| Nastpca kultowego Malucha | | Niewielkie gabaryty, przystpna cena i nowoczesna forma – te zaoenia towarzysz projektantom zatrudnionym przez koncern Fiata, ktrzy w Ameryce Poudniowej pracuj wanie nad nowym Maluchem. Ma on si pojawi na rynku w 2010 roku.
Wedug niemieckiego magazynu „Auto Motor und Sport” samochd ma by produkowany w Tychach. Na pocztek – 100 tysicy egzemplarzy rocznie, czyli tyle, ile dzi trafia na rynek fiata 500.
– Prace nad nowym autem trwaj, ale szczegy zostan ogoszone w oficjalnym komunikacie – mwi tajemniczo naszemu dziennikarzowi Bogusaw Cielar, rzecznik Fiata Auto Poland.
Harald Wester, szef dziau rozwoju potentata samochodowego, w „Auto Motor und Sport” ujawni, e nowy „maluch” ma by mniejszy od Fiata 500.
Samochd bdzie wyposaony w dwucylindrowy silnik speniajcy norm emisji spalin Euro-4. Niewykluczone, e poza Tychami produkcja auta zostanie uruchomiona w Ameryce Poudniowej. Jego twrcy maj te nadziej na opanowanie rynku USA. Chcieliby, by mae, ale nowoczesne autko stao si hitem wrd modych ludzi. Chc te ruszy na podbj Azji.
Midzynarodowa prasa spekuluje, czy nowe autko bdzie bardziej podobne do Fiata 126p, modelu 500, Pandy czy te do Topolino – samochodu produkowanego jeszcze przed II wojn wiatow. Szczegy okryte s tajemnic. Nie ma szans na ich poznanie, zanim firma nie opublikuje oficjalnego komunikatu. Dlaczego? Bo konkurencja nie pi...
Koncern produkcj chce uruchomi w Tychach, bo to obecnie sztandarowy zakad firmy. Na przeomie roku zatrudniono tam dodatkowe tysic osb. Powstaa nowa lakiernia, spawalnia i hala montau. W 2007 roku wyprodukowano 361 tys. samochodw. W tym roku ma ich powsta p miliona.
Obecnie w Tychach produkowane s: panda, modele 500 i 600. Wszystkie podbijaj wiatowe rynki. A niedugo ruszy te kolejna linia – tym razem Forda Ka.
Wszystko wskazuje wic na to, e w Bielsku Biaej pojawi si nastpca kultowego malucha. W latach siedemdziesitych o maym fiacie marzy niemal kady Polak. Do dzi model ten wielu kierowcom kojarzy si z modoci, pierwszymi wypadami poza miasto i pierwszymi uczuciami. A Polacy do wszystkich tych trzech spraw sentyment maj ogromny.
– Maluszkiem jedziem na pierwsze randki – wspomina Kamil Durczok, redaktor naczelny „Faktw” TVN i stay felietonista naszej gazety. – To by po prostu szpan. Gdy poznaem swoj on Mariann, miaem wanie bia bisk. Przy okazji ze znajomymi zdobywalimy kolejne rekordy, np. sprawdzalimy pojemno malucha i bywao, e jedzia nim pitka chopa.
Dodaje, e mia a pi tego typu samochodw. – A kady kolejny by starszy od poprzedniego. Pierwszy oczywicie by czerwony i na drzwiach od strony kierowcy mia napis „Licencja Fiat”. Prawdziwe cudo. Bez faszywej skromnoci przyznaj, e do dobrze znaem si na fiacikach – mwi Kamil Durczok.
Pierwszy Maluszek z tamy montaowej w Bielsku-Biaej zszed w czerwcu 1973 roku, czyli 35 lat temu. Mimo wielu wad zrewolucjonizowa polsk motoryzacj. Zdetronizowa Warszawy, Trabanty i Syrenki. Obok bonw na cukier i wyrobw czekoladopodobnych sta si jednym z symboli PRL-u. By marzeniem kadej rodziny.
Wbrew pozorom by bardzo pakowny. Wyjazd pod namiot czteroosobowej rodziny z psem? aden problem. Przewiezienie szafy? Te. Bo niby od czego byy baganiki na dach... Ten element wyposaenia trafi nawet do dowcipu o policjancie, ktry zatrzyma kierowc Malucha, bo auto jechao zygzakiem i podskakiwao. – Oj, panie kierowco, co si wypio?! – Nie – odpowiada kierowca. – Po prostu kupiem ywego karpia i wioz go w baganiku.
Po latach okazao si, e jedyn zalet Malucha bya prostota obsugi i atwo naprawy niemal kadej usterki.
– Jak mona nie lubi tak taniego auta, ktre na dodatek mona naprawi drutem i rubokrtem. Moim zdaniem to najbardziej ponadczasowy i uniwersalny samochd, jaki kiedykolwiek wyprodukowano na wiecie.
Na wylot wszystkie tajemnice Malucha zna kady mechanik w Polsce, a zatem mona nim jedzi bezpiecznie, bo jak si zepsuje, to z zamknitymi oczami znajdzie si usterk – mwi zakochany w maluchach Artur Bazarnik, organizator oglnopolskich zjazdw fanw Fiata 126p w Krzeszowicach.
Dzisiaj mocno sfatygowane Fiaciki mona kupi za kilkaset zotych. Ale 35 lat temu o cenie decydowa rzd. Podj specjaln uchwa ustanawiajc j na wrcz zaporowym poziomie 69 tys. z. Aby kupi samochd od rki, statystyczny Polak musia odkada z wypaty kady grosz przez 30 miesicy. To tak, jakby dzi ten samochd kosztowa a 75 tys. z!
Od rki Fiacika wprost z fabryki nie sposb byo kupi, bo wprowadzono przydziay, talony i ksieczki samochodowe. Oczywicie mona byo dosta auto na giedzie za cen kilkakrotnie przewyszajc oficjaln, na co jednak sta byo nielicznych. Wiele osb brao autko na talon, a potem odsprzedawao go na wolnym rynku, zarabiajc na tym krocie. W 1981 r. z tam produkcyjnych zjecha milionowy egzemplarz Fiata 126.
Auto stopniowo udoskonalano. Zwikszono pojemno silnika, prdnic zastpiono alternatorem. W 1981 roku wyprodukowano milionowy egzemplarz. Ostatni maluch opuci fabryk we wrzeniu 2000 roku. To bya limitowana seria tysica aut w kolorze tym lub czerwonym o nazwie Happy End. Fabryka bya ju wtedy od wielu lat sprywatyzowana.
Polskie Fiaciki przez lata gnay po drogach Woch, Niemiec, Austrii, Francji, Wgier, Chin i Chile.
Mimo niedostatkw stay si legend, symbolem PRL-owskiego dobrobytu. Proste w obsudze, atwe do naprawienia, no i niewiele palce, co w czasach benzyny na kartki byo nieocenionym plusem. Jego waciciele zwykle nie pamitaj o ciasnocie, niesamowicie gonej pracy silnika, ktra uniemoliwiaa suchanie radia, no i karoserii, wyjtkowo szybko zaczynajcej rdzewie i szybko przypomina szwajcarski ser. O jego zaletach najlepiej mwi inny dowcip.
„Maluch jest lepszy ni parasolka. Po pierwsze nie trzeba go trzyma w rku, a po drugie na parasolce nie mona usi, eby ochroni tyek przed zmoczeniem. I jest lepszy od roweru, bo nie trzeba pedaowa”.
Czy sentyment, niskie spalanie i przystpna cena wystarcz, bymy kupili model miniautka powstajcego wanie w cile strzeonych brazylijskich pracowniach woskiego koncernu?
Czy to bdzie kolejny przebj woskiego koncernu, tak jak Fiat Panda, a ostatnio 500?
Panda sprzedaje si w rekordowych ilociach, a model 500 zachwyca wygldem. Oba s hitem ze wzgldu na mae gabaryty i niewielkie zuycie paliwa. Taki ma te by nowy Maluch. Wedug naszych informacji nastpca Fiacika miaby ju w 2010 roku trafi na montaowni w Tychach.
Fiat 500 udowodni, e may samochd moe sta si rynkowym hitem. Jego sukces zaskoczy nawet szefw firmy. Pocztkowo planowali, e bd sprzedawa 120 tysicy pisetek rocznie. Ale ju niespena rok po premierze dilerzy Fiata zebrali ponad 180 tysicy zamwie! Przebj z Tychw moe pomc koncernowi w walce z renault o pozycj pitego koncernu motoryzacyjnego w Europie. | | rdo: www.motofakty.pl
|
| |
| |
| | | | | z dnia
| | Waluta | Kurs | Zmiana | | | |
| 1 USD | | -4,469 | | | |
| 1 EUR | | -4,716 | | | |
| 1 GBP | | -5,352 | | | |
| 1 CHF | | -4,748 | |
| |
|
|