| wiata dzienne obowizkowe | | Komisja Europejska chce, aby od 2011 r. wszystkie nowe samochody osobowe i dostawcze sprzedawane w Unii byy standardowo wyposaane w wiata do jazdy dziennej.
Obowizkowe wiata zapalayby si automatycznie po wczeniu silnika. W efekcie auta przez cay rok w cigu dnia poruszayby si z wczonymi wiatami. Po zapadniciu zmroku kierowcy wczaliby wiata mijania.
Takie rozwizanie – zdaniem Komisji – zwikszyoby bezpieczestwo na drogach. Wedug analiz Komisji ds. Energii i Transportu, stosowanie wiate non-stop przez cay rok moe zmniejszy liczb wypadkw z udziaem co najmniej dwch pojazdw, do ktrych dochodzi w dzie, o 5-15 proc.
Przy okazji wiata do jazdy dziennej zuywaj ok. 25 – 30 proc. mniej energii ni wiata mijania, co przekada si na mniejsze zuycie paliwa. O ile dwie typowe arwki reflektorw mijania pobieraj ok. 110 – 120 W, to w wiatach dziennych, zalenie od ich konstrukcji, stosuje si arwki o mocy od 6 do 21 W, co daje pobr mocy 12 – 42 W.
W przeciwiestwie do wiate mijania, ktrych zadaniem jest owietlanie drogi, gdy pojazd porusza si w ciemnoci, wiat do jazdy dziennej kieruj sab wizki wiata wprost „w oczy” kierowcy pojazdu nadjedajcego z naprzeciwka. Wizka jest na tyle saba, aby nie olepia, ale na tyle silna, aby zdecydowanie odrnia si od naturalnego wiata dziennego. Dziki temu samochd jest widoczny na drodze.
wiata do jazdy dziennej mona obecnie kupi do prawie wszystkich samochodw osobowych. Istniej przy tym rozwizania uniwersalne oraz dopasowane do konkretnych modeli. wiata mniej znanych marek mona kupi ju za ok. 100 z.
Propozycja Komisji Europejskiej dotyczca obowizkowego wyposaania samochodw w wiata do jazdy dziennej musi zosta zaakceptowana przez Parlament Europejski i rzdy krajw czonkowskich UE. | | rdo: www.motofakty.pl
|
| |
| |
| | | | | z dnia
| | Waluta | Kurs | Zmiana | | | |
| 1 USD | | -4,469 | | | |
| 1 EUR | | -4,716 | | | |
| 1 GBP | | -5,352 | | | |
| 1 CHF | | -4,748 | |
| |
|
|