| W USA powstanie samochodowy kolos | | Amerykaskie giganty motoryzacyjne GM i Chrysler mog si w akcie desperacji poczy, co spowoduje zwolnienie dziesitek tysicy ludzi i definitywnie zmieni sytuacj w globalnej brany samochodowej.
Informacje o rozmowach, ktre wycieky wczoraj, pojawiy si w sytuacji, w ktrej narastaj wtpliwoci, czy ktrykolwiek z trzech wielkich koncernw z Detroit – GM, Ford i Chrysler – bdzie w stanie unikn bankructwa. Caa trjka zmaga si z najgorszym spowolnieniem na rynku motoryzacyjnym od 1993 roku, wysokimi cenami benzyny i rosncymi kosztami.
Robert Shulz, analityk brany motoryzacyjnej w agencji ratingowej Standard & Poor’s, ostrzeg w pitek, e „czynniki makro mog je przygnie w pewnym momencie”. Rozszalae spekulacje skoniy GM, ktry miesicznie traci okoo miliarda dolarw i realizuje obecnie obliczony na 15 miliardw dolarw szeroko zakrojony program oszczdnociowy, do wystosowania oficjalnego dementi, jakoby grozio mu bankructwo.
– Upado nie jest opcj rozwaan przez GM. Nie jest to w interesie naszych pracownikw, akcjonariuszy, dostawcw i klientw – powiedziaa rzeczniczka firmy.
Obligacje GM i Forda wycenia si obecnie na 30 do 50 centw za kadego zainwestowanego dolara. To poraajcy dowd, jak niskie jest zaufanie rynku do tych firm. Zaduenie Chryslera w bankach mona kupi po 30 centw za dolara.
Negocjacje zainicjowa prawdopodobnie miesic temu Cerberus, firma private equity, do ktrej naley Chrysler. Stan rozmw po tygodniu bezprecedensowych zawirowa na rynku nie jest jasny.
Wedug analitykw z tej dwjki to Cerberus jest bardziej zdesperowany. W ubiegym roku kupi 80,1-procentowy pakiet w Chryslerze za 7,4 miliarda dolarw. Rok wczeniej wyoy 14 miliardw dolarw za 51-procentowy pakiet w GMAC, finansowym ramieniu GM. Wedug omawianych propozycji Cerberus oferuje wymian motoryzacyjnych operacji Chryslera za pozostae 49 procent GMAC. Jeeli negocjacje nie przynios rezultatu, Cerberus prawdopodobnie podejmie rozmowy z Nissanem lub Renault.
Zwizek dwch motoryzacyjnych potg stworzyby giganta, ktry zatrudnia ponad 366 tys. ludzi w ponad stu fabrykach, a w Ameryce Pnocnej posiada sie dilersk przekraczajc 10 tys. salonw.
Poniewa jednak obie firmy desperacko walcz o przetrwanie, analitycy mwi, e bdzie to transakcja, w ktrej dwa plus dwa daje trzy.
GM szacuje wstpnie, e zaoszczdzi po fuzji przynajmniej 10 miliardw dolarw. Oszczdnoci ma przynie zamknicie czci fabryk,salonw sprzeday oraz redukcja zatrudnienia wrd robotnikw.
Od kiedy Cerberus zawar umowy z GMAC i Chryslerem, sytuacja obu firm znacznie si pogorszya. GMAC powanie zaszkodzio zaangaowanie w rynek kredytw subprime.
Jednoczenie sprzeda Chryslera spada na eb na szyj, bo klienci odwrcili si od jego wielkich paliwoernych aut. We wrzeniu sprzeda koncernu w USA spada o jedn trzeci do 107 349 aut. Zarwno GM, jak i Chrysler skorzystaj z wartego 25 miliardw dolarw amerykaskiego programu kredytowego, ktry ma pomc im w produkcji mniejszych bardziej paliwooszczdnych modeli.
Prezes Cerberusa Stephen Feinberg wierzy, e GMAC si odrodzi, i jest skonny zwikszy swj udzia w tej firmie. W ostatnim licie do inwestorw wychwala „historyczn szans”, jak daj papiery i kredyty hipoteczne wyceniane na „absurdalnie niskim poziomie”.
GM przyzna w komunikacie, e stoi w obliczu „bezprecedensowych wyzwa zwizanych z niepewnoci na rynkach finansowych w skali globalnej i osabieniem fundamentw ekonomicznych na wielu spord kluczowych rynkw”.
Firma chce kontynuowa program wprowadzania bardziej paliwooszczdnych modeli, ale nie jest jasne, czy korzyci z ewentualnej fuzji bd wystarczajce. | | rdo: www.motofakty.pl
|
| |
| |
| | | | | z dnia
| | Waluta | Kurs | Zmiana | | | |
| 1 USD | | -4,469 | | | |
| 1 EUR | | -4,716 | | | |
| 1 GBP | | -5,352 | | | |
| 1 CHF | | -4,748 | |
| |
|
|