| Polacy w japoskich samochodach | | Toyota, ktrej sprzeda statnio mocno ucierpiaa w USA, w Polsce idzie jak burza. Ma ju bestsellery w niemal kadym segmencie – od pikapw (Hilux), poprzez terenwki (Land Cruiser i RAV4), a po kompakty (Auris) i autka miejskie (Yaris i Aygo).
W tym roku do pierwszej dziesitki najczciej kupowanych marek samochodw awansowaa Honda. Z wynikiem ponad 1300 aut miesicznie (dwa razy tyle, co rednio w ubiegym roku) koncern sprzedaje na podobnym poziomie co Ford, Citron czy Peugeot. Co ciekawe, dzieje si tak, mimo e na Hond trzeba wyda wicej o przynajmniej kilka tysicy zotych ni chociaby na francuski model z tej samej pki. Przykadowo, kosztujca od 91 tys. z Honda Accord to jedno z najdroszych aut w swojej klasie, ale mimo to nie brakuje na ni chtnych. Podobnie jest z innymi modelami.
Rekordowe wyniki notuje te Mitsubishi, ktre od stycznia do kwietnia sprzedao ponad 1500 aut, a wic o 62 proc. wicej ni rok temu. Ogromnym zainteresowaniem cieszy si nowy Lancer. Tylko w kwietniu wybrao go 250 kierowcw.
Efekt? W Polsce japoskie marki stanowiy w 2007 r. ju 23 proc. sprzeday nowych aut – to duo wicej ni w caej Europie, gdzie udzia marek z Kraju Kwitncej Wini wynosi rednio 15 proc. W tym roku ich udzia w Polsce moe jeszcze wzrosn.
Popyt na auta japoskie chce wykorzysta Mazda, ktra na przeomie maja i czerwca rozpocznie sprzeda w Polsce. To ju drugie podejcie japoskiej marki do naszego rynku. Mazda wycofaa si z naszego kraju w 2005 r., zostawiajc tylko sie autoryzowanych serwisw. Wtedy jednak trwaa bessa na rynku nowych aut, a salony odwiedzao coraz mniej klientw. W tym roku karty si odwrciy, bo Polacy kupuj coraz wicej samochodw. Wedug instytutu Samar z salonw ma wyjecha 340 tys. aut, czyli o 50 tys. wicej ni jeszcze w 2007 r.
Mazda chce na dobre zadomowi si nad Wis, wykorzystujc sabo polskich kierowcw do marek japoskich. – Docelowo chcemy sprzedawa rocznie co najmniej 8 tys. aut – mwi Wojciech Halarewicz, szef polskiego oddziau Mazdy. Wedug niego kluczem do sukcesu ma by niszowo marki. – Z bada wynika, e co czwarty kierowca podchodzi do kupna auta emocjonalnie, a wic chce stylu oraz indywidualnoci – mwi Halarewicz.
Mazda ma te atut, ktry wyrnia j na tle niektrych innych aut japoskich. Mianowicie modele tej marki rzeczywicie produkuje si w Japonii, w przeciwiestwie np. do popularnego modelu Nissan Quashqai wytwarzanego w fabryce w Sunderland w Wielkiej Brytanii.
Jak udao si nam ustali, najtasza Mazda 2 bdzie kosztowa ok. 40 tys. z. Najdrosza bdzie miejska terenwka CX–7 (ponad 100 tys. z) oraz MX–5 (od 80 tys. z), czyli mae, sportowe auto typu roadster. Oznacza to, e cenowo Mazda chce konkurowa z Toyot czy Hond.
Niektre modele – jak choby Mazda 5 – maj by nawet tasze od swoich konkurentw, czyli w tym przypadku Toyoty Corolli Verso. Na tym nie koniec, bo Mazda chce wprowadza kolejne modele na nasz rynek. W przyszym roku do sprzeday wejdzie pikap BT-50. Sprzeday w Polsce Mazdy RX-8, jedynego seryjnie produkowanego na wiecie samochodu z rotacyjnym silnikiem Wankla, firma na razie nie przewiduje ze wzgldu na mae zainteresowanie. – Przy imporcie na poziomie 60 sztuk rocznie sprzeda RX-8 nie byaby dla nas opacalna – wyjania Halarewicz.
Japoski koncern zdaje sobie spraw, e na wynikach sprzeday innych modeli moe si odbi indywidualny import Mazdy z krajw Unii (cznie 1200 sztuk w ubiegym roku). Std te modele wyceniono w ten sposb, aby nie opacao si importowa auta z innego kraju.
Podobn strategi przyja w naszym kraju Toyota. W lutym koncern obniy w Polsce ceny rednio o 4 proc. ze wzgldu na napdzany coraz mocniejsz zotwk import japoskich aut z Unii. Zagraao to sprzeday w salonach, bo a 5 proc. pierwszych rejestracji aut Toyoty to te sprowadzane z innych krajw.
Wejcie Mazdy to dobra wiadomo dla mionikw aut. Nowy gracz z pewnoci zaostrzy konkurencj midzy japoskimi markami.
Dlaczego kupujemy japoskie auta
Japoskie samochody s faworytami rankingw niezawodnoci, za klienci tych marek s bardzo zadowoleni z jakoci obsugi w salonach. Tak wynika z raportw niezalenych firm badajcych usterkowo aut oraz satysfakcj klientw. Niemiecki instytut ADAC co roku przygotowuje raport o najmniej usterkowych samochodach na podstawie zgosze kierowcw, ktrych auta ulegy awarii na trasie. Japoskie marki okupuj na nich wysokie pozycje, nieznacznie tylko ustpujc producentom niemieckim. Jeli wzi pod uwag dane zbierane od 1978 r., to na przestrzeni lat mark sprawiajc najmniej problemw jest Toyota, a nie np. Mercedes czy Volkswagen.
Natomiast pod wzgldem satysfakcji klientw marki japoskie nie maj sobie rwnych w Europie. Na stworzonej przez organizacj Consumer Reports ubiegorocznej licie modeli, z ktrych klienci s najbardziej zadowoleni, na 39 aut a 18 to modele japoskie. | | rdo: www.motofakty.pl
|
| |
| |
| | | | | z dnia
| | Waluta | Kurs | Zmiana | | | |
| 1 USD | | -4,469 | | | |
| 1 EUR | | -4,716 | | | |
| 1 GBP | | -5,352 | | | |
| 1 CHF | | -4,748 | |
| |
|
|