| Czas zakupw, czas wyprzeday | | wiat motoryzacji jest nieprzewidywalny. Producent najtaszego auta wiata kupuje luksusowego Jaguara, a Porsche staje si wikszociowym udziaowcem dwudziestokrotnie wikszego Volkswagena.
W poowie lat dziewidziesitych jedna z firm konsultingowych zrobia symulacj, z ktrej wynikao, e w pierwszej dekadzie XXI wieku na wiecie bdzie tylko szeciu producentw samochodw. Wydarzenia ostatniej dekady minionego stulecia zdaway si potwierdza t prognoz.
Fiat sta si wacicielem takich marek jak Alfa Romeo, Lancia, Ferrari. Volkswagen kupi Audi, Seata, Skod, Bentley’a, Bugatti, Lamborghini. Na zakupy za ocean uda si take Mercedes (a waciwie Daimler) i kupi najsabszego z Wielkiej Trjki z Detroit, czyli Chryslera. Jedn z najgoniejszych transakcji koca ubiegego stulecia by zakup brytyjskiego Rovera przez BMW. Gono byo take o krtkotrwaym zwizku General Motors i Fiata. Na zakupach w Europie Wschodniej pojawio si Daewoo. Dzisiaj w lady Koreaczykw idzie Renault; ma ju mocn pozycj w Rumunii (Dacia) i szykuje si do podboju Rosji.
Na pocztku XXI wieku powanie rozmawiano o megafuzji: General Motors–Renault–Nissan. W ostatecznoci Amerykanom pozostao cieszy si z zakupu „ekonomicznego trupa” czyli Daewoo. I tylko Japoczycy nie wyraali gbszego zainteresowania mariaami. „My konstruujemy i produkujemy samochody, a nie kupujemy firmy” mwili szefowie Toyoty czy Hondy.
Niektre maestwa byy tylko faktami medialnymi. Tak byo w przypadku Renault i Volvo. Wydawao si, e ich fuzja jest bliska, gdy szwedzcy akcjonariusze powiedzieli „nie”. Dlaczego? Ich zdaniem, poczenie producenta luksusowych samochodw z wytwrc aut dla masowego klienta zaszkodzi temu pierwszemu. I chyba mieli racj. Po kilku latach obie strony znalazy nowych partnerw. Francuzi poczyli si z Nissanem, za Szwedzi z Fordem.
A potem nastpoway gone rozwody, z ktrych do historii motoryzacji i dziejw wiatowej gospodarki przejd szczeglnie dwa. Przez prawie dziesi lat nie udao si zniwelowa rnic kulturowych w podejciu m.in. do zarzdzania, wic i Mercedes i Chrysler poszli wasnymi drogami. Niemcy powrcili do rda i jeszcze bardzo dugo bd musieli pracowa na pokrycie kosztw tego maestwa. Chrysler natomiast zosta przejty przez midzynarodowy fundusz inwestycyjny. Mona przewidywa co bdzie dalej. Gruntowna reanimacja, a jeeli operacja si powiedzie i pacjent przeyje to zostanie prawdopodobnie sprzedany komu z brany motoryzacyjnej.
Niemieccy producenci take nie mieli szczcia, gdy rozwodem zakoczyo si maestwo BMW i Rovera. Bawarczycy utopili w tym zwizku gigantyczne pienidze i ostatecznie sprzedali angielsk mark za... 10 funtw. Co zyskali? W jednym z filmw superagent Jej Krlewskiej Moci, czyli James Bond korzysta z samochodu i motocykla bawarskiej firmy. Po rozwodzie agent 007 musia natychmiast wrci do „starej” marki. Na otarcie ez Niemcy zostawili sobie Mini Morrisa i dzisiaj na sprzeday tych samochodw zarabiaj due pienidze. Jednak nie na tyle wielkie, aby szybko pokry straty.
Powoli zapominamy, e jeszcze dziesi lat temu wiat zamierza zawojowa koreaski kolos na glinianych nogach, czyli Daewoo. Maria amerykasko – woski take okaza si epizodem. General Motors bardzo szybko przekona si, e jest to maestwo troch na si i rozwiza umow. Dziki sowitej „odprawie” Wosi podreperowali znacznie swoje finanse.
Pierwsze miesice tego roku potwierdzaj, e ukad si w wiatowej motoryzacji nie jest nam dany raz na zawsze. Likwidacja (po ponad czterdziestu latach) tzw. prawa Volkswagena umoliwia zakup udziaw w niemieckim gigancie. Nabywca znalaz si za miedz. Produkujcy zaledwie 100 tys. samochodw rocznie Porsche jest bliskie zdobycia wikszoci udziaw w koncernie Volkswagena, z ktrego fabryk (VW, Skoda, Audi, Seat...) wyjeda prawie 6,7 mln aut osobowych i ciarowych. Jeszcze na pocztku lat dziewidziesitych ubiegego stulecia Porsche byo na skraju bankructwa, a na kadym z 14 tys. sprzedanych aut firma tracio okoo 5 tys. marek (2,5 tys. euro). Dzisiaj rentowno producenta sportowych aut zblia si do 20 proc., a jego potnego brata niewiele przekracza 2 proc.
W kontekcie bardzo dobrej kondycji Porsche, pytanie dlaczego Ford pozby si Aston Martina i Jaguara jest w peni uzasadnione. Odpowied wydaje si prosta. Amerykanie potrzebuj pienidzy, wic sprzedaj swoje pery, korzystajc z tego, e na rynku jest „troch” wolnej gotwki. Tym razem pienidze pochodz z krajw arabskich (Aston Martin) i Indii (Jaguar). rdem pierwszych jest ropa naftowa a drugie pochodz z firmy, ktrej pocztki sigaj koca XIX wieku i ktra obecnie jest warta 70 mld dolarw.
Tekst o wiatowej motoryzacji bez Chin i Rosji? Na razie tak, chocia rosyjskie pienidze pojawiaj si od czasu do czasu w medialnych spekulacjach na temat ewentualnego przejcia ktrego z producentw. Tak byo np. w przypadku Chryslera. Chiczycy kupili Rovera i jak na razie nie zgaszaj chci dalszej ekspansji. Na razie nie znaczy nigdy. | | rdo: www.motofakty.pl
|
| |
| |
| | | | | z dnia
| | Waluta | Kurs | Zmiana | | | |
| 1 USD | | -4,469 | | | |
| 1 EUR | | -4,716 | | | |
| 1 GBP | | -5,352 | | | |
| 1 CHF | | -4,748 | |
| |
|
|