| Czas na tanie samochody | | Ile powinien kosztowa samochd, aby by powszechnie dostpny? Okoo 2,5 – 3 tys. dolarw. Taki wniosek mona wycign analizujc ceny najnowszych aut dla ludu.
Kiedy na styczniowym salonie motoryzacyjnym w Delhi indyjski koncern Tata zaprezentowa model Nano kosztujcy 2,5 tys. dolarw (ok. 5,5 tys. z), wielu przecierao oczy ze zdumienia – a wic da si produkowa naprawd tani samochd! Nano daleko co prawda do nowoczesnych pojazdw naszpikowanych elektronik, ekologicznych i bezpiecznych, ale nie takie postawiono przed ni zadanie.
Ma pozwoli na w miar wygodn podr z punktu A do punktu B i kosztowa na tyle mao, aby przycign klientw z ogromnych rynkw Indii i Chin. C z tego, e wyposaenie nie obejmuje tylnych zagwkw i pasw bezpieczestwa na tylnych siedzeniach, e brakuje lusterka po prawej stronie, skoro w Indiach po prostu nie s one wymagane. Jeli Nano zagoci w Europie, to na pewno bdzie je miaa, ale o cenie 2,5 tys. dolarw moemy w zwizku z tym zapomnie. Koszty homologacji i przerbek spowoduj, e wzronie ona zapewne do 6 – 7 tys. dolarw (ok. 13 – 15 tys. z).
Maa Tata nie bdzie jedynym samochodem dla ludu. Koncern Renault-Nissan i firma Bajaj Auto zapowiedziay wprowadzenie do sprzeday auta o roboczej nazwie ULC, ktre kosztowa ma 2,5 tys. dolarw (bez kosztw dystrybucji). Model ten, podobnie jak Nano, opracowano dla potrzeb dynamicznie rozwijajcego si rynku indyjskiego. Pocztkowo z linii montaowych zjeda ma 400 tys. samochodw rocznie. Sprzeda w Indiach rozpocznie si w 2011 r., po czym zostanie rozszerzona na inne wschodzce rynki na wiecie. | | rdo: www.motofakty.pl
|
| |
| |
| | | | | z dnia
| | Waluta | Kurs | Zmiana | | | |
| 1 USD | | -4,469 | | | |
| 1 EUR | | -4,716 | | | |
| 1 GBP | | -5,352 | | | |
| 1 CHF | | -4,748 | |
| |
|
|