| Bdzie nowa opata | | Wedug wstpnych zaoe, pocztkowo paci bd tylko kierowcy ciarwek. Im wicej ich samochody bd emitoway haasu i dwutlenku wgla, tym wysza bdzie kwota. Dodatkowo na jej wysoko wpywa ma zatoczenie i pora dnia. Auta jadce noc bd obcione wysz stawk za haas, ale mniejsz za zatoczenie drg.
W przyszoci podobne rozwizanie ma zosta wprowadzone w przypadku samochodw osobowych. Unijnym wadzom chodzi o promowanie pojazdw ekologicznych (hybrydowych, z silnikami elektrycznymi lub zasilanych biopaliwami), ktre w mniejszym stopniu zanieczyszczaj rodowisko naturalne. Szczegy projektu maj zosta przedstawione w cigu ptora roku.
W Polsce prace nad podobnymi rozwizaniami prowadzone s od czterech lat. O wprowadzeniu tzw. podatku ekologicznego, zastpujcego akcyz na sprowadzane samochody, zaczo by gono jesieni 2004 r. Mimo cigych zmian wzoru, na podstawie ktrego obliczano by jego wysoko, podstawowe zaoenia pozostaway te same: uzalenienie stawek od pojemnoci skokowej silnika i poziomu emisji spalin okrelanego przez europejskie normy (tzw. EURO).
Podatek ten mia by opacany jednorazowo przy pierwszej rejestracji samochodu w Polsce.
Ten wanie jednorazowy charakter wywoa w pewnym momencie zamieszanie, bo Unia zacza przygotowywa przepisy dotyczce opaty corocznej. Ostatecznie zmieniono przepisy akcyzy na sprowadzane samochody (jej wysoko uzaleniono tylko od pojemnoci silnika, a nie pojemnoci i wieku auta), a o podatku ekologicznym zapomniano. Wkrtce moe si to zmieni, bo trwaj prace nad jego kolejn wersj.
Po wprowadzeniu podatku ekologicznego zniknaby akcyza na sprowadzane samochody. Wysoko nowego podatku miaaby zosta uzaleniona od emisji spalin oraz rodzaju paliwa.
Opata byaby pobierana od wszystkich zarejestrowanych w Polsce samochodw przez stacje kontroli pojazdw przy okazji obowizkowego przegldu technicznego. Waciciele nowych aut paciliby z gry za trzy lata w momencie kupowania samochodu (pierwszy przegld jest po trzech latach, chyba, e zamontowany zosta autogaz), potem z gry za dwa lata (drugi przegld jest po kolejnych dwch latach). Waciciele aut majcych wicej ni pi lat paciliby co roku.
Mniej spalin
Niektre pastwa radz sobie z zanieczyszczeniem powietrza przez samochody. Po centrum Berlina, Kolonii i Hanoweru w Niemczech nie mog jedzi auta emitujce zbyt duo spalin. Prawo wjazdu do tzw. „zielonych stref” maj tylko pojazdy ze specjaln naklejk zalen od normy emisji spalin. Inaczej kierowcy grozi mandat w wysokoci 40 euro i 1 punkt karny. W latach 2008 – 2010 „zielone strefy” zostan wprowadzone w kolejnych 17 niemieckich miastach.
W centrum Londynu obowizuje zakaz jazdy dla samochodw ciarowych.
W centrach duych miast woskich obowizuje zakaz ruchu od 8 do 18. W Mediolanie strefa ekologiczna obejmuje 34 ulice w promieniu 2 km od placu Katedralnego. Opaty zalene od emisji spalin s pobierane od poniedziaku do pitku od 7.30 do 19.30. | | rdo: www.motofakty.pl
|
| |
| |
| | | | | z dnia
| | Waluta | Kurs | Zmiana | | | |
| 1 USD | | -4,469 | | | |
| 1 EUR | | -4,716 | | | |
| 1 GBP | | -5,352 | | | |
| 1 CHF | | -4,748 | |
| |
|
|