temp. 4,9oC, cin. 1008 hPa, wiatr 0 m/s - KAMERY ONLINE
Czwartek, 21 Listopada 2024 
Dodaj og?oszenieWyszukaj og?oszenieAuto Komisy w SzczecinieFirmy motoryzacyjne w SzczecinieReklama w naszym serwisie
Szczeciska Gieda SamochodowaSzczeciska Gieda SamochodowaSzczeciska Gieda Samochodowa
Jedzimy na wiatach, a wypadkw wicej
Mija rok od wprowadzenia obowizku jazdy na wiatach mijania przez cay rok. Zwolennicy wprowadzenia tego przepisu, opierajc si na europejskich analizach, zapowiadali, e liczba wypadkw zmniejszy si nawet o 15 proc. A wszystko przy zuyciu paliwa wikszym tylko o 0,5 - 1,5 proc.

Okazao si jednak, e w naszym wojewdztwie (tendencje krajowe s podobne) liczba wypadkw wzrosa przez rok o prawie 200, poszkodowanych byo o 225 wicej ni rok wczeniej. Jedynie liczna zabitych zmniejszya si o siedem osb.

Mariusz Rabenda: Dlaczego oczekiwania si nie speniy?

Andrzej Markowski (wiceprzewodniczcy Stowarzyszenia Psychologw Transportu): Na dane o wypadkach skada si duo wicej zmiennych ni to, czy jedzimy na wiatach, czy nie. Nie ulega wtpliwoci, e pojazd owietlony jest szybciej zauwaalny. Jestemy tak biologicznie uksztatowani, e co, co wysya wiato, traktujemy jak potencjalne niebezpieczestwo. Patrzc na histori rozwoju mona powiedzie, e kto ignorowa rzeczy wysyajce wiato, ten spon. Jadcy z wczonymi wiatami samochd te wzmaga nasz czujno.

Skoro to dziaa, to dlaczego wypadkw i ofiar jest wicej?

- Przybyo pojazdw [tylko w Szczecinie liczba zarejestrowanych aut w ub.r. wzrosa o 10 tys. - przyp. red.]. Coraz wicej modych siada za kierownic, a czowiek w wieku poniej 25 lat jeszcze nie jest w peni rozwinity, by ocenia niebezpieczestwo. Tymczasem klientami szk nauki jazdy s gwnie mode osoby. A u nas wikszy nacisk w szkoleniu kadzie si na to, jak wyj z polizgu, zamiast na to, jak w niego nie wej. Zapominamy, e na bezpieczestwo drogowe wikszy wpyw ma mzg, ni umiejtnoci manualne.

Moe - wierzc, e jestemy bezpieczniejsi - bardziej szarujemy na drogach?

- Oczywicie, taki mechanizm istnieje. Wprowadzenie obowizku zapinania pasw i jazdy na wiatach, w poczeniu z tym, e jedzimy nowoczesnymi autami, moe spowodowa nadmierne poczucie bezpieczestwa. "Jestem tak zabezpieczony, e mog jecha szybciej" - mylimy. To sprawia, e liczba wypadkw, zamiast spada, ronie.

Wprowadzono nas w bd mwic rok temu, e liczba wypadkw spadnie?

- Kampanie promocyjne maj to do siebie, e zyskuj na nich gwnie ich producenci. Nie wolno byo zakada, e wypadki si skocz, gdy zaczniemy jedzi na wiatach. Ale to pewne, e z punktu widzenia kierowcy jestemy po zmianach bezpieczniejsi. Bo szybciej zostaniemy zauwaeni.
rdo: Gazeta Wyborcza Szczecin



Jak rozpozna usterk silnika?

Gdy zgubimy kluczyk od auta

Jak sobie radzi z droejcym paliwem

Pomyka przy tankowaniu

Autogaz - tanie paliwo na trudne czasy?

Co zrobi, aby samochd nie zamarz?
wszystkie aktualnoci >>

z dnia
WalutaKursZmiana

dolar amerykaski
1 USD  -4,469

euro
1 EUR  -4,716

funt szterling
1 GBP  -5,352

frank szwajcarski
1 CHF  -4,748


Sownik motoryzacyjny

Punkty karne za wykroczenia

Przydatne umowy i druki

Dozwolone prdkoci w Polsce

Wirtualny alkomat

Tablice rejestracyjne

Rozkady Jazdy ZDiTM
  Regulamin serwisu | Polityka prywatnoci | Kontakt z nami | Wsppraca | Pole stron