temp. 4,9oC, cin. 1008 hPa, wiatr 0 m/s - KAMERY ONLINE
Czwartek, 21 Listopada 2024 
Dodaj og?oszenieWyszukaj og?oszenieAuto Komisy w SzczecinieFirmy motoryzacyjne w SzczecinieReklama w naszym serwisie
Szczeciska Gieda SamochodowaSzczeciska Gieda SamochodowaSzczeciska Gieda Samochodowa
Rynkowe fakty i mity
Szoferska bra utworzya przed laty kilka powiedzonek, bdcych trafn i surow ocen rnych marek samochodowych. Czy wci s aktualne, czy te z biegiem czasu straciy na wartoci?

Kiedy skrt BMW rozszyfrowywano jako „bdziesz mia wydatki”. Mwiono „kup Fiata, bdziesz mia grata”. Dla innych znw Ford by „nic nie wort”, a Mercedes „to sedes”. Kryy te stereotypowe opinie, wedug ktrych samochody niemieckie byy toporne i mao wygodne, za to stanowiy wzorzec trwaoci i niezawodnoci, a auta francuskie nadzwyczaj komfortowe, ale awaryjne i podatne na korozj. Typowa bya te za opinia o autach woskich. Gdy masowo zaczy pojawia si na rynku produkty japoskie, zyskay z kolei niezwykle wysokie oceny w zakresie niezawodnoci.

Te radykalne stwierdzenia rodziy si na przestrzeni wielu lat, odzwierciedlajc coraz bogatsze dowiadczenia Polakw z produktami zachodniej motoryzacji. Dzisiaj nie syszy si ich ju tak czsto i straciy na wyrazistoci. Niektre otrzymay nowe formy, bo tak jak zmienia si gama modelowa pojazdw, tak zmienia si postrzeganie niektrych marek. O BMW mwi si niekiedy „bogaty moe wicej”, a o Fordzie „nie kada morda moe mie Forda”.

Poza tym marki, ktre pojawiay si w znanych powiedzonkach nie dominuj ju na rynku tak mocno jak kiedy. Potencjalni nabywcy i uytkownicy musz uwzgldnia w swoich dyskusjach licznych producentw, ktrzy 20 czy 30 lat temu byli u nas zupenie nieznani, a dzisiaj ciesz si popularnoci. Mnogo marek i modeli nie pozwala by moe skupia si tak mocno jak dawniej na ocenach pojazdw. Pewnie dlatego nie stworzono powiedzonek o Hyundaiu, Kii, Lexusie, Mini, Smarcie czy SsangYongu.

Przysowia s mdroci narodu, a motoryzacyjne maksymy mona uzna za swoist form przysw. Trzeba wic przyj, e gdy powstaway, odzwierciedlay stan faktyczny i byy oparte na codziennych dowiadczeniach wielu kierowcw. Ale jak si one maj do wspczesnoci? Jak przeoy surow ocen awaryjnoci Forda Taunusa z lat 60. ubiegego stulecia albo BMW serii 3 sprzed 20 lat na dzisiejsze warunki? Czy Ford Focus z 2006 r. albo trzyletnia „trjka” spod znaku BMW maj z tym jeszcze cokolwiek wsplnego? Czy obecnie produkowany Fiat Bravo moe by tak kopotliwy jak cieszcy si z saw Ritmo z lat 80. XX wieku? Czy auta francuskie wci s awaryjne, a niemieckie niezniszczalne?

Mona to sprawdzi na podstawie raportw awaryjnoci samochodw, ktre co roku powstaj za nasz zachodni granic albo za oceanem. Dla wielu s one tendencyjne i niewiarygodne, ale przecie nie ma innych. Niemcy, publikujcy raporty TV i Dekra nie boj si trudnych porwna, chocia ich samochody wcale nie wypadaj najlepiej. Moe jednak w ten sposb dopinguj swoich producentw do podnoszenia jakoci? Podobnie jak Amerykanie, tworzcy zestawienia JD Power and Associates.

Inni giganci motoryzacji, tworzcy czowk zestawie sprzeday jako si do tego nie kwapi. Brytyjczycy dawno pogrzebali produkcj wasnych aut. Teraz nawet nie kady chce u nich wytwarza samochody. Honda zaprzestaa tam produkcji Accorda, bo jako bya gorsza ni w zakadach japoskich. U Francuzw standardem jest zapewnianie o zakoczeniu problemw z awaryjnoci przy wprowadzaniu kolejnych generacji tego samego modelu. Gdy wchodzi kolejna generacja, pojawiaj si nowe zapewnienia, bo poprzednie znowu si nie sprawdziy. A Wosi? Dajmy spokj.

Jedno jest pewne - wiat samochodw zmienia si. Jedni podnosz jako, inni wpadaj w tarapaty. S te tacy, ktrzy wci trzymaj waciwy dla siebie poziom niezawodnoci. Produkcja wywdrowaa czsto daleko poza granice macierzystych krajw, postpuje proces globalizacji. Tworzy si nowe standardy dla technologii, podzespow, procesw produkcyjnych. By moe w kolejnych latach znowu si co zmieni w dotychczasowych stereotypach. Nikt nie tworzy ju nowych powiedzonek o samochodach, bo chyba nie ma ju tak emocjonalnego podejcia do czterech kek jak kiedy. Auta spowszedniay, a po awarii rzadko kto doprowadza je do sprawnoci wasnymi rkoma. Teraz czciej narzeka si na warsztaty ni na samochody. e te nie ma w motoryzacji miejsca na maksymy o pozytywnym wydwiku...

Ranking prawd ci powie

Na pocztku lat 90. ubiegego wieku rankingi awaryjnoci nie potwierdzay do koca krcych u nas stereotypw, chocia pewne zbienoci mona byo odnale. Wedug niemieckiego TV czowk najbardziej niezawodnych aut, nie starszych ni 3 lata, tworzyy samochody japoskie - Mazda 323, Toyota Carina i Toyota Starlet. Tu za nimi znajdoway si produkty niemieckiego przemysu motoryzacyjnego – Audi 100, BMW 5, Ford Fiesta oraz druga grupa modeli z Kraju Kwitncej Wini – Daihatsu Cuore, Mazda 626, Mitsubishi Colt. Francuzw w strefie duej niezawodnoci reprezentoway Renault 19 i 21, a take Peugeot 405. Wsrd najgorszych 3-latkw znalazy si zarwno auta francuskie (Citroen 2 CV, Renault 25, Peugeot 505), jak i niemieckie (Opel Manta, VW Scirocco).

Rol maruderw odgryway te pojazdy woskie – Fiat Croma i Fiat Regata, oraz hiszpaski Seat Ibiza I, oparty na technologii Fiata. A jak wyglda to dzisiaj? Moemy pokusi si o przyznanie punktw za kade z miejsc w rankingu_TV (113 pkt za pierwsz pozycj, bo tyle jest aut w zestawieniu; 1 pkt za ostatni), co pozwoli okreli sumaryczne wyniki zarwno marek, jak i krajw, z ktrych producenci pochodz. Przyjmijmy, e i tutaj samochody s nie starsze ni trzy lata, a kad z marek i kade z pastw reprezentuje pi aut. Wedug raportu TV 2007 najlepsze s samochody niemieckie (558 pkt), a tu po nich plasuj si auta japoskie (525 pkt). Mocno odstaj pojazdy francuskie (357 pkt), nie mwic ju o woskich (166 pkt).

A co z pogardliwymi powiedzonkami? W przypadku Forda nie ma ju sensu. Obecnie jest to marka godna zaufania, plasujc si z wynikiem 407 pkt za Mazd (463 pkt), Audi (442 pkt) i Mercedesem (416 pkt). Za to BMW wci powinno by traktowane z rezerw (zaledwie 232 pkt), podobnie jak Fiat, bdcy najwikszym przegranym rankingu TV 2007 (95 pkt).
rdo: www.motofakty.pl



Jak rozpozna usterk silnika?

Gdy zgubimy kluczyk od auta

Jak sobie radzi z droejcym paliwem

Pomyka przy tankowaniu

Autogaz - tanie paliwo na trudne czasy?

Co zrobi, aby samochd nie zamarz?
wszystkie aktualnoci >>

z dnia
WalutaKursZmiana

dolar amerykaski
1 USD  -4,469

euro
1 EUR  -4,716

funt szterling
1 GBP  -5,352

frank szwajcarski
1 CHF  -4,748


Sownik motoryzacyjny

Punkty karne za wykroczenia

Przydatne umowy i druki

Dozwolone prdkoci w Polsce

Wirtualny alkomat

Tablice rejestracyjne

Rozkady Jazdy ZDiTM
  Regulamin serwisu | Polityka prywatnoci | Kontakt z nami | Wsppraca | Pole stron