| Zabezpieczy auto | | Na zodzieja w zasadzie sposobu nie ma. W kradziey auta mona mu jednak przeszkodzi, bo kada chwila manipulowania zwiksza szans ocalenia samochodu.
We wspczesnych autach zabezpieczenia przeciwkradzieowe to przede wszystkim urzdzenia elektroniczne. Nadal jednak waciciele samochodw decyduj si na mechaniczne blokady.
Do wyboru s blokady czce peday hamulca i sprzga lub blokady skrzyni biegw, ktre mog blokowa lewarek zmiany biegw na zewntrz przy wczonym biegu wstecznym lub przy pomocy specjalnego trzpienia wewntrz tunelu.
Ten drugi typ jest skuteczniejszy, bo do ruszenia samochodem nie wystarczy obcicie lewarka dwigni zmiany biegw. Blokady skrzyni s honorowane przez firmy ubezpieczeniowe jako upowaniajce do zniek w ubezpieczeniach AC. Saba jest skuteczno blokad zakadanych na kierownic – wystarczy, e zodziej przetnie koo kierownicy i ju moe zdj element uniemoliwiajcy jej obracanie.
I tu wkraczamy w wiat elektroniki. Wszystkie oferowane na polskim rynku urzdzenia zabezpieczajce musz mie certyfikat wydawany przez Przemysowy Instytut Motoryzacji. PIMOT jednoczenie opracowa kryteria i wydaje certyfikaty skutecznoci honorowane przez producentw i towarzystwa ubezpieczeniowe. S one wydawane dla okrelonego typu urzdzenia montowanego w konkretnym modelu samochodu. PIMOT podzieli urzdzenia na cztery klasy skutecznoci.
Systemy autoalarmowe klasy popularnej (POP) to ukady sterowane pilotem ze staym kodem, z czujnikami otwarcia maski i drzwi, ostrzegajce wasn syren lub klaksonem samochodu.
Autoalarm klasy standard (STD) jest sterowany pilotem o zmiennym kodzie, prby kradziey sygnalizuje syren i mruganiem wiatami oraz ma co najmniej jedn blokad silnika i czujnik chronicy nadwozie przed wamaniem.
System klasy profesjonalnej (PRF) posiada wasne (rezerwowe) zasilanie, klucz kodowy lub pilota ze zmiennym kodem, dwa czujniki chronice nadwozie przed wamaniem, blokad minimalnie dwch obwodw elektrycznych odpowiedzialnych za uruchomienie silnika. Powinien by te odporny na uszkodzenia elektryczne i mechaniczne.
Klasa specjalna (EXTRA) to najwysza pka – do klasy PRF dooony jest czujnik pooenia samochodu, funkcja antynapadowa, radiowe powiadomienie.
Podobny podzia zastosowano w przypadku ukadw ingerujcych w elektronik samochodu, czyli immobiliserw i blokad elektronicznych.
Klasa POP to system z jedn blokad, np. pompy paliwa. Ukady STD charakteryzuj si dwoma blokadami lub jedn blokad kodowana. Urzdzenie jest odporne na brak zasilania i rozkodowanie i posiada co najmniej 10 tys. kodw. Klasa PRF oznacza trzy blokady lub dwie, ale w tym jedna musi by kodowana. Inne cechy to min. tryb serwisowy, odporno na rozkodowanie, niemoliwe kopiowanie klucza. Od klasy EXTRA wymaga si jeszcze rocznego skutecznego stosowania.
Im wicej opcji dziaania i czujnikw zbierajcych informacje, tym lepiej. Zawsze trzeba pamita m.in. o tym, e zodzieje specjalizuj si w okrelonych markach samochodw i zabezpieczenia montowane w salonach maj ju rozpracowane. Dobrze jest stosowa na raz dwa sposoby zabezpieczania auta – np. mechaniczny i elektroniczny. Spokojniejszy sen zapewni nam take monta urzdzenia w certyfikowanym zakadzie instalacyjnym i umieszczenie go w nietypowym miejscu. Nie mona te zapomina o ubezpieczeniu – w przypadku nieszczcia uda nam si odzyska pienidze.
Jak nie da si okra
- Nie zostawiaj bagau i adnych przedmiotw w widocznym miejscu, zabieraj je ze sob lub zamykaj w baganiku
- Zamykaj drzwi i okna za kadym razem, gdy opuszczasz samochd
- Nie zostawiaj nigdy klucza w stacyjce
- Kluczyki zabieraj zawsze ze sob, nawet jeeli samochd pozostawiasz w garau
- Przygldaj si uwanie nieznajomym interesujcym si Twoim samochodem lub samochodem ssiadw. Jest bardziej prawdopodobne, e myl jak go ukra, ni e go podziwiaj
- Nie zostawiaj adnych dokumentw w samochodzie, a zwaszcza dowodu rejestracyjnego i rachunkw ubezpieczeniowych
- Staraj si parkowa w miejscach strzeonych, noc unikaj postoju i parkowania w miejscach nieowietlonych.
- Nie pozostawiaj bagau na baganiku dachowym
- Kupujc radio samochodowe, wybierz takie, ktre mona wyj przed opuszczeniem pojazdu
Zabezpieczenia a zniki na AC
W zalenoci od rodzaju zastosowanych systemw przeciwkradzieowych waciciel pojazdu moe spodziewa si rnorakich zniek w ubezpieczeniu autocasco.
W PZU 15-proc. rabat przysuguje, jeeli w samochodzie zamontowane s zabezpieczenia o wyszym poziomie ochrony (wykaz dostpny w placwkach PZU SA oraz na stronie internetowej firmy). Jeli jest to system specjalny, upust moe sign 40 proc.
W Warcie znika na ryzyko kradzieowe (jedna z dwch skadowych AC) wynosi do 50 proc. w przypadku zaoenia systemu monitorowania i pozycjonowania pojazdu.
W Allianz rabat dostaniemy tylko za system GPS zainstalowany w pojazdach, ktrych warto nie wymaga, zgodnie z przepisami dotyczcymi ubezpieczenia AC tej firmy, instalacji takiego systemu. Konieczna jest rwnie podpisana umowa monitoringu. Znika wynosi wwczas 20 proc.
Na tak sam promocj mog liczy klienci Hestii, ktrzy zamontuj w samochodzie satelitarny system alarmowania i lokalizacji pojazdu z abonamentem opaconym za cay okres ubezpieczenia.
Na dodatkowe rabaty na ubezpieczenie autocasco za zabezpieczenia przeciwkradzieowe nie maj co liczy m.in. klienci Link 4 i Generali. | | rdo: www.motofakty.pl
|
| |
| |
| | | | | z dnia
| | Waluta | Kurs | Zmiana | | | |
| 1 USD | | -4,469 | | | |
| 1 EUR | | -4,716 | | | |
| 1 GBP | | -5,352 | | | |
| 1 CHF | | -4,748 | |
| |
|
|