| Paliwo moe stanie | | Ministerstwo precyzyjnie wylicza, e obnienie akcyzy o 10 groszy na litrze (obecnie za kady litr pacimy 1,56 z akcyzy) bdzie kosztowao budet 1 mld 580 mln z rocznie.
Premier zapowiada, e zanim zapadnie jakakolwiek decyzja w tej sprawie, trzeba przeanalizowa, co faktycznie skada si na cen paliwa w Polsce.
– Bd rozmawia i z ministrem Rostowskim, i z ministrem Pawlakiem, a take z szefami najwikszych w Polsce spek paliwowych, eby zastanowi si, jak skutecznie zatrzyma grob droyzny paliwowej – powiedzia Donald Tusk. – Nie chc doprowadzi do tego, e kierowca bdzie paci tyle, ile paci, w budecie znajdzie si duo mniej pienidzy, a zarobi tylko firmy paliwowe. To nie wchodzi w rachub – zastrzeg.
Niespodziewanie w sukurs Tuskowi przyszed przebywajcy wczoraj w naszym kraju premier Finlandii Matti Vanhanen, ktry skomentowa sytuacj w Polsce, mwic, e obnianie podatkw na paliwo „to tylko nabijanie kasy producentom paliw”.
Ale ekonomici alarmuj, e rosnce ceny paliw gro nie tylko szybszym wzrostem inflacji, ale i stagnacj gospodarki. Wprawdzie zdaniem byego wiceministra finansw Stanisawa Gomuki obecna cena za baryk ropy, czyli prawie 135 dol., jeszcze nie oznacza zagroenia recesj, ale ju 180–200 dol. stwarza takie niebezpieczestwo. Ta ostatnia cena nie jest wzita z sufitu. Wszystko bowiem wskazuje na to, e ropa pjdzie jeszcze ostrzej w gr. I e nie bdzie to chwilowa zwyka, lecz stay globalny trend.
Jak wylicza Rafa Antczak, niezaleny ekonomista, niegdy jeden z gwnych twrcw programu gospodarczego PO, olbrzymi popyt na samochody w szybko bogaccych si krajach Azji musi zwikszy zapotrzebowanie na paliwa.
– W cigu najbliszych piciu lat w Chinach i Indiach ma si pojawi co najmniej 80 mln nowych samochodw, co oznacza ponadtrzykrotny wzrost liczby pojazdw na co dzie konsumujcych paliwo – mwi Antczak. – W tej sytuacji cena 200 dol. za baryk nie powinna nikogo dziwi – podkrela.
Co taka cena oznacza dla polskiego konsumenta? Przede wszystkim duo wysze ni dzisiaj rachunki na stacji. Nawet jeli zaoy, e jakim cudem w najbliszych latach zoty utrzyma niezwykle siln pozycj w stosunku do dolara (za importowan rop pacimy wanie w tej walucie), tak wysokie notowania surowca musz si mimo wszystko przeoy na kieszenie polskich kierowcw.
Jak wynika z wylicze firmy e-petrol.pl, analizujcej polski rynek paliwowy, podwyszenie ceny surowca z obecnego poziomu ok. 130 dol. do 150 dol. za baryk, spowoduje wzrost cen paliwa w Polsce o blisko 35 gr. Jeszcze gorzej bdzie, jeli cena ropy poszybuje do 200 dol. za baryk. Wtedy za litr benzyny bezoowiowej zapacimy ju 5,60 z.
Tak drogo bdzie (i to przy zaoeniu, e kurs zotego do dolara, koszt transportu ropy, podatki i mara nie ulegn zmianie), jeli rzd nie obniy akcyzy na benzyn. Cicie tego podatku jest tym bardziej wskazane, e droejca benzyna nakrca i tak ju wysok inflacj. W tak zwanym koszyku inflacyjnym ceny paliw stanowi 4,2 proc. Oznacza to, e ich wzrost o zaledwie 10 proc. przekada si na wzrost inflacji o 0,42 pkt proc. Czyli w przypadku skoku ceny baryki ropy do 200 dol. nasza inflacja podniesie si o dodatkowy 1 pkt proc. A tego rzd nie moe lekceway.
Ekonomici podkrelaj, e drogie paliwo podwysza inflacj take w inny sposb. Jego ceny bardzo mocno wpywaj rwnie na koszty transportu, a te z kolei stanowi ju ponad 8 proc. wysokoci inflacji. Droszy transport to wysze ceny produktw, ktre trzeba przewozi. Nawet jak kto jedzi tylko na rowerze i nie korzysta z komunikacji miejskiej, to i tak zapaci za drosz benzyn, kupujc choby buki w sklepie czy przeprowadzajc si do nowego mieszkania. To wszystko nakrca spiral inflacji. W konsekwencji oznacza to drosze kredyty, wiksze dania pacowe i... kryzys sam si nakrca.
W krajach Trzeciego wiata trwa autentyczny dramat milionw ludzi, dla ktrych wci rosnce ceny paliw oznaczaj czsto ycie na skraju ndzy. W marcu demonstracja takswkarzy w Kamerunie, domagajcych si taszego paliwa, przerodzia si manifestacj przeciw rosncym lawinowo kosztom utrzymania. Doszo do krwawych zamieszek; zgino sto osb.
Ale kierowcy protestuj te w o wiele zamoniejszych krajach. W USA, gdzie prawo do taniej benzyny mieszkacy uwaaj za rwnie nieodzowne jak prawo do noszenia broni, pojawia si nawet sekta modlca si o obnik cen na stacjach. Jej przedstawiciele jed z miasta do miasta i odprawiaj naboestwa w tej intencji. Nic dziwnego, bowiem zaledwie w przecigu trzech lat koszt zatankowania auta w USA wzrs a trzykrotnie. Za napenienie baku miejskiej terenwki typu SUV trzeba dzi wyda tam a 100 dol.
Waciciele ciarwek pojawili si na ulicach miast we Francji, Bugarii czy Wielkiej Brytanii. W Islandii doszo nawet do star z policj. Cigle droejca ropa przestaa by ju tylko i wycznie problemem gospodarczym, bo coraz bardziej odczuwaj j zwykli konsumenci.
Std te ceny paliw stay si ostatnio modnym tematem politycznym. Do takiej kategorii mona zaliczy propozycj prezydenta Francji Nicolasa Sarkozy’ego, ktry zaapelowa o oglnoeuropejskie obnienie podatku VAT nakadanego na sprzeda paliw.
Rafa Antczak zwraca uwag, e Sarkozy nie bez powodu wybra wanie VAT. – Jest to podatek, od ktrego wysokoci zale wpaty krajw czonkowskich do budetu UE. Francja jest patnikiem netto do unijnego budetu, dlatego odgrnie zarzdzone obnienie akurat tego podatku jest dla Francuzw korzystne – tumaczy Antczak, ktry sam jest zdecydowanym zwolennikiem obniki akcyzy na paliwa.
Drugim powodem, dla ktrego prezydent Francji zasugerowa tak akcj obniania podatkw, jest to, e jego kraj od dawna chce ujednolicenia ich w Unii. Medialna akcja z VAT, podczas ktrej w imi dobra konsumentw dziaa caa Unia, mogaby by argumentem na rzecz podatkowych postulatw Francji.
Oby tylko politycy, przecigajc si w pomysach na rozwizanie kryzysu, nie zapomnieli wanie o konsumentach. | | rdo: www.motofakty.pl
|
| |
| |
| | | | | z dnia
| | Waluta | Kurs | Zmiana | | | |
| 1 USD | | -4,469 | | | |
| 1 EUR | | -4,716 | | | |
| 1 GBP | | -5,352 | | | |
| 1 CHF | | -4,748 | |
| |
|
|