| PZU i Generali w sieci | | Jeli nosisz si z zamiarem zmiany ubezpieczyciela swojego samochodu, warto jeszcze zaczeka.
Na rynek ubezpiecze komunikacyjnych kupowanych przez telefon i internet ju 5 maja wchodzi Towarzystwo Ubezpieczeniowe Generali. W lipcu za polisy w sieci zacznie sprzedawa PZU, czyli najwikszy w Polsce ubezpieczyciel. Eksperci przewiduj, e pojawienie si nowych firm zaostrzy konkurencj. Waciciele aut mog wic liczy na lepsze warunki polis i nisze ceny.
Generali wchodzi na rynek ubezpiecze internetowych, liczc na to, e bdzie on si w Polsce szybko rozwija. Obecnie tylko 4 proc. polis komunikacyjnych sprzedawanych jest przez internet i telefon. Tylko kilka firm polskich wyszo z tak ofert. Do najwikszych naley Link4, Axa, Liberty Direct, Commercial Union i Allianz. Dzi rynek ten szacuje si na ok. 500 mln z, ale jego warto bdzie rosa wraz z upowszechnianiem si internetu w Polsce.
– W cigu najbliszych 2–3 lat rynek ubezpiecze komunikacyjnych sprzedawanych przez internet, czyli tzw. direct, powinien wzrosn co najmniej o 10–15 proc. – mwi Damian Ziber z Link4.
Ju dzi ubezpieczenia w systemie direct s od kilku do kilkunastu procent tasze od sprzedawanych przez agentw. To kwestia kosztw. Utrzymanie klasycznych biur, prowizje dla agentw, ktrzy oferuj ubezpieczenia, s nieporwnywalnie wysze od kosztw obsugi klienta przez internet. Na przykad pakiet ubezpieczeniowy (OC i AC) w tradycyjnej ofercie kosztuje 850 z (dla 30-letniego kierowcy prowadzcego omioletniego opla astr), a przez internet podobny pakiet mona kupi za 670 z.
Rnice w cenach bd si pogbia w miar, jak zaostrza si bdzie walka o rynek. Tak byo np. w Wielkiej Brytanii. Na Wyspach, gdzie a 40 proc. ubezpiecze komunikacyjnych sprzedawanych jest dzi w sieci, polisy typu direct s nawet o 30 proc. tasze od tradycyjnych. Podobnie jest w Hiszpanii, gdzie rynek ubezpiecze przez telefon i internet take przekracza 30 proc.
Na razie ani Generali, ani PZU nie chc mwi o obnikach cen polis i pakietw.
Micha Witkowski, rzecznik PZU, twierdzi wrcz, e ceny usug sprzedawanych przez agentw i oferowanych przez internet bd takie same. – Zamierzamy konkurowa gwnie jakoci usug i dowiadczeniem, a nie cen – twierdzi Witkowski.
Ale wedug Andrzeja Sadowskiego z Centrum Adama Smitha obnika jest nieuchronna, bo cena jest najwaniejsza.
– Klient bdzie mg wej na stron kadej firmy i wybra najlepsz dla siebie ofert – mwi Damian Ziber z Link4.
Ale ubezpieczenia przez internet maj te swoje puapki. Niektre firmy direct w zamian za nisz stawk ubezpieczenia od zniszczenia i kradziey (AC) dopisuj do polisy opcj tzw. udziau wasnego. To oznacza, e w razie wypadku ubezpieczyciel ma prawo potrci ubezpieczonemu kilkanacie procent z wypaty odszkodowania. Zdarza si, e ubezpieczeni musz duej czeka na rzeczoznawc, ktry przyjedzie i wyceni szkod. Duej moe rwnie trwa wypata odszkodowania.
Ubezpieczyciele, ktrzy wchodz w rynek direct, musz jednak uzbroi si w cierpliwo. – Polacy s narodem, ktry nie lubi zmian – twierdzi Marcin Broda, redaktor naczelny „Dziennika Ubezpieczeniowego”.
PZU, wchodzc w sprzeda polis przez internet, chce przede wszystkim pozyska nowych, modszych klientw. Starsi, przyzwyczajeni do tradycyjnej metody, kupuj i bd kupowa ubezpieczenia u agentw. Z ubezpieczycielem wie nas czas trwania polisy: w Polsce zazwyczaj wykupuje si j na cay rok.
W Estonii firmy direct w cigu kilku lat zdobyy prawie 80 proc. rynku, oferujc swoim klientom moliwo wykupienia ubezpiecze OC tylko na miesic. Kierowca nie jest przywizany do firmy ubezpieczeniowej i moe swobodnie przebiera w ofertach. Do zawarcia umowy przez telefon wystarczy jedynie dowd rejestracyjny.
W Polsce do wykupienia polisy potrzebny jest pakiet dokumentw – oprcz dowodu rejestracyjnego trzeba przedstawi prawo jazdy i poprzedni polis, a take poda NIP.
Najbardziej zaniepokojeni rozwojem rynku ubezpiecze komunikacyjnych przez telefon i internet s agenci ubezpieczeniowi. Tylko w PZU jest ich 16 tys. Boj si, e wejcie spki do sieci uszczupli ich prowizje, a z czasem moe sprawi, e stan si niepotrzebni.
Wadze PZU zapewniaj, e nic takiego si nie stanie, i prowadz rozmowy ze swoimi pracownikami, przekonujc, e sprzeda direct ma przycign nowych klientw, ktrzy preferuj zakupy przez internet i telefon.
Dzisiaj nie mog oni kupi polisy PZU przez internet i s zmuszeni siga po produkty innych firm. | | rdo: www.motofakty.pl
|
| |
| |
| | | | | z dnia
| | Waluta | Kurs | Zmiana | | | |
| 1 USD | | -4,469 | | | |
| 1 EUR | | -4,716 | | | |
| 1 GBP | | -5,352 | | | |
| 1 CHF | | -4,748 | |
| |
|
|