| Jak walczy z kiepskim automechanikiem | | Najlepiej przej inicjatyw: zada sporzdzenia dokadnego opisu samochodu przed napraw i prawdziwego rejestru prac na fakturach.
Ten kopot moe spotka kadego z nas, bo prawie wszyscy korzystamy z serwisw samochodowych. Oddajemy auto do warsztatu, odbieramy w umwionym terminie, a tu zderzak lekko wgnieciony, na drzwiach rysa, a kierownica i fotel kierowcy poplamione smarem przez mechanika. Co wtedy robi?
Zaczynamy od protestu i dania naprawienia szkd. A waciciel serwisu upiera si, e te wszystkie uszkodzenia ju byy, gdy przyjmowa samochd do naprawy. Czy mamy szans udowodni, e nie ma racji?
Nie, jeli nie zadbamy o to wczeniej. – Nie ma mowy, aby kto nam wmwi, e podczas naprawy poczynilimy takie szkody – twierdzi pracownik jednej z wikszych wrocawskich stacji obsugi pojazdw. – Po prostu dobry fachowiec zaraz rozpozna, czy rysa albo wgniecenie karoserii s wiee, czy stare – wyjania.
Jeli awaria zdarzya si nam w drodze, szukamy najbliszego warsztatu. Jeli jednak planujemy remont auta, warto poszuka sprawdzonego serwisu. Kierowcy chtnie korzystaj z internetowych informacji od osb wymieniajcych si dowiadczeniami na portalach samochodowych. Dowiemy si tam, ile w przyblieniu moe kosztowa naprawa. Jak wygldaj internetowe referencje, zobacz w ramce niej.
W wikszoci szanujcych si serwisw, zanim zostawimy auto, oddajemy mechanikowi kluczyki. Ten zaczyna od zewntrznych ogldzin i na formularzu przyjcia samochodu do naprawy nanosi uwagi, opisujc ewentualne zadrapania lub inne uszkodzenia karoserii. S nawet takie warsztaty, w ktrych przed napraw fotografuj auta. Jak powinien wyglda opis (przykadowo), pokazujemy na rysunku powyej.
eby wic zabezpieczy wasne interesy, warto zada w serwisie przed napraw takiego wanie opisu i samodzielnie, cho najlepiej w obecnoci mechanika, sfotografowa auto.
Warto wiedzie, e lepiej przyjecha do naprawy czystym autem, bo pod warstw kurzu i bota mog si kry uszkodzenia lakieru.
Po takich przygotowaniach moemy uzgodni z obsug serwisu zakres naprawy i jej przewidywany koszt. Warto przy tym zadba, by serwisant zapisa nasz komentarz dotyczcy usterek i hipotetycznych przyczyn ich powstania. Bdziemy mieli dowd, e przekazalimy serwisowi ca nasza wiedz na temat samochodu.
Podstawow zasad jest domaganie si faktury, na ktrej serwis wyszczeglni, co i za ile zrobi. Renomowane warsztaty wyliczaj na fakturach, jakie czci zostay wymienione, podaj ich symbole i ceny. – Uywane czci montujemy w samochodzie tylko na yczenie klienta, a i to pod warunkiem, e on sam je nam dostarczy – podkrela pracownik wrocawskiego warsztatu.
Wykaz prac i wymienionych czci powinien si zgadza z tym zakresem robt, na jaki si umwilimy. Nie powinno si zdarzy, e naprawiono co wicej bez naszej zgody. Szanujcy si warsztat nigdy nie podejmuje na wasn rk takich decyzji. O zmianie zakresu naprawy musi poinformowa waciciela samochodu, a ten musi wyrazi zgod.
Serwis bierze odpowiedzialno za usug. Jednak wadliwa naprawa moe objawi si po przejechaniu np. tysica kilometrw. Jeli warsztat nie poczuwa si do odpowiedzialnoci, moemy poprosi o pomoc rzeczoznawc Polskiego Zwizku Motorowego, ktry sprawdzi, czy usug wykonano poprawnie i zweryfikuje jej jako.
O wsparcie mona si te zwrci do Urzdu Ochrony Konkurencji i Konsumentw. Pomoc prawn w konflikcie z nierzetelnym warsztatem uzyskamy u miejskich lub powiatowych rzecznikw.
Organizacje konsumenckie publikuj te cykliczne raporty, z ktrych niejednokrotnie wynika, e s warsztaty dziaajce na nasz szkod. Najczciej powtarzajce si ze praktyki to:
- niezawieranie pisemnych umw,
- brak niezbdnej ewidencji,
- nieterminowo usug,
- niewystawianie faktur,
- mierna jako usug,
- niewaciwe naliczanie nalenoci za wykonan prac.
Do warsztatu – krok po kroku
Jeli chcesz unikn kopotw z serwisem samochodowym, postpuj wedug naszej instrukcji:
- Zapoznaj si z opiniami internautw o warsztacie.
- Sprawd, jaki jest okres oczekiwania na napraw.
- Sprawd, czy serwis ma polis OC (ubezpieczenie pozwalajce na rekompensat ewentualnych szkd).
- Zapytaj, czy na czas naprawy dostaniesz samochd zastpczy.
- Zrb zdjcie samochodu i spisz stan licznika.
- Zadbaj o umow na pimie. Powinny si w niej znale zgaszane niedomagania i opis stanu karoserii. Zadaj kopii.
- Opowiadaj prawd o losach samochodu, wska mechanikowi moliwe przyczyny awarii – to przyspieszy prace.
- daj wystawienia faktury z wyszczeglnieniem wykonanych czynnoci i wymienionych czci.
- Gdy odbierasz samochd, sprawd, co zrobiono, zobacz, czy nie ma szkd.
- Jeli masz zastrzeenia co do jakoci usugi, z reklamacj, zasignij opinii rzeczoznawcy PZM. W razie koniecznoci z skarg w organizacji konsumenckiej.
W internecie
Warto wej na internetowe strony klubowiczw marki swojego auta i pozna dowiadczenia innych. Komentarze pomog w wyborze solidnego warsztatu i porwnaniu cen, np.:
- Z serwisu (wymienia nazw) – jestem zadowolony. Co prawda s drodzy, ale jak si trafi na fajnego mechanika, to wszystko jest ok. Dwa razy naprawili mi nawet drobn usterk gratis! Trzeba si jednak tydzie wczeniej umawia, ale to chyba wiadczy o dobrej renomie. Wymiana napinaczy i acuszka rozrzdu kosztowaa mnie 1300 z, podczas gdy w innych stacjach dali 2200, a nawet 3000 z.
Szukaj klubowiczw w sieci:
Mionikw marek samochodw znajdziesz na www.dmoz.org oraz: www.klubsuzuki.pl , www.mercedesclubpolska.pl,www.turbokillers.com , www.klub.citroen.triger.com.pl , www.nissanklub.pl , www.autocentrum.pl (ranking ASO)
Tu znajdziesz pomoc
Urzd Ochrony Konkurencji i Konsumentw
Adres delegatur w kraju znajdziesz na: www.uokik.gov.pl
Eksperci: Techniczno-Motoryzacyjni Rzeczoznawcy PZM SA
Gwna siedziba znajduje si w Warszawie, a ma przedstawicieli w 24 miastach. Ich adresy znajdziesz na stronie internetowej: www.rzeczoznawcy-pzm.pl
adres:
00-042 Warszawa
ul. Nowy wiat 41
tel. 022 827 27 92
In. Andrzej Rojewski, rzeczoznawca samochodowy Polskiego Zwizku Motorowego
Najczciej o pomoc zwracaj si do nas klienci, ktrzy wyjechali z warsztatu po wymianie rozrzdu. Z czego to si bierze? Warsztatowcy, ktrzy dorabiaj si na wymianie opon, zajmuj si potem mechanik, cho nie maj w tym adnego dowiadczenia. Naprawiaj samochody, a robi to w sposb skandaliczny. Konsekwencje s powane, wcznie z uszkodzeniem silnika. Koszty naprawy wzrastaj wtedy lawinowo.
Nigdy nie wolno odda samochodu do warsztatu, polegajc jedynie na ustnych ustaleniach. W 90 proc. klienci wanie tak uzgadniaj koszty naprawy i nie bior potem adnego rachunku. Jeli warsztat wadliwie wykona swoj prac, maj kopot z dochodzeniem swoich praw. Nawet rzeczoznawca niewiele moe im pomc. Nasze opinie s w takich sytuacjach mao wice, bo wacicielowi warsztatu nie mona nic udowodni.
Jedynym ratunkiem pozostaje wtedy interwencja w Urzdzie Ochrony Konkurencji i Konsumentw. A i tak roszczenia wobec niesolidnego warsztatu naley zgosi na pimie, aby potem mie ewentualny dowd w sdzie. Po interwencji UOKiK warsztaty najczciej dogaduj si z klientem.
Podsumowujc:
- Nie naprawiaj samochodu „na sowo”. Zlecenie musi by na pimie w dwch egzemplarzach.
- Domagaj si od waciciela warsztatu podpisania dokumentu stwierdzajcego zewntrzny stan karoserii. Pamitaj, e autoryzowane stacje ju takie praktyki stosuj.
- Nie podpisuj niczego mechanicznie, sprawd, na jakie naprawy wypisano zlecenie.
- Sfotografuj auto przed oddaniem do warsztatu i spisz stan licznika, aby w czasie naprawy nikt z niego nie korzysta. a Wymagaj podania na fakturze rodzaju i metryczek czci oryginalnych.
- Zachowuj faktury za naprawy. | | rdo: www.motofakty.pl
|
| |
| |
| | | | | z dnia
| | Waluta | Kurs | Zmiana | | | |
| 1 USD | | -4,469 | | | |
| 1 EUR | | -4,716 | | | |
| 1 GBP | | -5,352 | | | |
| 1 CHF | | -4,748 | |
| |
|
|