| Przepisami w kierowcw | | Nowy taryfikator mandatw, system fotoradarowy i prawo jazdy na mocne motocykle tylko dla osb powyej 20. roku ycia. To niektre ze zmian przepisw przygotowanych dla kierowcw.
Wyglda na to, e politycy i policja zamierzaj zrewolucjonizowa ycie kierowcw i przyszych kierowcw. W najbliszych miesicach rozstrzygn si losy kilku wanych projektw ustaw zwizanych z ruchem drogowym i egzaminami na prawo jazdy.
Zgodnie z przygotowanym przez Ministerstwo Infrastruktury projektem zmian w ustawie o kierujcych pojazdami, pojawi si nowe kategorie motocyklowego prawka. Prawo jazdy AM zastpi dzisiejsz kart motorowerow. Kategorie A1 i A2 dotyczy bd mniejszych jednoladw ze sabszymi silnikami. Prawo jazdy kategorii A pozwoli na jazd wszystkimi motocyklami, ale bdzie je mona zdoby dopiero w wieku 20 lat (w przypadku osb majcych ju prawo jazdy A2 i 2-letni sta) lub 24 lat (jeli kandydat na motocyklist nie ma A2).
Urzdnicy argumentuj t zmian przepisw chci ograniczenia dostpu do najmocniejszych motocykli osobom bez dowiadczenia w prowadzeniu tego typu maszyn. Efektem ma by zmniejszenie iloci wypadkw i kolizji z udziaem jednoladw.
Prawo jazdy kategorii B, na samochody osobowe mona bdzie wyrobi po ukoczeniu 18 lat, tak, jak ma to miejsce obecnie. Pojawiay si co prawda propozycje podniesienia tego wieku do 21 lat (modzi kierowcy s sprawcami duej iloci wypadkw), a z drugiej strony obnienia do 16 lat (wanie wtedy czowiek uczy si pewnych zachowa najszybciej i najlepiej je sobie utrwala), ale ostatecznie nie zostay przyjte.
Wedug wstpnych szacunkw ustawa zmieniajca zasady zdobywania motocyklowego prawa jazdy moe wej w ycie w poowie 2009 r.
Ponadto Komenda Gwna Policji koczy wanie prace nad nowym taryfikatorem mandatw. Przejechanie na czerwonym wietle kosztowa bdzie 500 z, a nie 250 z jak obecnie. Surowiej karane bdzie parkowanie w miejscach dla osb niepenosprawnych – wzrost mandatu ze 100 z do 500 z. Jednoznacznie uregulowana zostanie kwestia jazdy na wiatach w cigu dnia. W tej chwili taryfikator nie przewiduje konkretnej kary za niestosowanie si do tego przepisu, co oznacza, e policjant wedug swojego uznania ma prawo naoy mandat w wysokoci od 50 do 500 z. Po zmianach w kodeksie wysoko kary zostanie okrelona na 100 z. Taki sam mandat bdzie nakadany w przypadku niezachowania odstpu 5 metrw midzy samochodami jadcymi w tunelu. To take nowo, bo obecny taryfikator w ogle nie obejmuje takiego przypadku.
Zmiany w mandatach maj zacz obowizywa w padzierniku.
Niezalenie od taryfikatora ma powsta centrum zajmujce si wszystkimi sprawami zwizanymi z prac fotoradarw montowanych na masztach (fotoradary przenone nadal obsugiwa bd policja i stra miejska). Zdjcia z fotoradarw bd automatycznie trafia do centrum, a urzdnicy zajm si tylko sprawami zwizanymi z przekroczeniem dozwolonej prdkoci. Kara za zbyt szybk jazd przestanie mie w tym przypadku form mandatu. Bdzie kar administracyjn, bez punktw karnych. Co wicej – kar z automatu dostanie waciciel samochodu i to on sam bdzie musia ewentualnie udowadnia, e nie prowadzi auta w momencie wykonania przez fotoradar zdjcia. Teraz te ma taki obowizek, ale robi to jeszcze przed wystawieniem mandatu. Centrum fotoradarowe ma zacz dziaa do koca 2010 r. i docelowo obsugiwa 1000 – 1200 fotoradarw.
Do koca roku policja zamierza take przygotowa projekt przepisw umoliwiajcych pacenie mandatw kart. Pozwol na to portale montowane w radiowozach drogwki, podobne do tych w sklepach. Zamiast wic chodzi na poczt czy do banku z druczkiem, mandat mona bdzie opaci na miejscu u policjanta. To wygodne, bo rednio co drugi Polak ma kart patnicz (debetow lub kredytow). Przy okazji rozliczenie bezgotwkowe – przynajmniej w teorii – zapobiec ma apwkarstwu, chocia w to akurat trudno uwierzy.
Co dalej z jazd na wiatach?
Grupa posw chce zniesienia wprowadzonego 17 kwietnia 2007 r. obowizku caodobowej jazdy na wiatach i powrotu do starych zasad – obowizkowej jazdy na wiatach tylko od 1 padziernika do ostatniego dnia lutego. – Pocztkowo chcielimy, eby wiata byy obowizkowe cay rok tylko na terenie zabudowanym, ale mogoby to spowodowa zamieszanie zwizane z ich wczaniem i wyczaniem. Dlatego postanowilimy zwolni kierowcw z obowizku jazdy na wiatach poza okresem jesienno-zimowym – wyjania posanka PiS Gabriela Masowska.
Zdaniem czci posw caoroczna jazda na wiatach nie powoduje zmniejszenia iloci wypadkw, co byo gwnym argumentem za wprowadzeniem przepisu. Jest wrcz przeciwnie – w rok po wejciu w ycie nowej regulacji, ilo wypadkw na polskich drogach wzrosa w stosunku do 2006 r. Wicej te byo ofiar. Dwa lata temu zginy 5243 osoby, a rok temu – 5 583 osb. Posowie argumentuj, e to m.in. efekt wzajemnego olepiania si kierowcw jadcych z wczonymi wiatami. Zwracaj te uwag na rosnce zanieczyszczenie rodowiska w zwizku z wikszym zuyciem paliwa przez samochody stale jedce na wiatach.
Z pomysem posw nie zgadzaj si m.in. policjanci. Ich zdaniem politycy wycignli bdne wnioski, bo porwnali dane caoroczne, zamiast wzi pod uwag tylko miesice letnie, w czasie ktrych wczeniej nie byo obowizku jazdy na wiatach. Analiza danych przeprowadzona pod tym ktem przez policj potwierdza sens uywania wiate przez cay rok. Cho liczba wypadkw spowodowanych w dzie spada nieznacznie (o 1 proc.), to od kwietnia ubiegego roku liczba potrce rowerzystw spada o prawie 20 proc., a pieszych o 10 proc.
Projektem zmian przepisw dotyczcych jazdy na wiatach Sejm zajmie si prawdopodobnie w padzierniku. | | rdo: www.motofakty.pl
|
| |
| |
| | | | | z dnia
| | Waluta | Kurs | Zmiana | | | |
| 1 USD | | -4,469 | | | |
| 1 EUR | | -4,716 | | | |
| 1 GBP | | -5,352 | | | |
| 1 CHF | | -4,748 | |
| |
|
|