| Olej drogi jak benzyna | | Ju teraz litr diesla kosztuje na stacjach tyle samo, co litr benzyny 95-oktanowej. Niebawem cena ON powinna dogoni cen benzyny 98. Gwnym powodem jest wzrost popytu na paliwo do diesli. Tak tendencj obserwuje si w caej Europie.
W Polsce w ubiegym roku ju prawie poowa kierowcw (48 proc.) tankowaa olej napdowy – wynika z raportu Polskiej Organizacji Przemysu i Handlu Naftowego (POPiHN). – Wystarczy, e na wiatowych giedach utrzyma si obecna cena oleju napdowego – 1266 dol. za ton, a kurs dolara wzronie do 2,5 z, to na stacjach moemy si spodziewa diesla po 5 z za litr – mwi Krzysztof Romaniuk, z POPiHN.
Zdaniem Marka Rogalskiego, gwnego analityka domu maklerskiego First International Traders, notowania dolara to kolejny element ryzyka dla kierowcw tankujcych na polskich stacjach. – Na razie przed podwykami cen paliwa chroni nas mocny zoty. Ale jeli w Stanach Zjednoczonych dojdzie do oywienia gospodarki, to z pewnoci amerykaska waluta si umocni – uwaa Rogalski.
Zatem biorc jeszcze pod uwag, e w 2007 r. sprzeda oleju napdowego w Polsce wzrosa a o 22 proc., natomiast benzyny zaledwie o 4 proc., scenariusz 5 z za litr ropy wydaje si bardzo prawdopodobny.
Dlaczego ronie popyt na olej napdowy? – W Polsce przez kilka ostatnich lat przybywao samochodw napdzanych dieslami, bo zawsze paliwo to byo tasze ni benzyna – mwi Szymon Araszkiewicz, analityk firmy e-petrol. Atrakcyjno diesli wynikaa gwnie z polityki podatkowej – akcyza na rop zawsze bya nisza ni na benzyn. Teraz rnica w tym podatku wynosi 50 gr na litrze na korzy diesla, ale nie hamuje to wyrwnywania si cen detalicznych obu paliw.
Drugim powodem zainteresowania kierowcw samochodami diesla jest ich rozwj technologiczny. – Dzisiaj auta te nie s ju tak ospae, maj takie same osigi jak benzynowe. Nie ma te problemu z ich uruchomieniem zim – mwi Tomasz Lisicki z Instytutu Bada Rynku Motoryzacyjnego Samar, ktry monitoruje sprzeda samochodw w Polsce.
Czy jednak wzrostu popytu na rop nie prbuj wykorzysta dystrybutorzy, narzucajc wysze mare na to paliwo? Nie zgadza si z tym Marcin Zachowicz, rzecznik Grupy Lotos.
– W tej chwili nasza rafineria i PKN Orlen zapewniaj zaledwie 65 proc. krajowego zapotrzebowania na olej napdowy. Reszt trzeba importowa, gwnie z Rosji. A tam s ceny zgodne ze wiatowymi notowaniami – tumaczy Marcin Zachowicz.
Grupa Lotos produkuje obecnie 2 mln ton oleju napdowego rocznie. Zmieni si to w 2011 r., kiedy w gdaskiej rafinerii zostanie uruchomiona nowa instalacja o rocznej moliwoci produkcji 2,5 mln ton.
W porwnaniu do innych pastw Unii Europejskiej ceny paliw w Polsce plasuj si w poowie stawki. – Rozpito midzy poszczeglnymi krajami dochodzi nawet do ok. 2,4–2,5 z na litrze benzyny lub oleju napdowego – mwi Szymon Araszkiewicz. Za benzyn najwicej pac Norwegowie, Holendrzy i Belgowie. Tam litr tego paliwa kosztuje ponad 5 z. Najtasza benzyna jest w krajach batyckich – rednio ok. 1–1,2 z mniej za litr ni w Polsce.
Podobnie jest w przypadku ropy. Tu do najdroszych krajw nale Norwegia, Wielka Brytania, Dania i Niemcy, gdzie za litr trzeba zapaci 5,7–4,7 z. Najtaniej obok krajw batyckich jest w Luksemburgu.
Olej napdowy droeje szybciej ni benzyna w caej Europie. Eksperci s zgodni, e z rnic kilkunastu groszy na korzy ropy moemy si poegna. Bardziej prawdopodobne jest, e ju wkrtce bdzie odwrotnie. | | rdo: www.motofakty.pl
|
| |
| |
| | | | | z dnia
| | Waluta | Kurs | Zmiana | | | |
| 1 USD | | -4,469 | | | |
| 1 EUR | | -4,716 | | | |
| 1 GBP | | -5,352 | | | |
| 1 CHF | | -4,748 | |
| |
|
|