| Importujemy coraz modsze samochody | | W tym roku padnie rekord importu aut uywanych z Unii Europejskiej. Tylko w cigu omiu miesicy do rejestracji w izbach celnych zgoszono przeszo 763 tys. aut.
Do koca roku prawdopodobnie sprowadzimy ponad milion uywanych samochodw. Dzi auto importowane z UE ma rednio 8 lat, a jeszcze w 2006 r. miao a 11 lat. Nic wic dziwnego, e szybko ronie jego warto. Pod koniec sierpnia za taki samochd pacilimy rednio ju ponad 16 tys. z, a jeszcze kilka lat temu byo to przecitnie zaledwie kilka tysicy zotych.
Dziki temu ju co trzecie auto w Polsce ma mniej ni 10 lat. Co prawda w Europie Zachodniej ich odsetek jest dwa razy wyszy i wynosi 70 proc., ale eksperci s przekonani, e powoli doganiamy bogat Uni. - Dojcie do poziomu unijnego zajmie nam 10 lat pod warunkiem szybkiego rozwoju gospodarki i dalszego wzrostu pac - uwaa Leszek Lerch, analityk rynku samochodowego z firmy Ernst & Young.
Park samochodowy w Polsce systematycznie si odmadza, chocia oficjalne statystyki tego nie pokazuj.
Z danych GUS i Centralnej Ewidencji Pojazdw wynika, e w 2007 r. redni wiek zarejestrowanego u nas auta wynis 14,3 i by wyszy ni w 2006 r. Statystyki s nieprecyzyjne, bo nie uwzgldniaj szarej strefy demontau aut. - Od 6 lat w Polsce co roku nielegalnie rozbiera si ok. 800 tys. pojazdw - mwi Adam Mayszko, prezes Stowarzyszenia Forum Recyklingu Samochodw (FORS). - Auta te nadal figuruj w statystykach, bo nikt ich nie wyrejestrowuje.
W ten sposb zawya si redni wiek samochodw w Polsce - podkrela Mayszko. Oznacza to, e nawet kilka milionw aut to martwe dusze pozostajce w rejestrach, cho od dawna niejedce po drogach. Z kadym rokiem ich struktura wiekowa si pogarsza, a to jeszcze bardziej zakamuje statystki. Efekt? Wedug danych na 14,5 mln zarejestrowanych samochodw, a co trzeci ma od 16 do 30 lat!
Z tego co najmniej kilkaset tysicy to martwe dusze, nielegalnie rozebrane i zezomowane na czci. Niektrzy trzymaj w garaach stare zdezelowane samochody, ktrych nie uywaj.
Tacy waciciele s waciwie bezkarni, bo sankcje w wysokoci 800 euro za brak obowizkowego OC i odholowanie pojazdu (ktrego zreszt czsto ju nie ma) gro praktycznie tylko w przypadku kontroli drogowej. A jeli auto nie jedzi, to nie ma takiej moliwoci.
Z danych FORS wynika, e zomowane u nas legalnie auta maj rednio 16,5 roku, czyli s dwa razy starsze ni przecitne auto importowane z UE. Rocznie w Polsce zomuje si ok. miliona aut (z czego ok. 800 tys. nielegalnie, tylko niecae 200 tys. zostaje wyrejestrowanych z powodu zezomowania) i mniej wicej tyle samo sprowadzamy z UE. Rachunek jest wic prosty - prywatny import przyczynia si do odmadzania parku samochodowego w naszym kraju, chocia oficjalne dane temu przecz.
O tym, e jedce w Polsce auta nie s wcale tak stare, jak wynika ze statystyk, wiadcz te informacje dotyczce klientw firm ubezpieczeniowych. W Link4, towarzystwie direct, ktre udostpnio nam dane, rednia wieku ubezpieczonego pojazdu wynosi ok. 10,5 roku, czyli jest nisza o 4 lata od rynkowej. Podobnie jest w Commercial Union Direct. PZU ubezpieczajcy 7 mln aut (poowa rynku) nie podaje danych o rednim wieku aut posiadajcych wykupione OC, ale z pewnoci nie jest on duo wyszy ni w towarzystwach direct.
Niestety, nie we wszystkich rejonach kraju import z Unii przyczynia si do wymiany aut starszych na nowsze. Dzieje si tak, poniewa w imporcie indywidualnym, np. w wojewdztwie lubelskim czy podlaskim, dominuj osoby kupujce samochd po raz pierwszy, a nie wymieniajce wyeksploatowane auto na nowsze. | | rdo: www.motofakty.pl
|
| |
| |
| | | | | z dnia
| | Waluta | Kurs | Zmiana | | | |
| 1 USD | | -4,469 | | | |
| 1 EUR | | -4,716 | | | |
| 1 GBP | | -5,352 | | | |
| 1 CHF | | -4,748 | |
| |
|
|