| X-Trail z wodorem | | Na Pnocnej Ptli (Nordschleife) toru Nrburgring Nissan przeprowadzi testy X-Traila z ogniwami paliwowymi i ustanowi rekord czasu okrenia przez pojazd z takim napdem.
Frank Eickholt, czonek zespou Nissan uczestniczcego w wycigu 24-godzinnym na Nrburgring poprowadzi wart 1,3 mln euro prototyp przez na standardowych oponach ulicznych. Mimo e nawierzchnia liczcej 20,8 km trasy bya przez cay czas mokra, X-Trail FCV pokona tor w 11 minut i 58 sekund.
- Mimo e niektre podjazdy nie naleay do atwych, prdko wci bya imponujca. Gdyby nie byo tak mokro, mgbym bardziej dynamicznie wychodzi z zakrtw. Jestem pewny, e wynik byby wtedy lepszy o jakie 30-40 sekund – powiedzia Eickholt.
Piciomiejscowy X-Trail FCV to samochd elektryczny o zerowej emisji spalin. Napdzany jest prdem elektrycznym, wytwarzanym przez zamontowan w nim bateri wodorowych ogniw paliwowych. Elektryczno jest produktem reakcji elektrochemicznej, zachodzcej midzy wodorem - zmagazynowanym pod cinieniem 700 barw w specjalnie zaprojektowanym zbiorniku - i tlenem atmosferycznym. Jedynym produktem ubocznym reakcji jest para wodna.
Prd elektryczny kierowany jest do inwertera, ktry zasila silnik zamontowany z przodu pojazdu. X-Trail FCV, testowany w warunkach rzeczywistych w Japonii i Kalifornii od 2006 r., rozwija prdko maksymaln 150 km/h i ma zasig 500 km. Maksymalna moc pojazdu wynosi 120 KM, przy maksymalnym momencie obrotowym 280 Nm.
W samochodzie zastosowano akumulator litowo-jonowy z cienkimi, laminowanymi ogniwami. Suy on do uruchamiania pojazdu, a take jest dodatkowym rdem mocy w trakcie przyspieszania. Energia kinetyczna powstajca w czasie zmniejszania prdkoci jest odzyskiwana i wykorzystywana do adowania akumulatora, z ktrego pniej mona znw j czerpa.
Nissan zamierza rozpocz seryjn produkcj pojazdw napdzanych ogniwami paliwowymi do 2015 r. | | rdo: www.motofakty.pl
|
| |
| |
| | | | | z dnia
| | Waluta | Kurs | Zmiana | | | |
| 1 USD | | -4,469 | | | |
| 1 EUR | | -4,716 | | | |
| 1 GBP | | -5,352 | | | |
| 1 CHF | | -4,748 | |
| |
|
|