| Tania benzyna ze spalin | | Jeli dwch naukowcw z szacownej amerykaskiej placwki badawczej Los Alamos National Laboratory si nie myli, to za sto lat nadal bdziemy jedzi samochodami na benzyn, mimo e od dawna nie bdzie ju wtedy wikszoci z ropy naftowej.
F. Jeffrey Martin oraz William L. Kubic Jr. wymylili metod, jak wyapywa dwutlenek wgla z powietrza i wytwarza z niego benzyn, paliwo lotnicze lub metanol. Twierdz, e na produkcj litra benzyny potrzebuj nieco ponad pi kg CO2. Przy wykorzystaniu ich metody na sposb przemysowy benzyna „z powietrza” kosztowaaby okoo 3,5 dol. za galon. Czyli ledwo dolara za litr.
Rewolucyjny pomys zosta przedstawiony na konferencji naukowej „Alternative Energy Now” odbywajcej si w zeszym miesicu w Lake Buena Vista. Potem o metodzie badaczy napisa take szeroko prestiowy amerykaski dziennik „New York Times”.
Martin i Kubic Jr. nazwali swoj koncepcj „Zielona wolno”. Planuj kademu pojazdowi z silnikiem spalinowym zaoy specjalny filtr na rurze wydechowej, ktry nie pozwalaby dwutlenkowi wgla wydostawa si z powrotem do atmosfery. CO2 byby wykorzystywany w obiegu zamknitym, a wic jako tzw. gaz cieplarniany nie potgowaby sztucznie szkodliwego efektu globalnego ocieplenia.
Do wyapywania dwutlenku wgla naukowcy chc wykorzysta wodny roztwr wglanu potasu (pota), ktry absorbuje CO2. Potem dwutlenek wgla byby odzyskiwany z potau i w chemicznej reakcji przerabiany na paliwo.
Co prawda prototypowa fabryka benzyny z powietrza jeszcze nie zostaa zbudowana, ale uczeni upieraj si, e ich koncepcja opiera si w peni na wspczesnej i ju w czci wykorzystywanej technologii. – Wszystko, co potrzebne do urzeczywistnienia tego pomysu, moe by zbudowane od zaraz, ju dziaa albo jest bliskim krewnym tego, co normalnie stosujemy – przekonuje dr F. Jeffrey Martin.
Faktem jest, e koncepcja uczonych z Los Alamos National Laboratory nie narusza adnych praw fizyki. Zreszt ju wczeniej inni naukowcy, tacy jak choby noblista z chemii George A. Olah z University of Southern California oraz fizyk Klaus Lackner z Columbia University, niezalenie od siebie sugerowali podobne idee. Rozwizanie proponowane przez Martina i Kubica Jr. jest jednak dopracowane w kadym szczegle i znacznie bardziej zaawansowane technologicznie.
Pomys uczonych ma take wad. Aby odzyska CO2 z wglanu potasu potrzeba ogromnych iloci energii elektrycznej. Dlatego badacze z Los Alamos National Laboratory obecnie pracuj nad udoskonaleniem tego procesu elektrochemicznego. Aby „rafineria” nowego pomysu moga wytwarza dziennie 750 tys. galonw benzyny, trzeba by j poczy z elektrowni , najlepiej atomow. Na budow caej instalacji potrzeba ok. 5 mld dol. Tak sam ilo energii mog dostarczy panele soneczne, cho wtedy cena litra paliwa jednak znacznie wzronie.
Martin i Kubic Jr. obiecuj, e zademonstruj, jak ich koncepcja sprawdza si w praktyce, ju za rok. Za kilka lat chc zbudowa wikszy prototyp maszyny do produkcji benzyny ze spalin. Surowca nie brakuje; my, ludzie, emitujemy do atmosfery co roku 30 mld ton CO2. | | rdo: www.motofakty.pl
|
| |
| |
| | | | | z dnia
| | Waluta | Kurs | Zmiana | | | |
| 1 USD | | -4,469 | | | |
| 1 EUR | | -4,716 | | | |
| 1 GBP | | -5,352 | | | |
| 1 CHF | | -4,748 | |
| |
|
|