temp. 4,9oC, cin. 1008 hPa, wiatr 0 m/s - KAMERY ONLINE
Czwartek, 21 Listopada 2024 
Dodaj og?oszenieWyszukaj og?oszenieAuto Komisy w SzczecinieFirmy motoryzacyjne w SzczecinieReklama w naszym serwisie
Szczeciska Gieda SamochodowaSzczeciska Gieda SamochodowaSzczeciska Gieda Samochodowa
Hydrogen4, czyli jazda na wodr
Wraz z modelem Hydrogen4, koncern General Motors przedstawia czwart generacj technologii ogniw paliwowych.

Hydrogen4 (dugo/szeroko/wysoko: 479,6/181,4/176,0 cm) to europejska wersja Chevroleta Equinox z ogniwem paliwowym, ktry ju jesieni w wersji prototypowej pojawi si na amerykaskich drogach.

Od poowy 2008 r. dziesi egzemplarzy modelu Hydrogen4 wemie udzia w testach codziennej eksploatacji w ramach projektu Partnerstwa na rzecz Czystej Energii (CEP) w Berlinie. W drugim etapie CEP samochody napdzane ogniwem paliwowym uytkowane bd przez klientw o rnych profilach prowadzenia, ktrzy dzie po dniu testowa bd ich codzienn uyteczno.

Hydrogen4 obliczany jest na ywotno dwch lat/80 tys. km. Mona go uruchamia i eksploatowa rwnie w temperaturze ujemnej, co jest istotnym udoskonaleniem w porwnaniu z poprzednikiem, systemem Hydrogen3 i wan cech w odniesieniu do codziennej uytecznoci samochodw na ogniwo paliwowe.

Czteromiejscowy pojazd jest wyposaony w poduszki powietrzne kierowcy i pasaera oraz poduszki boczne. Standardem jest system ABS, kontrola trakcji i system ESP.

Podczas prac rozwojowych nad modelem Hydrogen4 naukowcy i inynierowie z orodkw GM zajmujcych si ogniwami paliwowymi w Honeoye Falls (Nowy Jork), Torrance (Kalifornia) i Mainz-Kastel (Niemcy) korzystali z wiedzy i dowiadcze zebranych podczas zakrojonych na szerok skal, rygorystycznych testw poprzedniego modelu zaprezentowanego w 2002 r.

Istniay dwie wersje modelu Hydrogen3. Jeden wariant dziaa na wodr pynny w temperaturze -253C, a drugi na wodr sprony. Obecnie podjto decyzj o stosowaniu wodoru w postaci gazowej.

– Gwn przyczyn by nieunikniony efekt „wygotowania”, jaki wystpuje w przypadku wodoru pynnego – wyjania Dr Udo Winter, Dyrektor GME ds. Ogniw Paliwowych. – Nawet przy zastosowaniu optymalnej izolacji zawarto zbiornika powoli podgrzewa si, pynny wodr paruje i wzrasta cinienie w zbiorniku. Po kilku dniach z samochodu naley wypuci wodr w postaci gazowej, co prowadzi do straty paliwa. W przypadku postaci gazowej straty takie (poprzez „wygotowanie”) nie maj miejsca.

Hydrogen4 wyposaony jest w system zbiornikw, obejmujcy trzy zbiorniki wytrzymujce cinienie do 700 bar, wykonane z kompozytowego materiau z wkna wglowego. Mog one pomieci 4,2 kg wodoru. Zapewnia to zasig do 320 km.

Ukad napdowy zasilany ogniwem paliwowym jest ponadto wyposaony w wodorkowo-niklowo-metalowy akumulator buforowy o pojemnoci 1,8 kWh. Zapewnia on lepsz wydajno i obsuguje szczytowe osigi systemu.

Wydajno caego ukadu napdowego rwnie wzrosa, poniewa akumulator buforowy umoliwia stosowanie hamowania regeneracyjnego w modelu Hydrogen4. Podczas hamowania silnik elektryczny zamienia si w prdnic i wykorzystuje powsta energi elektryczn do adowania akumulatora.

Jeeli kierowca musi ostrzej zahamowa, samochd hamuje rwnie hydraulicznie, podobnie jak w przypadku konwencjonalnego pojazdu. Poczenie wydajnoci hamulcw regeneracyjnych i hydraulicznych zwane jest „hamowaniem mieszanym”. Jest ono wykorzystywane przez systemy stabilizacji toru jazdy, np. ABS czy ESP, lub gdy niezbdna sia hamowania przekracza maksymaln wydajno hamowania regeneracyjnego. Decyduje o tym wielko prdnicy i pojemno akumulatora.

Sercem modelu Hydrogen4 jest zestaw ogniw paliwowych (440) poczonych szeregowo. Cay system wytwarza moc do 126 KM. Dziki pomocy synchronicznego silnika elektrycznego o mocy 99 KM, przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa ok. 12 sekund. Maksymalna prdko tego napdzanego na przedni o pojazdu wynosi ok. 160 km/h.

Ogniwa paliwowe przetwarzaj energi chemiczn w elektryczn, pomijajc proces spalania. Dziki reakcji elektro-chemicznej cz one wodr i tlen, tworzc wod i produkujc jednoczenie energi elektryczn.

Proces elektryczno-chemiczny, zachodzcy w ogniwie paliwowym, wyglda nastpujco: wodr na katalizatorze anodowym dzieli si na protony i elektrony. Protony o adunku dodatnim przechodz przez membran do katody, za ujemnie naadowane elektrony przemieszczaj si po okrgu zewntrznym, tworzc energi elektryczn.

Tlen na katalizatorze anodowym reaguje z elektronami i protonami i tworzy wod. Zestaw obejmujcy odpowiedni liczb ogniw moe w ten sposb wytworzy energi wystarczajc do napdzania silnika elektrycznego.

W przeciwiestwie do poprzednika poszczeglne ogniwa nowego zestawu rozmieszczone s poziomo – a nie pionowo – co polepsza upakowanie, tzn. zapewnia optymalne uoenie poszczeglnych komponentw samochodu. Zasilanie zestawu w gaz w modelu Hydrogen4 jest take inne w porwnaniu z wersj Hydrogen3: zamiast kompresora rubowego na katodzie zastosowano elektryczn turbosprark doprowadzajc powietrze do ogniw paliwowych. Powoduje to zwikszenie wydajnoci i wyciszenia.
rdo: www.motofakty.pl



Jak rozpozna usterk silnika?

Gdy zgubimy kluczyk od auta

Jak sobie radzi z droejcym paliwem

Pomyka przy tankowaniu

Autogaz - tanie paliwo na trudne czasy?

Co zrobi, aby samochd nie zamarz?
wszystkie aktualnoci >>

z dnia
WalutaKursZmiana

dolar amerykaski
1 USD  -4,469

euro
1 EUR  -4,716

funt szterling
1 GBP  -5,352

frank szwajcarski
1 CHF  -4,748


Sownik motoryzacyjny

Punkty karne za wykroczenia

Przydatne umowy i druki

Dozwolone prdkoci w Polsce

Wirtualny alkomat

Tablice rejestracyjne

Rozkady Jazdy ZDiTM
  Regulamin serwisu | Polityka prywatnoci | Kontakt z nami | Wsppraca | Pole stron