| Moda na jednolady | | Motocykle w naszym kraju sprzedaj si coraz lepiej. Dla jednych jest to prosty sposb radzenia sobie korkami na ulicach zatoczonych miast, dla innych oryginalny styl ycia.
Wyranej poprawy sytuacji na rynku jednoladw wypatrywano przez wiele lat. O wiele duej, ni w segmencie samochodowym. Liczba sprzedanych, nowych motocykli nie zmienia si, za to sprzeda skuterw podskoczya niemal dwukrotnie.
Wedug podsumowania Polskiego Zwizku Przemysu Motoryzacyjnego, opracowanego na podstawie danych wasnych i z Centralnej Ewidencji Pojazdw, sprzeda motocykli signa w 2007 r. blisko 3800 egzemplarzy, to jest o ponad 33 proc. wicej ni rok wczeniej.
Dynamika w segmencie maych pojazdw (gwnie skuterw) bya wielokrotnie wysza, bowiem przekroczya 80 proc.! W 2007 r. zarejestrowano ich ponad 17 400. czna sprzeda nowych jednoladw w 2007 r. przekroczya 21 200 sztuk, co daje wzrost na poziomie 66 proc. Dynamika jest rzeczywicie imponujca, chocia w liczbach bezwzgldnych nie wyglda to najlepiej. Warto jednak zauway, e te dane mog by niedoszacowane, poniewa w ramach PZPM zrzeszone s tylko niektre firmy. Wielu dystrybutorw pozostaje poza kontrol, zwaszcza ci, ktrzy zajmuj si importem skuterw z Dalekiego Wschodu.
Ale nie tylko liczbami polski rynek jednoladw odbiega od standardw europejskich. Take struktura sprzeday jest bardzo dziwna. wietnie sprzedaj si u nas pojazdy najmniejsze i najtasze (najczciej skutery) oraz jednolady wyrafinowane techniczne, reprezentujce wysze segmenty, prestiowych firm, jak np. BMW. Dopiero za nimi plasuj si przedstawiciele klasy redniej, czyli te motocykle, ktre w Europie Zachodniej stanowi trzon sprzeday producentw i importerw.
Wida wyranie, e po motocykle sigaj ludzie zamoni, czsto w rednim wieku, majcy ustabilizowane ycie zawodowe i status spoeczny. Dla nich jazda dwukoowym pojazdem stanowi form relaksu, a czasem jest czci ich stylu ycia. Mniej zamoni sigaj po skutery klasy 50 cm3, czsto nie najlepszej jakoci (produkcja Chiny, Tajwan, Korea), zyskujc w ten sposb tani w uytkowaniu rodek transportu w drodze do pracy, szkoy czy po zakupy. Oddzielna klientela na polskim rynku to szkoy nauki jazdy, kupujce niedrogie motocykle klasy 125 - 250 cm3.
Najlepiej sprzedajcym si motocyklem ubiegego roku bya Yamaha YBR 125. W 2007 r. mona byo zauway wyrane oywienie w tym segmencie. Importerzy wzbogacaj swoj ofert maych motocykli i skuteczniej zachcaj nabywcw do ich kupna w obliczu przygotowywanych przepisw.
Podobnie jak w Europie Zachodniej wieo upieczony motocyklista bdzie musia „terminowa” najpierw na mniejszych jednoladach, zanim przesidzie si na mocniejsze maszyny. Nie wiadomo jednak, kiedy takie ograniczenia mogyby wej w ycie. Specjalici z brany podnosz ten problem od wielu lat, wskazujc na niego jako na prosty i sprawdzony sposb podniesienia bezpieczestwa.
Utrudnienia, ktre hamuj rozwj rynku motocyklowego w Polsce jednak nie znikaj. Mieszkacy wielkich osiedli w miastach skazani s na trzymanie pojazdw pod chmurk. Brakuje garay, a waciciele strzeonych parkingw patrz na jednolady niechtnym okiem. Wizerunek motocyklisty w spoeczestwie nie jest najlepszy, wiele osb patrzy na to przez pryzmat pokazywanych w telewizji drogowych wygupw. Najpowaniejsz barier stanowi jednak finanse. Dobrym rozwizaniem jest kupno motocykla uywanego, i wiele osb korzysta z takiej moliwoci. Sabncy dolar sprawia, e szczeglnie opaca si sprowadza motocykle zza oceanu.
Statystyki pokazuj, e niecae 18 proc. z 42 200 zarejestrowanych w Polsce motocykli stanowiy pojazdy fabrycznie nowe. Reszta to motocykle uywane. Podobne zalenoci panuj w motorowerach i skuterach. Tylko 17 400 sztuk z blisko 92 000 zarejestrowanych w 2007 r. byo fabrycznie nowymi maszynami.
Dariusz Dobosz
Jak wybra jednolad?
Kupno wasnych dwch kek, przy tak szerokiej ofercie nie jest proste. O walorach uytkowych decyduj czsto mniej lub bardziej zaawansowane rozwizania techniczne oraz zastosowane technologie. Ksztat, ukad nony, rodzaj zawiesze, konstrukcja silnika - to wszystko decyduje o konkretnych zastosowaniach. Std precyzyjne podziay ma jednolady sportowe, klasyczne, uniwersalne, terenowe (enduro i cross), skutery i motorowery.
Motocykl sportowy sabo sprawdza si w dugich podrach, jest mao komfortowy i paliwoerny. Z kolei duym motocyklem nie mona sprawnie porusza si po zatoczonych miastach. Okrelenie zastosowania jest zatem konieczne, by nie by potem rozczarowanym.
O pojemnoci skokowej, mocy i osigach naszej maszyny naley decydowa na podstawie wasnych umiejtnoci. Pocztkujcy motocyklista powinien przynajmniej jeden sezon dosiada pojazdu klasy 125 - 250 cm3, potem przez rok lub dwa ujeda maszyn klasy redniej (500 - 600 cm3), a dopiero potem myle o najmocniejszych motocyklach. Trzeba przy tym pamita, e sportowe maszyny klasy 600 mog mie lepsze osigi ni niektre z silnikami 1000 cm3.
Warto pyta fachowcw, warto radzi si dowiadczonych motocyklistw. Nawet zakup skutera wymaga sporego zastanowienia, bowiem i tutaj rozwizania techniczne decyduj w duej mierze o walorach uytkowych. Mae koa i krtkie skoki zawiesze nadaj si na dobrej jakoci, asfaltowe drogi. Jeli bdziemy jedzi po drogach gruntowych, warto wybra skuter z koami o wikszej rednicy i szerokim ogumieniem.
Nie wierzmy te bezkrytycznie, e kady skuter jest dwuosobowy. Czasami wystarcza miejsca ledwie dla jednej osoby, a jazda we dwoje nie do e bdzie niekomfortowa, to jeszcze moe skoczy si pkniciem ramy! Take sprawdzenie wielkoci schowkw oszczdzi nam nerww, gdy nie bdziemy mogli schowa kasku pod kanap. Nie wszystkie baganiki s odpowiednio obszerne.
Wana jest rwnie jako wykonania. W wielu jednoladach z Chin czy Tajwanu ju na pierwszy rzut oka wida, e plastiki bd pka, a niektre elementy niebawem... odpadn. Jednak nie wszystko, co z Dalekiego Wschodu jest ze, ale uwaa trzeba. Zasadniczy wybr w skuterach dotyczy jednak silnika. Dwusuwowe s goniejsze, mniej komfortowe i bardziej paliwoerne. Za to lepiej nadaj si do dynamicznej jazdy. Silniki czterosuwowe s bardziej trwae, oszczdniejsze i zapewniaj wyszy komfort podry.
Tylko pojazdy o pojemnoci do 50 cm3, rozwijajce prdko do 45 km/h s w wietle prawa motorowerami. Mog by prowadzone bez prawa jazdy i karty motorowerowej przez osoby, ktre ukoczyy 18. rok ycia (modsi musz mie kart motorowerow). Wiele skuterw ma specjalnie ograniczon prdko, aby spenia te warunki. Niektrzy waciciele usuwaj pniej te blokady, aby mc szybciej jedzi. Warto jednak pamieta, e jeli skuter lub motorower osiga prdko ponad 45 km/godz., niezbdne jest posiadanie prawa jazdy kategorii A1 lub A. | | rdo: www.motofakty.pl
|
| |
| |
| | | | | z dnia
| | Waluta | Kurs | Zmiana | | | |
| 1 USD | | -4,469 | | | |
| 1 EUR | | -4,716 | | | |
| 1 GBP | | -5,352 | | | |
| 1 CHF | | -4,748 | |
| |
|
|