| Podatkowa rewolucja | | Coroczny podatek dla wszystkich wacicieli samochodw, likwidacja akcyzy na sprowadzane auta, nowe zasady prywatnego korzystania z pojazdw subowych. Kierowcw czeka prawdziwa rewolucja.
Dotarlimy do projektu nowych rozwiza w zakresie przepisw podatkowych bezporednio dotyczcych wacicieli samochodw. Pracuj nad nimi eksperci rynku motoryzacyjnego. Niektre z przygotowywanych rozwiza mogyby wej w ycie ju w przyszym roku.
Wedug projektowanych przepisw, ujednolicona zostaaby definicja samochodu osobowego. Obecnie istniej co najmniej dwie takie definicje, jedna wynikajca z przepisw homologacyjnych i druga, stworzona dla celw podatkowych. Taka sytuacja powoduje zamieszanie. Zdarza si, e to samo auto jest traktowane przez fiskusa raz jako pojazd ciarowy (z moliwoci odliczenia podatku VAT), a drugi raz jako samochd osobowy (z koniecznoci pacenia podatku akcyzowego). Po wprowadzeniu jednej definicji auta, wynikajcej z homologacji, skocz si problemy ze zwizanymi z nim opatami.
Proponowane zmiany dotycz rwnie VAT-u. Pene odliczenie tego podatku przy zakupie, leasingu lub sprowadzeniu samochodu z zagranicy byoby moliwe w przypadku wszystkich aut wykorzystywanych w dziaalnoci gospodarczej. Odliczenie dotyczyoby rwnie zakupionego na potrzeby prowadzonej dziaalnoci paliwa.
Oznaczaoby to zniesienie obecnie obowizujcych przepisw, ktre umoliwiaj zwrot VAT-u tylko w przypadku samochodw o masie cakowitej przekraczajcej 3,5 tony i aut dostawczych. Pozostali mog odliczy do 60 proc. podatku, ale nie wicej ni 6 tys. z.
Przepisy te – zdaniem ekspertw rynku motoryzacyjnego – ograniczaj rozwj rynku flotowego (floty tworz samochody wykorzystywane przez firmy), ktry w wielu krajach Europy jest podstawowym rdem aut na rynek wtrny. Pojazdy firmowe, najczciej wymieniane po ok. 3 – 4 latach, trafiajc do sprzeday jako uywane przyspieszaj proces odmadzania parku samochodowego. Z jednej strony zwiksza to bezpieczestwo na drogach (nowsze auta s bardziej bezpieczne ze wzgldu na rozwizania technologiczne i techniczne), a z drugiej zmniejsza zanieczyszczenie rodowiska (nowsze pojazdy emituj mniej szkodliwych spalin).
Polskimi przepisami o odliczaniu VAT-u przy zakupie aut i paliwa przez przedsibiorcw zaj si ju zreszt Europejski Trybuna Sprawiedliwoci. Jeli uzna on, e obowizujce w naszym kraju rozwizania s niezgodne z unijnymi dyrektywami, pastwo polskie bdzie musiao odda przedsibiorcom nadpacony podatek. cznie mog to by miliardy zotych.
Z wprowadzeniem penego odliczania VAT-u poczone bdzie uporzdkowanie spraw zwizanych z udostpnianiem pracownikom samochodw subowych do celw prywatnych. Przykadw rnych rozwiza w Europie nie brakuje. Mona by np. skorzysta z dowiadcze niemieckich, gdzie podatek od prywatnego wykorzystania samochodu subowego uzaleniony jest m. in. od wartoci samochodu.
Poza zmianami w VAT-cie nowym regulacjom zostaby poddany podatek dochodowy CIT pacony m.in. przez osoby prawne, spki kapitaowe w organizacji, podatkowe grupy kapitaowe (co najmniej dwie spki prawa handlowego majce osobowo prawn, ktre pozostaj w zwizkach kapitaowych). Chodzi o to, aby umoliwi szersze korzystanie z leasingu pojazdw i kredytw konsumenckich.
Przygotowane propozycje obejmuj rwnie zmiany w przepisach prawa podatkowego przewidujce, i umowa leasingu moe by zawarta tylko na okrelony czas. Obecnie jest to utrudnienie dla przedsibiorcw, ktrzy powinni mie moliwo szybkiego reagowania na dynamicznie zmieniajce si warunki na rynku. Nie ma adnych przeciwwskaza, aby zmieni ustaw, dziki czemu leasingobiorcy mogliby dostosowa okres trwania umowy leasingu do swojej sytuacji gospodarczej, biecej pynnoci lub innych czynnikw.
Proponowane jest rwnie ujednolicenie traktowania leasingu operacyjnego i finansowego na gruncie ustawy VAT. Aktualne rozwizanie, zgodnie z ktrym leasing finansowy jest dostaw w rozumieniu przepisw VAT, jest niekorzystne dla leasingobiorcw, z uwagi na konieczno jednorazowego uiszczenia podatku VAT.
Zgodnie z proponowanymi zmianami, zlikwidowany zostaby podatek akcyzowy od wprowadzanych na rynek samochodw. Zastpiby go podatek ekologiczny, uzaleniony od iloci emitowanego przez auto dwutlenku wgla, rodzaju paliwa, a take uwzgldniajcy napdy hybrydowe oraz, w przypadku samochodw napdzanych silnikami wysokoprnymi, zamontowany w samochodzie filtr czstek staych.
Jedna z propozycji przewiduje stopniowe wprowadzanie w ycie tego podatku, tak aby nie obcia kolejnymi kosztami tych, ktrzy ju w przeszoci zapacili akcyz. W przypadku speniania najwyszych norm czystoci, na wzr rozwiza stosowanych ju w innych krajach Unii, wprowadzone zostayby zniki lub wrcz cakowite zwolnienia z opat. Poziom emisji dwutlenku wgla wynikaby z danych homologacyjnych pojazdu lub z pomiarw prowadzonych przez stacje diagnostyczne.
Opata stopniowo objaby wszystkie zarejestrowane w Polsce samochody i mogaby by pacona przy okazji obowizkowego przegldu technicznego samochodu w stacji kontroli pojazdw. Przy tak wybranych wariancie, waciciele nowych aut paciliby z gry za trzy lata w momencie zakupu samochodu ( przegld jest po trzech latach, chyba, e zamontowany zosta autogaz), potem z gry za dwa lata (drugi przegld jest po kolejnych dwch latach). Waciciele aut majcych wicej ni pi lat paciliby co roku.
Podatek ekologiczny trafiaby do lokalnych budetw (gmin, powiatw), a pewna jego cz byaby przeznaczona dla budetu centralnego.
Wedug wstpnych wylicze ilo pienidzy z podatku na pewno nie byaby mniejsza ni obecne wpywy z podatku akcyzowego (ok. miliarda zotych rocznie). To zreszt warunek konieczny, aby rzd zgodzi si na likwidacj akcyzy. Stawki podatku byyby zrnicowane, co oznacza, e niektrzy waciciele samochodw paciliby wicej (wci jednak znacznie poniej paconej obecnie akcyzy), a inni mniej, bo system preferowa auta o najmniejszej emisji (pojazdy hybrydowe, korzystajce z biopaliw, o maej pojemnoci silnika).
W przypadku wyboru wariantu stopniowego wprowadzania podatku w ycie, stawki podatkowe musiaby by by niestety, nieco wysze, po to aby z mniejszej liczby samochodw uzyska podobny dochd, jak dzisiaj z akcyzy.
Niewtpliwie, biorc pod uwag dowiadczenia krajw „starej” Unii, ktre wdroyy podobne rozwizania, mona stwierdzi, e skutkiem wprowadzenia tego typu podatku byoby mniejsze zainteresowanie samochodami starszymi oraz nowymi napdzanymi silnikami o duych pojemnociach, emitujcymi wiksze iloci CO2 .
Wojciech Drzewiecki, prezes Instytutu Samar
Spjna i klarowna polityka dotyczca rynku motoryzacyjnego jest konieczna. Musimy wiedzie, jaki cel jest przed nami, co chcemy osign w okresie 10 – 20 lat. Brak jakiejkolwiek wizji i przewidywalnej polityki jest jednym z czynnikw odpowiedzialnych za obecny stan polskiego rynku, przegran w walce o pozyskanie kilku prestiowych inwestycji.
Rzecz w tym, by tak ksztatowa przepisy, aby mimo ograniczonych w porwnaniu do innych krajw Unii, zasobw finansowych spoeczestwa zachca do zakupw jak najmodszych aut, tak by struktura wiekowa polskiego parku samochodowego przesuna si z 11 – 12 lat na 6 – 7. Im modszy samochd tym bezpieczniejszy, czystszy z punktu widzenia ekologii, zuywajcy mniej paliwa.
Wprowadzenie podatku ekologicznego dla wszystkich moe wywoa sprzeciwy. Nikt nie lubi paci podatkw, szczeglnie, jeeli pienidze s marnotrawione. Jeeli jednak doszoby do likwidacji akcyzy, ktra w obecnej formule jest tylko i wycznie narzdziem nastawionym na generowanie wpyww do budetu, nic nie wnoszcym w rozwj rynku, to ewentualny ubytek w dochodach musiaby zosta skompensowany poprzez inny podatek.
Poza tym wczeniej czy pniej Unia narzuci nam okrelone rozwizania w tym zakresie, rozwizania, ktre z punktu widzenia naszego rynku mog by bardzo restrykcyjne. Lepiej wic ju teraz myle o takiej formule, ktra z jednej strony bdzie zgodna z kierunkiem obranym przez Uni, z drugiej za bdzie moe nie kochana, ale akceptowana przez Polakw. | | rdo: www.motofakty.pl
|
| |
| |
| | | | | z dnia
| | Waluta | Kurs | Zmiana | | | |
| 1 USD | | -4,469 | | | |
| 1 EUR | | -4,716 | | | |
| 1 GBP | | -5,352 | | | |
| 1 CHF | | -4,748 | |
| |
|
|