| Samochody w Polsce tanie jak na zachodzie | | Nowe samochody wreszcie taniej. Koncerny kusz nie tylko okresowymi promocjami, ale tn ceny aut. Na taki krok zdecydoway si m.in. Toyota, Volvo czy Chrysler.
Redukuj opaty co najmniej o kilka tysicy zotych. Za najmniejsz Toyot, 3-drzwiow Aygo, zapacimy teraz niecae 30 tys. z, czyli tyle samo co na przykad w Niemczech.
Japoski koncern swoj now ofert reklamuje hasem: Jedna Europa - jedna polityka cenowa. "Z Niemiec cigamy tylko ceny" - deklaruje z kolei Chrysler, reklamujc swoj najnowsz ofert - cennik wyraony nie w zotwkach, ale w euro. Dziki temu klient, kupujc amerykaskie auto, paci za nie po obecnym, niskim kursie i zyskuje w zalenoci od modelu od kilku do kilkunastu tysicy zotych.
Koncernowi z Detroit oprcz sabego euro mocno zaszkodzi te rekordowo tani dolar, ktry spowodowa lawinowy wzrost importu ze Stanw. Chrysler to obecnie najpopularniejsza marka cigana przez Polakw z USA.
Ale silny zoty oraz import zaczynaj te przekada si na ceny aut innych ni amerykaskie. Volvo w zwizku z mocnym kursem zotwki te obniyo ceny swoich modeli. Na przykad luksusowy model S60 moemy teraz mie za 99,9 tys. zotych.
- Koncerny musiay zareagowa na zjawisko indywidualnego importu samochodw z USA oraz Europy - mwi Leszek Lerch, ekspert brany motoryzacyjnej z firmy Ernst & Young. Tylko do koca czerwca sprowadzilimy do kraju ponad p miliona aut uywanych. Auta majce do 4 lat to ju 10 proc. importu, co oznacza, e z tego powodu sprzeda w salonach jest teoretycznie o ok. 50 tys. mniejsza, ni by powinna. Znajduje to odzwierciedlenie w danych o sprzeday nowych aut w Polsce.
Wedug Polskiego Zwizku Przemysu Motoryzacyjnego dynamika sprzeday u dilerw po pierwszych dwch miesicach wyniosa ok. 26 proc., po czym szybko spada do ok. 20 proc. Naoyy si na to dwa czynniki: koniec wyprzeday rocznikw 2007 oraz dalsze umacnianie si zotego w stosunku do euro i dolara.
Malejca sprzeda w salonach to dla koncernw dodatkowy, po zotwce i imporcie, powd obniki cen. - Naley oczekiwa, e pozostae firmy pjd drog Toyoty, Chryslera czy Volvo - przewiduje Lerch. Dziki temu jest szansa na to, e w Polsce ceny nowych aut ju na stae bd takie jak w Europie Zachodniej, czyli duo nisze ni do tej pory. By moe uda si te chocia czciowo ograniczy import, np. z Niemiec.
Inni producenci na razie nie obniaj cen, ale z pewnoci bd musieli uwzgldni ruchy konkurencji. Mona si spodziewa duych upustw w ramach jesiennych promocji lub lepiej wyposaonych modeli. - Proporcjonalnie do tych obniek spada bd take ceny samochodw uywanych - mwi Bartomiej Binkiewicz z monitorujcej rynek firmy Eurotax.
Droyzn na rynku nowych aut wytykay nam ostatnie raporty Komisji Europejskiej dotyczce cen aut na rynku pierwotnym. Wynikao z nich, e niektre modele, jak chociaby Alfa Romeo, s u nas drosze w salonach nawet o 40 proc. ni w innych krajach Unii.
Cz rnic wynikaa oczywicie z odmiennych systemw podatkowych poszczeglnych pastw Wsplnoty, ale nawet przy porwnaniu cen netto (czyli przed opodatkowaniem) Polska bya jednym z najdroszym krajw Unii Europejskiej. Powodem drastycznych rnic byy m.in. stosowane u nas stare cenniki, ktre uwzgldniay kurs euro np. w wysokoci 4 z zamiast obecnego poziomu 3,2 z. Oby tylko, wraz z ewentualnym osabieniem kursu zotego, ceny w salonach nie poszy znowu w gr. | | rdo: www.motofakty.pl
|
| |
| |
| | | | | z dnia
| | Waluta | Kurs | Zmiana | | | |
| 1 USD | | -4,469 | | | |
| 1 EUR | | -4,716 | | | |
| 1 GBP | | -5,352 | | | |
| 1 CHF | | -4,748 | |
| |
|
|