| Tasze polisy przez internet i telefon | | Chcesz ubezpieczy samochd – zastanw si nad zrobieniem tego przez telefon lub internet.
Kupujc polis w systemie direct, moemy zaoszczdzi nawet kilkanacie procent w stosunku do polis oferowanych przez porednikw. OC dla 8-letniego Opla Astry 1,6 nabywane np. w AXA Ubezpieczenia bdzie kosztowao 386 z, podczas gdy za tak sam polis w PZU zapacimy ju o 66 z wicej.
Obsuga klientw przez internet czy call center jest znacznie tasza ni utrzymanie tradycyjnych biur i pacenie prowizji oferujcym ubezpieczenia agentom. To z powodu niskich kosztw prowadzenia takiej dziaalnoci wanie segment direct w najbliszych latach bdzie rs najszybciej.
Zrozumiano to w Grupie PZU. Ubezpieczenia direct bd w niej oferowane najprawdopodobniej przez spk crk, ktra wystartuje na jesieni. Wczeniej ubezpieczeniowy gigant wysya sygnay, e inauguracja jego kanau directowego nastpi w poowie czerwca.
PZU ma jednak najwyraniej problemy z tym startem, skoro jak dotd nic z niego nie wyszo. A rozpoczty wanie sezon wakacyjny raczej nie bdzie suy takiemu debiutowi. Do koca roku ze swoim directem ruszy take Ergo Hestia. Eksperci przewiduj, e waciciele aut mog liczy na lepsze warunki polis i nisze ceny, bo pojawienie si nowych firm jeszcze zaostrzy konkurencj.
Ju teraz jest ona niemaa. 2008 r. to pierwszy peny rok dziaalnoci dwch potentatw na polskim rynku direct – Liberty Mutual i Commercial Union Direct. W pierwszym kwartale najwicej nowych skadek (14,7 mln z przypisu brutto) pozyskao pierwsze z towarzystw poprzez swoj mark Liberty Direct. Prekursorem tego typu ubezpiecze i rwnoczenie najwikszym graczem jest Link4, ktry ofert wprowadzi w 2003 r. W pierwszym kwartale towarzystwo zebrao w formie skadek a 59,2 mln z, jednak przed rokiem miao ju 49,8 mln z przypisu, a wic nowi klienci wpacili 9,4 mln z.
– W tym roku zebrana w Polsce skadka powinna wynie 450–550 mln z, czyli o przynajmniej 100 mln z wicej ni w 2007 r. – prognozuje Rafa Karski, dyrektor odpowiedzialny za marketing Liberty Direct.
Podkrela, e firma wysforowaa si na prowadzenie w pierwszym kwartale pod wzgldem wartoci sprzedanych polis nie dziki agresywnej kampanii reklamowej, lecz prostocie oferty. Pod wzgldem nakadw na reklam Liberty Direct plasuje si dopiero na trzecim, czwartym miejscu. – Proponujemy zaledwie trzy produkty: OC z miniassistance oraz AC Standard i Premium, ktre klienci mog poszerzy o dwie opcje – ubezpieczenie od nastpstw nieszczliwych wypadkw i Premium Assistance – wyjania dyrektor Karski.
Inne czoowe firmy directowe oferuj znacznie wicej kombinacji produktowych. Podraaj one ubezpieczenie i zaciemniaj faktyczny zakres odpowiedzialnoci ubezpieczyciela w przypadku zaistnienia szkody. Wtedy nierzadko okazuje si, e klient w rzeczywistoci kupi nie tak polis, jak sobie wyobraa.
Dla klientw AXA posiadajcych polisy AC od utraty pojazdu taka chwila prawdy moe nastpi po kradziey auta, gdy ubezpieczyciel zada okazania dwch oryginalnych kompletw kluczykw od samochodu. Nie ma ich wielu wacicieli sprowadzanych aut. A tylko w cigu piciu pierwszych miesicy 2008 r. sprowadzono do Polski blisko 460 tys. samochodw osobowych. Diabe tkwi te w szczegach innych polis. AXA gwarantuje np., e w sytuacji mierci ubezpieczonego w wypadku samochodowym osoba uposaona otrzyma najwysz na polskim rynku sum ubezpieczenia – 250 tys. z. Ale do ustalenia wysokoci wiadczenia za uszczerbek na zdrowiu firma ta nie uywa taryf ZUS (korzystniejszych dla klienta), lecz wasnych wylicze.
W rezultacie osoby, ktre np. zami w wypadku rk, dostan mniej ni w Liberty Direct, gdzie cakowita suma ubezpieczenia wynosi 20 tys. z. Klienci Link4 narzekali z kolei na „szczeglny” sposb weryfikacji bardzo duych szkd. Od ubezpieczyciela dostawali wypat zdecydowanie nisz od wartoci auta.
Olga Doan, prezes zarzdu Allianz Direct New Europe, zwraca uwag, e w tym biznesie sprawdzaj si rne formy reklamowe i rodzaje obsugi. – Zauwaylimy np., e w Polsce klienci wol dzwoni, podczas gdy w Czechach preferuj mejlowanie – mwi prezes Doan.
Zawarcie ubezpiecze przez direct jest bardzo proste. Wystarczy zadzwoni na infolini lub wypeni swoimi danymi personalnymi formularz zamieszczony na witrynie internetowej ubezpieczyciela, by w cigu kilku dni otrzyma papierow wersj umowy. Kurier, ktry j dostarczy, na poczekaniu zweryfikuje nasz tosamo i zawiezie z powrotem podpisan umow.
Ryszard Bociong, dyrektor generalny AXA, nie chce ujawnia adnych szczegw nowoci, jakie jego firma zamierza zaproponowa klientom jeszcze w tym roku. Jest za to przekonany, e Polska nie wyamie si z oglnoeuropejskiej tendencji rosncej sprzeday ubezpiecze komunikacyjnych i czci mieszkaniowych przez kana direct. – Ale nie wszyscy klasyczni ubezpieczyciele zdecyduj si na direct. Moe wystpi kolizja midzy nim a tradycyjnym kanaem agencyjnym, cho s sposoby, by j zagodzi – mwi dyrektor Bociong.
To wanie dlatego PZU najprawdopodobniej utworzy now directow firm. Cho mgby wykorzysta rwnie inne metody agodzenia konfliktu na linii agenci – direct, np. nada odmienne nazwy takiemu samemu produktowi sprzedawanemu rnymi kanaami. Ubezpieczyciel moe te obra inn strategi – przyj sobie okrelon warto sumy ubezpieczenia: powyej niej sprzedawa polisy tradycyjnym kanaem agentowym, a poniej – w direkcie.
To, e PZU wchodzi w direct, nie oznacza jednak, e tradycyjne ubezpieczenia od razu znikn tylko dlatego, e s drosze. Ogem w ubiegym roku przez telefon lub internet sprzedano polisy o wartoci 360 mln zotych. Jak szacuj eksperci Commercial Union, to zaledwie 3 procent wszystkich zawieranych ubezpiecze komunikacyjnych. | | rdo: www.motofakty.pl
|
| |
| |
| | | | | z dnia
| | Waluta | Kurs | Zmiana | | | |
| 1 USD | | -4,469 | | | |
| 1 EUR | | -4,716 | | | |
| 1 GBP | | -5,352 | | | |
| 1 CHF | | -4,748 | |
| |
|
|