| Jedzimy na wiatach, a wypadkw wicej | | Mija rok od wprowadzenia obowizku jazdy na wiatach mijania przez cay rok. Zwolennicy wprowadzenia tego przepisu, opierajc si na europejskich analizach, zapowiadali, e liczba wypadkw zmniejszy si nawet o 15 proc. A wszystko przy zuyciu paliwa wikszym tylko o 0,5 - 1,5 proc.
Okazao si jednak, e w naszym wojewdztwie (tendencje krajowe s podobne) liczba wypadkw wzrosa przez rok o prawie 200, poszkodowanych byo o 225 wicej ni rok wczeniej. Jedynie liczna zabitych zmniejszya si o siedem osb.
Mariusz Rabenda: Dlaczego oczekiwania si nie speniy?
Andrzej Markowski (wiceprzewodniczcy Stowarzyszenia Psychologw Transportu): Na dane o wypadkach skada si duo wicej zmiennych ni to, czy jedzimy na wiatach, czy nie. Nie ulega wtpliwoci, e pojazd owietlony jest szybciej zauwaalny. Jestemy tak biologicznie uksztatowani, e co, co wysya wiato, traktujemy jak potencjalne niebezpieczestwo. Patrzc na histori rozwoju mona powiedzie, e kto ignorowa rzeczy wysyajce wiato, ten spon. Jadcy z wczonymi wiatami samochd te wzmaga nasz czujno.
Skoro to dziaa, to dlaczego wypadkw i ofiar jest wicej?
- Przybyo pojazdw [tylko w Szczecinie liczba zarejestrowanych aut w ub.r. wzrosa o 10 tys. - przyp. red.]. Coraz wicej modych siada za kierownic, a czowiek w wieku poniej 25 lat jeszcze nie jest w peni rozwinity, by ocenia niebezpieczestwo. Tymczasem klientami szk nauki jazdy s gwnie mode osoby. A u nas wikszy nacisk w szkoleniu kadzie si na to, jak wyj z polizgu, zamiast na to, jak w niego nie wej. Zapominamy, e na bezpieczestwo drogowe wikszy wpyw ma mzg, ni umiejtnoci manualne.
Moe - wierzc, e jestemy bezpieczniejsi - bardziej szarujemy na drogach?
- Oczywicie, taki mechanizm istnieje. Wprowadzenie obowizku zapinania pasw i jazdy na wiatach, w poczeniu z tym, e jedzimy nowoczesnymi autami, moe spowodowa nadmierne poczucie bezpieczestwa. "Jestem tak zabezpieczony, e mog jecha szybciej" - mylimy. To sprawia, e liczba wypadkw, zamiast spada, ronie.
Wprowadzono nas w bd mwic rok temu, e liczba wypadkw spadnie?
- Kampanie promocyjne maj to do siebie, e zyskuj na nich gwnie ich producenci. Nie wolno byo zakada, e wypadki si skocz, gdy zaczniemy jedzi na wiatach. Ale to pewne, e z punktu widzenia kierowcy jestemy po zmianach bezpieczniejsi. Bo szybciej zostaniemy zauwaeni. | | rdo: Gazeta Wyborcza Szczecin
|
| |
| |
| | | | | z dnia
| | Waluta | Kurs | Zmiana | | | |
| 1 USD | | -4,469 | | | |
| 1 EUR | | -4,716 | | | |
| 1 GBP | | -5,352 | | | |
| 1 CHF | | -4,748 | |
| |
|
|