| Systemy bezpieczestwa | | Polscy kierowcy uwielbiaj kupowa samochody wyposaone w systemy bezpieczestwa typu ESP, ASR i ABS, chocia nie maj pojcia, jak dziaaj i do czego su – wynika z Raportu o bezpieczestwie na drogach i umiejtnociach polskich kierowcw przygotowanego przez Pentor Research International na zlecenie Skoda Auto Polska S.A.
- Wikszo kupujcych samochody to mczyni, a ci nie lubi przyznawa si do swojej niewiedzy technicznej. W dodatku wszelkie skrty literowe wydaj im si synonimem profesjonalnych rozwiza – wyjania Rafa Janowicz z poznaskiego oddziau Pentor Research International.
Dlatego jako kierowcy mamy zaufanie do systemw bezpieczestwa, nawet jeli nie potrafimy z nich skorzysta. A 79 proc. badanych przez Pentor wierzy, e ABS pomgby im uratowa ycie w razie wypadku, ale 1/3 ankietowanych przyznaje, e nie wie, jak korzysta z tego systemu.
Znacznie wicej, bo a 77 proc. badanych nie wie jak korzysta z systemu ASR oraz ESP. - Jednak nawet wiedza na temat ABS, ASR i ESP to jeszcze nie wszystko – podkrela Tomasz Paczek, kierownik ds. szkole Szkoy Auto. - Nowoczesne systemy korygujce bdy kierowcw dziaaj wprawdzie automatycznie, ale trzeba umie z nich korzysta. Szczeglnie dotyczy to ABS – systemu zapobiegajcego polizgom k w czasie gwatownego hamowania.
ABS rzeczywicie skraca drog hamowania, jednak pod warunkiem, e w sytuacji krytycznej kierowca z caych si nacinie na peda hamulca i bdzie go wciska a do koca, czyli do zatrzymania auta lub minicia przeszkody i powrotu na bezpieczny tor jazdy – dodaje Tomasz Paczek.
- Istnieje dramatyczny rozziew midzy poziomem bezpieczestwa nowoczesnych samochodw a poziomem wiadomoci i umiejtnoci ich uyt- kownikw – potwierdza Peter Ziganki, szef instruktorw ADAC Fahrsicherheitszentrum Berlin-Brandenburg, partnera merytorycznego Szkoy Auto.
- Aby w peni wykorzysta moliwoci ABS czy ESP, niezbdna jest i wiedza, i trening. Niestety, wikszo posiadaczy aut z tymi systemami nawet nie zadaa sobie trudu, eby przeczyta instrukcj obsugi. Dopiero w czasie szkole bezpiecznej jazdy otwieramy im oczy na to, jak mog unikn wypadku hamujc za pomoc ABS i jak waciwie naley zapi pas czy ustawi zagwek, aby te poyteczne urzdzenia rzeczywicie okazay si skuteczne – dodaje Ziganki. | | rdo: www.motofakty.pl
|
| |
| |
| | | | | z dnia
| | Waluta | Kurs | Zmiana | | | |
| 1 USD | | -4,469 | | | |
| 1 EUR | | -4,716 | | | |
| 1 GBP | | -5,352 | | | |
| 1 CHF | | -4,748 | |
| |
|
|