| Hydrogen4, czyli jazda na wodr | | Wraz z modelem Hydrogen4, koncern General Motors przedstawia czwart generacj technologii ogniw paliwowych.
Hydrogen4 (dugo/szeroko/wysoko: 479,6/181,4/176,0 cm) to europejska wersja Chevroleta Equinox z ogniwem paliwowym, ktry ju jesieni w wersji prototypowej pojawi si na amerykaskich drogach.
Od poowy 2008 r. dziesi egzemplarzy modelu Hydrogen4 wemie udzia w testach codziennej eksploatacji w ramach projektu Partnerstwa na rzecz Czystej Energii (CEP) w Berlinie. W drugim etapie CEP samochody napdzane ogniwem paliwowym uytkowane bd przez klientw o rnych profilach prowadzenia, ktrzy dzie po dniu testowa bd ich codzienn uyteczno.
Hydrogen4 obliczany jest na ywotno dwch lat/80 tys. km. Mona go uruchamia i eksploatowa rwnie w temperaturze ujemnej, co jest istotnym udoskonaleniem w porwnaniu z poprzednikiem, systemem Hydrogen3 i wan cech w odniesieniu do codziennej uytecznoci samochodw na ogniwo paliwowe.
Czteromiejscowy pojazd jest wyposaony w poduszki powietrzne kierowcy i pasaera oraz poduszki boczne. Standardem jest system ABS, kontrola trakcji i system ESP.
Podczas prac rozwojowych nad modelem Hydrogen4 naukowcy i inynierowie z orodkw GM zajmujcych si ogniwami paliwowymi w Honeoye Falls (Nowy Jork), Torrance (Kalifornia) i Mainz-Kastel (Niemcy) korzystali z wiedzy i dowiadcze zebranych podczas zakrojonych na szerok skal, rygorystycznych testw poprzedniego modelu zaprezentowanego w 2002 r.
Istniay dwie wersje modelu Hydrogen3. Jeden wariant dziaa na wodr pynny w temperaturze -253C, a drugi na wodr sprony. Obecnie podjto decyzj o stosowaniu wodoru w postaci gazowej.
– Gwn przyczyn by nieunikniony efekt „wygotowania”, jaki wystpuje w przypadku wodoru pynnego – wyjania Dr Udo Winter, Dyrektor GME ds. Ogniw Paliwowych. – Nawet przy zastosowaniu optymalnej izolacji zawarto zbiornika powoli podgrzewa si, pynny wodr paruje i wzrasta cinienie w zbiorniku. Po kilku dniach z samochodu naley wypuci wodr w postaci gazowej, co prowadzi do straty paliwa. W przypadku postaci gazowej straty takie (poprzez „wygotowanie”) nie maj miejsca.
Hydrogen4 wyposaony jest w system zbiornikw, obejmujcy trzy zbiorniki wytrzymujce cinienie do 700 bar, wykonane z kompozytowego materiau z wkna wglowego. Mog one pomieci 4,2 kg wodoru. Zapewnia to zasig do 320 km.
Ukad napdowy zasilany ogniwem paliwowym jest ponadto wyposaony w wodorkowo-niklowo-metalowy akumulator buforowy o pojemnoci 1,8 kWh. Zapewnia on lepsz wydajno i obsuguje szczytowe osigi systemu.
Wydajno caego ukadu napdowego rwnie wzrosa, poniewa akumulator buforowy umoliwia stosowanie hamowania regeneracyjnego w modelu Hydrogen4. Podczas hamowania silnik elektryczny zamienia si w prdnic i wykorzystuje powsta energi elektryczn do adowania akumulatora.
Jeeli kierowca musi ostrzej zahamowa, samochd hamuje rwnie hydraulicznie, podobnie jak w przypadku konwencjonalnego pojazdu. Poczenie wydajnoci hamulcw regeneracyjnych i hydraulicznych zwane jest „hamowaniem mieszanym”. Jest ono wykorzystywane przez systemy stabilizacji toru jazdy, np. ABS czy ESP, lub gdy niezbdna sia hamowania przekracza maksymaln wydajno hamowania regeneracyjnego. Decyduje o tym wielko prdnicy i pojemno akumulatora.
Sercem modelu Hydrogen4 jest zestaw ogniw paliwowych (440) poczonych szeregowo. Cay system wytwarza moc do 126 KM. Dziki pomocy synchronicznego silnika elektrycznego o mocy 99 KM, przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa ok. 12 sekund. Maksymalna prdko tego napdzanego na przedni o pojazdu wynosi ok. 160 km/h.
Ogniwa paliwowe przetwarzaj energi chemiczn w elektryczn, pomijajc proces spalania. Dziki reakcji elektro-chemicznej cz one wodr i tlen, tworzc wod i produkujc jednoczenie energi elektryczn.
Proces elektryczno-chemiczny, zachodzcy w ogniwie paliwowym, wyglda nastpujco: wodr na katalizatorze anodowym dzieli si na protony i elektrony. Protony o adunku dodatnim przechodz przez membran do katody, za ujemnie naadowane elektrony przemieszczaj si po okrgu zewntrznym, tworzc energi elektryczn.
Tlen na katalizatorze anodowym reaguje z elektronami i protonami i tworzy wod. Zestaw obejmujcy odpowiedni liczb ogniw moe w ten sposb wytworzy energi wystarczajc do napdzania silnika elektrycznego.
W przeciwiestwie do poprzednika poszczeglne ogniwa nowego zestawu rozmieszczone s poziomo – a nie pionowo – co polepsza upakowanie, tzn. zapewnia optymalne uoenie poszczeglnych komponentw samochodu. Zasilanie zestawu w gaz w modelu Hydrogen4 jest take inne w porwnaniu z wersj Hydrogen3: zamiast kompresora rubowego na katodzie zastosowano elektryczn turbosprark doprowadzajc powietrze do ogniw paliwowych. Powoduje to zwikszenie wydajnoci i wyciszenia. | | rdo: www.motofakty.pl
|
| |
| |
| | | | | z dnia
| | Waluta | Kurs | Zmiana | | | |
| 1 USD | | -4,469 | | | |
| 1 EUR | | -4,716 | | | |
| 1 GBP | | -5,352 | | | |
| 1 CHF | | -4,748 | |
| |
|
|