| O nowe fabryki aut bdzie trudno | | Niemiecki koncern Daimler zadecyduje do koca czerwca, gdzie wybuduje now fabryk Mercedesw klasy A i B: w Polsce czy w Rumunii.
Gra toczy si o wysok stawk: kilkaset milionw euro i kilka tysicy miejsc pracy. Od koca lat 90. Polsk omijay wielkie inwestycje producentw aut osobowych. Czy w kocu uda si przeama z pass?
Za mao nowych aut
W Polsce Daimler bierze pod uwag lokalizacj na Dolnym lsku. Fabryka miaaby zacz produkcj od 2011 r. Pozostae szczegy s tajemnic. Ale trudno bdzie nam przycign koncern – rumuski rynek nowych aut jest co prawda mniejszy od polskiego, ale za to koszty pracy o poow nisze. W Polsce godzina pracy kosztuje 6 euro, w Rumunii – tylko 3 euro.
Wojciech Drzewiecki, szef Instytutu Badania Rynku Motoryzacyjnego „Samar”, twierdzi, e wielkim atutem naszego kraju mgby by popyt na nowe auta wrd Polakw. Mona go zwikszy, wprowadzajc na masow skal atwiejszy sposb kredytowania – tzw. leasing konsumencki. Wedug Samaru tak stao si w Hiszpanii, gdzie co dziesite auto jest kupowane przez prywatn osob w leasingu.
Hiszpanie kupuj ok. 1,6 mln nowych aut rocznie, Polacy: w 2007 r. – 300 tys. Dla porwnania, w drugiej poowie lat 90., gdy inwestowa u nas GM czy Fiat, kupowalimy ponad 600 tys. nowych samochodw.
– Obecny poziom sprzeday to za mao, aby powanie myle o miejscowej produkcji konkretnego modelu – mwi Witold Nowicki, dyrektor handlowy Toyoty. Zwaszcza e nie mamy innych argumentw, jakimi dysponuj nasi rywale: Rumunia – niskie koszty pracy, Czechy, Sowacja – dobra infrastruktura, przejrzysty system podatkowy, sprawna administracja.
Jak zrobili Hiszpanie
Sprzeda nowych aut w Hiszpanii wzrosa o 60 proc. w cigu ptorej dekady. By to wabik dla koncernw motoryzacyjnych. Zainwestoway General Motors, Ford, Peugeot-Citron, a Volvo i Renault wybudoway nawet pod Barcelon centra badawczo-rozwojowe. I to mimo e godzina pracy w brany motoryzacyjnej kosztuje tam 22 euro.
Wzrost popytu na auta wewntrz kraju nakrci przede wszystkim leasing konsumencki, czyli dugoterminowe wypoyczenie auta dla klientw indywidualnych. To prosty sposb na nabycie nowego samochodu, w ktrym zamiast raty kredytu pacimy rat za jego wynajem.
Faktyczny waciciel – czyli firma leasingowa – pokrywa koszty ubezpieczenia, a nawet serwisu. Kierowca leje tylko paliwo i jedzi autem, nie dbajc o ca reszt. Koszty leasingu s porwnywalne z kredytem na samochd, a jest przy tym mniej formalnoci.
Co zmieni w Polsce
Tak samo mogoby by u nas, ale leasing konsumencki w Polsce praktycznie nie istnieje.
– Firmy boj si go oferowa ze wzgldu na niejasne przepisy podatkowe – mwi Marta Szafarowska, doradca podatkowy z kancelarii MDDP. – Jeli klient rozwie umow o leasing wczeniej ni ma zapisane w umowie, to leasingodawca musi zapaci podatek dochodowy od rynkowej wartoci auta bez wzgldu na to, jak jego cz spaci klient – tumaczy Szafarowska.
Przykadowo: bierzemy w leasing konsumencki auto o wartoci 100 tys. z na 36 miesicy. W cigu dwch lat spacimy 80 tys. z i gdybymy w tym momencie zdecydowali si wykupi samochd na wasno, to firma leasingowa miaaby spory problem.
Musiaaby bowiem zapaci podatek dochodowy od faktycznej wartoci auta, czyli w naszym przypadku od 60 tys. z (tyle wart jest bowiem dwuletni uywany samochd), a nie od 20 tys. z, czyli tego, co zostao do spaty. Nic wic dziwnego, e leasing konsumencki jest w ofercie tylko dwch firm – VB Leasing Polska i Masterlease.
– Jeli leasing konsumencki bdzie dostpny w Polsce, to z pewnoci wzronie sprzeda aut nowych – uwaa Leszek Pomorski, prezes Polskiego Zwizku Wynajmu i Leasingu Pojazdw.
Skorzystaliby na tym wszyscy kierowcy, bo nawet przy poziomie sprzeday rzdu 400–500 tys. aut dilerzy i producenci aut mogliby obniy ceny w salonach, tnc wysokie mare. A przy szybko rosncym rynku kolejne inwestycje w Polsce byyby kwesti czasu.
W 1920 r. Daimler przyczyni si do militarnego „cudu nad Wis”. Produkowane przez niego autobusy marki Benz woziy polskich onierzy na front. Dzisiaj Mercedes mgby przybliy kolejny „cud nad Wis” – gospodarczy.
Na czym polega leasing auta
Leasing jest bardziej elastyczn i wygodniejsz form nabycia samochodu ni kredyt.
Podstawowa rnica polega na tym, e wacicielem auta w przypadku leasingu jest firma, ktra wynajmuje nam je na dugi okres.
Koszt leasingu jest porwnywalny z kosztem kredytu. Np. przy wartoci samochodu osobowego 30 tys. z i okresie spaty rozoonym na 36 miesicy rata kredytu wynosi 957 z miesicznie, za leasingu 935 przy pierwszej wpacie rwnej 3 tys. z. W leasingu uwzgldnione jest jednak ubezpieczenie OC, AC i NW. Usuga ta jest te wygodniejsza dla klienta, bo firma leasingowa bierze na siebie formalnoci zwizane z rejestracj czy ubezpieczeniem auta. | | rdo: www.motofakty.pl
|
| |
| |
| | | | | z dnia
| | Waluta | Kurs | Zmiana | | | |
| 1 USD | | -4,469 | | | |
| 1 EUR | | -4,716 | | | |
| 1 GBP | | -5,352 | | | |
| 1 CHF | | -4,748 | |
| |
|
|