| Polskie drogi | | Gardzimy umiejtnociami innych, ale sami uwaamy si za wietnych kierowcw. Najbardziej drani nas wulgarno na drogach i bezmylno za kierownic.
Na zlecenie dziennika „Polska” firma ARC Rynek i Opinia przepytaa Polakw, co ich najbardziej irytuje na drogach i za jakich kierowcw si uwaaj. I ju wiemy, e tak samo jak nas drani pastwa to szare Mondeo, ktre bezczelnie przepycha si w korku, uywajc pasa dla autobusw, byleby tylko ustawi si o kilka aut bliej.
Lub ten kierowca Cinquecento w kolorze starych rur kanalizacyjnych, ktry zaj dwa miejsca na parkingu, jakby mia wymiary amerykaskiego krownika szos.
Albo w niewyyty cigant w czarnym Mercedesie S, ktry wymin sznur aut stojcych przed przejciem dla pieszych, o mao nie rozjedajc dziecka. I wielu, wielu innych amicych nie tylko przepisy, ale po prostu elementarne zasady kultury.
Zwykle bezkarnie, bo o ile wepchanie si do kolejki w kasie uznawane jest powszechnie za przejaw chamstwa, o tyle identyczne zachowanie w aucie wielu traktuje w kategoriach zaradnoci.
Jedzimy wietnie
77,8 proc. kierowcw uwaa, e ich umiejtnoci prowadzenia auta s „raczej dobre” lub „zdecydowanie dobre”. Oczywicie, w kocu jestemy czonkami narodu, ktry wyda Roberta Kubic. Kowalski nie moe czu si gorszy.
– Od lat polscy kierowcy maj bardzo wysok samoocen – przyznaje aspirant Robert Kania z Komendy Gwnej Policji. – W przeprowadzanych badaniach wikszo ocenia siebie midzy czterema a picioma punktami w piciostopniowej skali.
Tymczasem co roku dochodzi na naszych drogach do ponad 400 tysicy kolizji. Kto je powoduje, skoro jed sami mistrzowie? Odpowied jest prosta – to oni. To ci inni Polacy s sabymi kierowcami – twierdzi ponad poowa ankietowanych. Tych samych, ktrzy uwaaj, e prowadz jak mistrzowie kierownicy.
Ci inni jed fatalnie, a jeszcze gorzej si zachowuj na drodze. Zajedaj drog, wymuszaj pierwszestwo, a kiedy zwrci im uwag, s wulgarni i agresywni.
– Jeszcze nie wymylono paragrafu za egoizm – mwi inspektor Mariusz Wasiak z Komendy Gwnej Policji. – Kto nie chce wpuci kogo z pasa ruchu, ktry si koczy, a przecie za moment sam bdzie w takiej samej sytuacji. I wtedy ju dla niego chamem bdzie ten, ktry nie zechce uatwi mu wczenia si do ruchu.
A potem w ankiecie mona napisa, e to nie ja jestem niekulturalnym kierowc, ale ten inny.
Znamy i nie lubimy
Za najbardziej naganne zachowanie na drodze uwaamy prowadzenie pod wpywem alkoholu. Na drugim miejscu jazd z nadmiern prdkoci. 76,1 proc. spotkao na swej drodze cigantw, ktrzy stojc na skrzyowaniu, sysz w gowie magiczne „do startu, gotowi...”. Zielone wiato i startuj z piskiem opon w wycigu dragsterw na 400 metrw.
– Wszelkie prby bycia szybszym w miecie raczej mnie miesz – mwi Pawe Pirowski, lat 31, kierowca od 1994 roku. – Na kolejnych wiatach i tak stoimy razem, ale ja oszczdzam paliwo.
Ryzykowne wyprzedzanie potpi co trzeci kierowca.
– Najbardziej wkurzajcy s ci, ktrzy kilka metrw przed skrzyowaniem wyprzedzaj z rykiem silnika i hamuj przed sam mask, byleby tylko by pierwszymi na wiatach – mwi Ewelina, ktra piratw drogowych fotografuje i umieszcza zdjcia na swoim blogu.
Wpis z jednego marcowego dnia. Pod podobizn biaego opla: „Ten idiota wyprzedzi mnie trzy metry przed skrzyowaniem, eby sta pierwszy na wiatach. Potem jeszcze raz, moe facet mnie podrywa w ten oryginalny sposb. Wyprzedzasz, hamujesz, panna ci wjeda w tyek i ju macie temat do rozmowy, a nie jakie banalne pikna dzi pogoda”.
Poniej kolejne zdjcie, tym razem Toyota Yaris. „Idiota numer dwa. Musiaam hamowa tak, e mi ABS zaturkota. Serio, ja tego nie rozumiem. Co to ma by, przedszkole? Wszyscy chc sta w pierwszej parze czy jak?”.
– Zdarza si, e trbi, e nie do szybko ruszam, gdy zapala si zielone – opowiada Ewelina. Wtedy ona gasi silnik, wcza awaryjne, wysiada i podchodzi do nerwowego kierowcy. „Sucham, co si stao?” – pyta grzecznie.
Gdzie s zimne okcie
Powolna i niezdecydowana jazda bya niegdy domen tzw. niedzielnych kierowcw. Przez cay tydzie trzymali auto w garau, by w wolny od pracy dzie wypucowa je i pojecha z rodzin do kocioa. Dzisiaj pojawia si nowa kategoria – kierowcy weekendowi.
– Przez cay tydzie poruszaj si po jednej trasie praca – dom – charakteryzuje ich aspirant Kania. – W weekend jad na zakupy do hipermarketu czy do znajomych i trac gow. Bo poza dobrze znan tras nie s przyzwyczajeni do funkcjonowania w ruchu miejskim.
Przymierzaj si do skrtu tak dugo, jakby to bya decyzja o losach wiata (niezdecydowanie irytuje 8 proc. kierowcw), ale przy tym nie wczaj kierunkowskazu (wkurza to 15 proc.). A parkowanie – wane, e on stoi, reszta niech si martwi sama (irytujce dla 13,6 proc. kierowcw).
– Postawiam samochd, wracam i widz, e jestem zablokowana od strony kierowcy i pasaera – opowiada Sylwia Janczak, referent urzdu skarbowego. – Co z tego, e kto si nie dostanie do swojego auta. Wane, e kretyn sobie zaparkowa i wygodnie wysiad ze swojego.
Nie przepadamy te za tymi, ktrzy jad z okciem wystawionym przez uchylone okno auta obwieszonego spojlerami, suchaj umc-umc-umc z wielkich gonikw zamontowanych w baganiku (29,5 proc. deklaruje niech do takich dyskotek na kkach).
I tylko nie wiadomo, skd si wszyscy ci kierowcy bior. Bo – rzecz jasna – prawie 90 proc. nie przyznaje si do przynalenoci do adnej z wymienionych grup.
Spokojni samuraje
Jak my nie lubimy tych cwaniakw drogowych. Ile razy cudem wyhamowalimy, by nie stukn typa, ktry wepchn si nam tu przed mask. Przywoywalimy te sceny, w ktrych Steven Seagal przy wtrze chrzstu amanych koci udowadnia zym charakterom sw moraln wyszo. Jak czsto sami bymy tak chcieli!
– Moja kilkumiesiczna crka nie chciaa zasn, wic wsadziem j w fotelik i zaczem jedzi po miecie. Szumi, buja, nie ma dziecka, ktrego samochd nie upi – zapewnia Rafa Gawe, dyrektor hurtowni farmaceutycznej.
Dziecko ju usypiao, gdy za samochodem pojawio si stare bmw z dwoma modziecami w dresach. Bardzo nie podobao im si, e auto Gawa jedzie przepisowe 50 km/h, czemu dawali wyraz: mrugali wiatami, podjedali z rykiem silnika pod sam zderzak. Wreszcie, gdy ju uznali, e Rafa nie do szybko pokonuje zakrt, zaczli trbi. Dziecko rozpakao si, a w spokojnym handlowcu pojawia si ch mordu. Obudzili dziecko! Zabi, zabi! Moe sdzia prowadzcy rozpraw take bdzie wieo upieczonym ojcem. Majc w pamici nieprzespane noce i niekoczce si noszenie paczcego niemowlaka na rkach, na pewno uniewinni zabjc.
– Zatrzymaem si w poprzek drogi, wysiadem i z kluczem do k w rku ruszyem na tamto bmw jak rozjuszony tur – wspomina susznych gabarytw dyrektor Gawe. – Chopcy wrzucili wsteczny i dali w rur, tylko si kurzyo.
Wedug bada, ofiarami drogowej agresji pad co trzeci polski kierowca. To i tak niezy wynik, bo Instytut Gallupa dowodzi, e w krajach Unii Europejskiej zostao zaatakowanych 48 proc. kierowcw, a w USA ta liczba siga 64 proc. wiatowym rekordzist wciekych kierowcw jest Australia (77 proc.), a najrzadziej unosz si Japoczycy – tylko 1 na 10.
19 marca na skrzyowaniu w Olsztynie kierowca Jeepa nagle wysiad ze swego auta i podszed do stojcego za nim Opla Astry. Waciciel osobwki odkrci szyb, ale nie zdy zapyta, o co chodzi. Dosta w zby, a potem napastnik jeszcze skopa auto. I za co?
Waciciel Astry twierdzi, e nic nie zrobi. Ale reakcja wszystkich kierowcw, ktrzy syszeli t histori, bya jedna: krcili z niedowierzaniem gowami, twierdzc, e „za darmo si nie dostaje”. W powszechnym przekonaniu na pewno blokowa przejazd albo dopuci si innego przewinienia.
Ten z Jeepa tumaczy pniej, e kilka skrzyowa wczeniej Astra zajechaa mu drog, nie chciaa przepuci. Problem tylko w tym, e... pomyli winnego. „Za” Astra chwil wczeniej skrcia w inn ulic.
Piraci w Internecie
Do rkoczynw dochodzi rzadko, ale chyba kady kierowca spotka si z wyzwiskami, wulgarnymi gestami albo zajedaniem drogi przez pirata drogowego.
– Wczaem si do ruchu, nadjedajcy samochd pokaza kierunkowskazem, e bdzie skrca – opowiada Andrzej Nowak. – Wyjechaem, tymczasem okazao si, e tamten pojecha prosto. Wysiad, zmiesza mnie z botem. To byo takie chamskie zachowanie, e w gowie mi si nie miecio. Dwa dni nie mogem si pozbiera.
I co w takiej sytuacji mona zrobi? Nic. Nie mogc znie swej bezsilnoci, Andrzej zaoy portal www.piraci-drogowi.pl. Na jego amach kady moe opisa drogowego szaleca, zamieci jego fotografi, poda numer rejestracyjny.
– Zachowanie pirata to jeszcze nie amanie przepisw, ale dziaanie na granicy prawa, za to spoecznie nieakceptowalne – tumaczy Nowak. – Kategori najczciej opisywan jest cwaniactwo i brawura. Wanie to najbardziej irytuje kierowcw.
Ostatnie wpisy:
„Kobieta w ciemnoszarym Uno stoi sobie spokojnie na samym rodku skrzyowania cztery metry od duego parkingu i rozmawia przez telefon”.
„Poranny korek na pasie dla skrcajcych w prawo. Czarne Mondeo ze rodkowego pasa, omijajc wszystkich jadcych przepisowo, na si wciska si midzy samochody”.
Kady opisany ma prawo do komentarza, wytumaczenia si na amach portalu. – Czsto s to wpisy typu „jestem krlem szos i macie mi ustpowa, frajerzy, i tak mi nic nie zrobicie” – przyznaje Andrzej Nowak.
Ale w jednym przypadku serwis zadziaa natychmiastowo, eliminujc z ruchu modego pirata. Wpis: „Najpierw rusza z piskiem opon spod wiate, nastpnie slalom midzy samochodami (spowodowa nage hamowanie dwch samochodw), nastpnie – eby unikn stania w korku – wpycha si na trzeciego”.
Pod spodem komentarz: „Jestem wacicielem tego auta i chciaem powiedzie, e to fajna strona. Teraz mj syn ju nigdy nie ujrzy kluczykw i dowodu rejestracyjnego do tego samochodu”.
Kobieta za kierownic
To utrapienie. Nie popieszy si, nie wczy kierunkowskazu, a lusterka w aucie uywa jedynie do poprawiania makijau. Taki by jeszcze do niedawna stereotyp kobiety prowadzcej samochd, szczeglnie chtnie rozpowszechniany przez panw. Tymczasem z naszych bada wynika, e prawie 70 proc. respondentw ju nie uwaa, by kobiety jedziy gorzej ni mczyni. A jeszcze nie tak dawno panowie gotowi byli broni jak niepodlegoci prawa swej pci do wy-cznoci za kierownic.
Czy kobiety jed dzisiaj lepiej ni 20 lat temu? A moe w czasach, gdy kobieta za kkiem bya jedna na tysic kierowcw, atwiej byo j obserwowa i podda ocenie? Dzisiaj, gdy panie stanowi poow kierowcw, nikt nie zwraca uwagi na pe. No i na szczcie podkrelanie rnic pciowych jest dzi le widziane. Publiczne chlapnicie uwagi o „babie w aucie” moe spowodowa oskarenie o seksizm i podejrzenie zacofania mentalnego.
Sylwia Pomykacz, ktra przemierza tirem midzynarodowe trasy, widzi rnic pomidzy tym, co byo 10 lat temu, a teraz. „Na osobowe to po drugiej stronie korytarza” – pouczono j, gdy w 1999 roku wesza na egzamin. Musiaa wyjania, e si nie pomylia, i zdawaa jako jedyna kobieta w gronie 20 mczyzn. Dzisiaj ju nie jest kobiecym wyjtkiem w Polsce.
– Ale kobieta w szoferskim zawodzie zawsze musi by lepsza od faceta, kady bd to potencjalny dowd na to, e si nie nadaje – przyznaje.
Mczyni chtnie zachowaliby swoj dominacj na drogach, to dla nich sprawa ambicji, we krwi maj rywalizacj. Moe dlatego – jak mwi statystyki – s sprawcami ponad 80 proc. kolizji. Kobiety jed wolniej i ostroniej. Statystycznie rzecz biorc, oczywicie.
Magda Przczek startuje w rajdach samochodowych, co na drodze pozwala jej zostawi daleko w tyle kadego faceta chccego zasugerowa, e powinna raczej zaj si sprztaniem i gotowaniem.
– Ale ja te, widzc kogo, kto nie potrafi posugiwa si samochodem, mwi, e jedzie jak baba – przyznaje.
Zawa w ruchu
Sylwia Pomykacz robi za kkiem nawet 200 tysicy kilometrw rocznie. – Pod wzgldem kultury jazdy na pierwszym miejscu jest zdecydowanie Anglia – stwierdza pikna „kierowniczka”. – eby wczy si do ruchu, wystarczy wrzuci kierunkowskaz i zaraz kto wpuci.
W Polsce bardziej dowiadczeni kierowcy radz todziobom, by delikatnie wymuszali wyjazd z podporzdkowanej, bo inaczej postoj do wieczora. I eby nie przejmowali si opiniami o sobie, jakie na migi bd przekazywa inni kierowcy.
– Coraz wicej podrujemy po wiecie, ale za mao dobrych obyczajw importujemy – filozoficznie stwierdza inspektor Mariusz Wasiak z Komendy Gwnej Policji.
I lepiej nie bdzie. Samochodw mamy coraz wicej – ju ponad 17 milionw. Drg, w tym takich o dobrych nawierzchniach – jak na lekarstwo. Zamiast jecha autem – przepychamy si. W toku zawsze atwiej o bliski kontakt, wic i o zo na innych. Jednak wcieko nie sprawi, e pojedziemy szybciej, a o zawa nietrudno.
Pomylmy o tym, gdy bdziemy wraca zatoczonymi drogami z dugiego majowego weekendu. | | rdo: www.motofakty.pl
|
| |
| |
| | | | | z dnia
| | Waluta | Kurs | Zmiana | | | |
| 1 USD | | -4,469 | | | |
| 1 EUR | | -4,716 | | | |
| 1 GBP | | -5,352 | | | |
| 1 CHF | | -4,748 | |
| |
|
|