| Naprawy tylko w ASO? | | Prawdopodobnie od 2010 r. wikszo samochodw mona bdzie reperowa tylko w drogich warsztatach autoryzowanych. Wtedy wanie wyganie unijne rozporzdzenie GVO zapewniajce zdrow konkurencj na rynku czci i napraw.
Dziki GVO moliwe jest naprawianie samochodw bdcych jeszcze na gwarancji przy wykorzystaniu czci niezalenych producentw (bez logo koncernu motoryzacyjnego takiego jak VW, GM czy Renault). Rozporzdzenie zobowizuje take producentw samochodw do udzielania niezalenym warsztatom informacji technicznych dotyczcych aut, wykorzystywanych podczas napraw pojazdw.
- Kiedy GVO przestanie obowizywa, samochody na gwarancji bd mogy by naprawiane tylko w stacjach autoryzowanych. Dla wacicieli aut oznacza to wiksze wydatki, bo ceny czci w ASO s rednio o 60 proc. wysze ni w warsztatach nieautoryzowanych, a koszt roboczogodziny o ok. 35 proc. – mwi Magorzata Niepokulczycka, prezes Federacji Konsumentw. – Taka sytuacja godzi w podstawowe prawo konsumenta, jakim jest prawo wyboru – stwierdza prezes Niepokulczycka.
To jednak nie koniec problemw dla wacicieli samochodw. Zdaniem specjalistw z brany motoryzacyjnej, koniec GVO oznacza koniec przekazywania przez producentw aut danych dotyczcych pojazdw.
- Obecnie kady warsztat moe kupi pyty z informacjami o samochodach konkretnej marki pacc za nie mniej wicej 2500 euro (ok. 8,4 tys. z – przyp. red.), ale i tak koncerny ocigaj si z ich udostpnianiem. Po 2010 r., o ile sytuacja si nie zmieni, warsztat nie bdzie mg uzyska adnych danych poza dotyczcymi aut wyprodukowanych po wrzeniu 2009 r. W dobie coraz wikszego skomplikowania technicznego pojazdw oznacza to niemono naprawy w warsztatach niezalenych wikszoci w miar nowych samochodw – wyjania Alfred Franke, prezes Stowarzyszenia Dystrybutorw Czci Motoryzacyjnych.
Taka sytuacja zmobilizowaa do europejskie organizacje zrzeszajce niezalenych dystrybutorw czci zamiennych i niezalene serwisy do rozpoczcia kampanii „Prawo do naprawy”. W jej ramach zamierzaj one walczy o przeduenie przez Komisj Europejsk rozporzdzenia GVO.
- Chodzi o to, aby z jednej strony waciciele samochodw mieli moliwo taniego naprawiania aut, a z drugiej aby niezalene warsztaty, a z nimi niezaleni producenci czci, nie zbankrutowali – mwi prezes Franke koordynujcy akcj w Polsce.
Witold Rogowski, Stowarzyszenie Niezalenych Warsztatw Samochodowych
Wrd wacicieli samochodw kr opinie, e czci „nieoryginalne”, czyli bez logo producenta samochodw, s gorszej jakoci. Zazwyczaj do nieprawda. Ta sama firma np. Bosch, Hella, Filtron czy ATE wytwarza podzespoy przeznaczone dla koncernu motoryzacyjnego i niezalenie od tego oferuje je pod wasn nazw, ale znacznie taniej. W przypadku niektrych czci m.in. reflektorw ksenonowych, elementw ukadu kierowniczego, fragmentw karoserii, rnice cenowe wynosz ponad 50 proc. Problem moe dotyczy czci producentw mao znanych m.in. z krajw dalekiego wschodu. Zdarza si, e ich podzespoy nie speniaj standardw jakociowych i w zwizku z tym ich montowanie w samochodach jest ryzykowne. | | rdo: www.motofakty.pl
|
| |
| |
| | | | | z dnia
| | Waluta | Kurs | Zmiana | | | |
| 1 USD | | -4,469 | | | |
| 1 EUR | | -4,716 | | | |
| 1 GBP | | -5,352 | | | |
| 1 CHF | | -4,748 | |
| |
|
|