| Rrzd moe obniy akcyz na benzyn | | Obecnie w Polsce podatki stanowi ok. 50 procent ceny paliwa. Jednak w ekipie Donalda Tuska zdania na temat redukcji tego podatku s podzielone. Sam premier nie wyklucza ci, ale tylko pod warunkiem, e na niszej akcyzie skorzystaj klienci, a nie koncerny paliwowe. A to wanie rafinerie i sprzedawcy paliw, zdaniem Jacka Rostowskiego, szefa resortu finansw, skonsumoway znaczc cz obniki akcyzy, ktr w 2005 roku zaordynowa Polakom rzd Marka Belki.
Tymczasem wedug Rafaa Antczaka, niezalenego eksperta gospodarczego, cicia akcyzy mog bez wikszego problemu przeoy si na ceny paliw. Wystarczy, e rzd odwanie signie po narzdzia, ktre ma w zasigu rki. Jego zdaniem udziay w spkach strategicznych s utrzymywane przez pastwo wanie po to, by mc z nich skorzysta w sytuacjach krytycznych. Takich jak obecna.
- Premier powinien wzi prezesw obu firm na dywanik i zakaza im podnoszenia mary, gdy wejdzie w ycie nisza akcyza - mwi Rafa Antczak. - Jeli nie posuchaj, powinien po prostu zwolni ich z pracy. To jest normalna praktyka na caym wiecie - twierdzi byy wspautor programu gospodarczego PO.
Tego typu praktykom ostro przeciwstawia si Tadeusz Aziewicz, przewodniczcy sejmowej komisji Skarbu Pastwa. Wzywanie na dywanik prezesw firm to metody stalinowskie - powiedzia.
- Pastwo moe ustala akcyz tak, jak chce, ale o cenach produktw decyduj zarzdy firm na podstawie rachunku ekonomicznego. Eksperci przestrzegaj te, by nie ingerowa zbyt mocno w sposb dziaania firm paliwowych, ktre daj budetowi ok. 10 procent rocznych dochodw.
Na razie Orlen i Lotos, ktre dyktuj ceny benzyny i oleju napdowego, ostro protestuj przeciwko ingerowaniu pastwa w ich polityk cenow. Obawiaj si ujawni, ile zarabiaj na kadym litrze paliwa. Ich mare to najcilej strzeona tajemnica koncernu. Z wylicze niezalenych ekspertw wynika, e na litrze oleju napdowego rafinerie zarabiaj ok. 70 groszy.
Zdaniem Tadeusza Aziewicza, byego prezesa Urzdu Antymonopolowego, jedyne, co moe zrobi pastwo, to pilnowa – za porednictwem Urzdu Ochrony Konkurencji i Konsumentw, by koncerny nie wchodziy ze sob w zmow cenow. Do tej pory takich zarzutw w stosunku do firm brany paliwowej praktycznie nie byo.
Przed rcznym sterowaniem przez rzd polityk cenow Orlenu i Lotosu przestrzega take Urszula Cielak z BM Reflex. – Te firmy dostarczaj ponad 10 proc. podatkowych wpyww do budetu, wic trzeba uwaa, aby nie zniszczy ich kondycji ekonomicznej – mwi analityk Refleksu.
Prby odgrnego sterowania polityk marow firm brany paliwowej nie podobaj si te zwizkowcom pracujcym w Orlenie czy Lotosie.
– Nie po to jestemy spk giedow, eby rzd wtrca si do naszych mar i narzuca swoje rozwizania. Takie spki powinny rzdzi si swoimi prawami – uwaa Ryszard Maliszewski, przewodniczcy Midzyzakadowego Branowego Zwizku Zawodowego w PKN Orlen.
Gra idzie jednak o du stawk, bo udzia koncernw paliwowych w cenie paliwa jest porwnywalny z udziaem fiskusa. Jak wynika z danych firmy e-petrol.pl, specjalizujcej si w rynku paliw, udzia przetworzonej ropy wynosi 42 proc., a w przypadku oleju napdowego – nawet 55 proc. Taka cz rachunku, jaki pacimy za paliwa na stacji, trafia do ich producentw. I o t wanie kwot rzd bdzie pyta rafinerie.
Tymczasem ceny paliw w Polsce rosn i nic nie wskazuje na to, by ten trend mia si wkrtce zmieni. Wrcz przeciwnie, eksperci ostrzegaj, e rosncy popyt na wiatowych rynkach bdzie dalej podbija ceny ropy.
Wedug portalu Money.pl pod koniec maja wicej ni w Polsce za benzyn pacono tylko w najbogatszych krajach UE, np. Norwegii – 1,68 euro za litr czy Holandii – 1,63 euro (w Polsce – 1,29). Taniej byo natomiast w krajach batyckich (1,08–1,11 euro za litr). Najnisze na wiecie ceny s w pastwach wydobywajcych rop – m.in. Wenezueli, Iranie i Arabii Saudyjskiej, gdzie za galon (prawie 4 litry) paliwa paci si poniej p dolara. Z kolei najdrosza jest Erytrea (9,6 dol. za galon).
Dlaczego cena w Wenezueli jest a 83 razy nisza ni w Erytrei? Przede wszystkim Wenezuela ma dostp do gigantycznych z ropy. Jednak bardzo due znaczenie maj te podatki oraz inne opaty, jakimi w rnych krajach obcia si sprzeda paliwa. Np. w Estonii w cenie litra paliwa podatki stanowi 40 proc., w Polsce – okoo poowy, a w Wielkiej Brytanii – a 70 proc.
Koncerny paliwowe twierdz, e rynek jest konkurencyjny i w naturalny sposb reguluje ceny paliw. Jednak eksperci wskazuj, e zdominowanie rynku hurtowego przez Orlen utrudnia zbijanie cen. Na szczcie dla klientw rynek detaliczny dziaa bez zarzutu. | | rdo: www.motofakty.pl
|
| |
| |
| | | | | z dnia
| | Waluta | Kurs | Zmiana | | | |
| 1 USD | | -4,469 | | | |
| 1 EUR | | -4,716 | | | |
| 1 GBP | | -5,352 | | | |
| 1 CHF | | -4,748 | |
| |
|
|