesla konieczne jest stosowanie bardziej skomplikowanych i droszych rozwiza zmniejszajcych poziom emisji spalin.

System HCCI wykorzystuje integracj innych zaawansowanych konstrukcji stosowanych w silnikach – niektre z nich s ju produkowane i mog by zaadaptowane do istniejcych silnikw benzynowych. Stopie sprania jest zbliony do stosowanego w konwencjonalnych silnikach benzynowych z wtryskiem bezporednim i ma warto waciw dla wszystkich dostpnych w handlu typw benzyny i paliw E85.

Prototypowe samochody napdzane silnikiem HCCI – oparte na seryjnych modelach Saturna Aura i Opla Vectry, napdzanych czterocylindrowym silnikiem Ecotec 2,2 l – jed tak jak pojazdy z konwencjonalnym napdem, ale zuywaj do 15 proc. mniej paliwa w stosunku do porwnywalnego silnika z wtryskiem paliwa (spadek zuycia paliwa zaley tu od sposobu stosowania pojazdu i cyklu, w jakim jest on uytkowany.)

Sterownik, wykorzystujcy czujniki cinienia w cylindrach i opracowane w GM algorytmy sterujce, kieruje procesem spalania HCCI oraz przejciem pomidzy spalaniem HCCI a konwencjonalnym spalaniem inicjowanym iskr.

W zademonstrowanych prototypach przejcie od jednego procesu spalania do drugiego jest wyczuwalne, ale w wersjach produkcyjnych ma si ono odbywa niezauwaalnie podczas jazdy, podobnie jak odczanie cylindrw przez skonstruowany w GM system Active Fuel Management.

Obecnie prototypy demonstracyjne GM mog korzysta z trybu HCCI do prdkoci okoo 90 km/h, a przy szybszej jedzie oraz przy duych obcieniach silnika przechodz na zapon iskrowy. Przewiduje si, e po udoskonaleniu systemu sterowania i konstrukcji silnika zakres pracy w trybie HCCI ulegnie poszerzeniu.
rdo: www.motofakty.pl



Jak rozpozna usterk silnika?

Gdy zgubimy kluczyk od auta

Jak sobie radzi z droejcym paliwem

Pomyka przy tankowaniu

Autogaz - tanie paliwo na trudne czasy?

Co zrobi, aby samochd nie zamarz?
wszystkie aktualnoci >>

z dnia
WalutaKursZmiana

dolar amerykaski
1 USD  -4,469

euro
1 EUR  -4,716

funt szterling
1 GBP  -5,352

frank szwajcarski
1 CHF  -4,748


Sownik motoryzacyjny

Punkty karne za wykroczenia

Przydatne umowy i druki

Dozwolone prdkoci w Polsce

Wirtualny alkomat

Tablice rejestracyjne

Rozkady Jazdy ZDiTM
  Regulamin serwisu | Polityka prywatnoci | Kontakt z nami | Wsppraca | Pole stron