| Ostatnia szansa na tanie auto | | To moe by ostatni dzwonek na zakup rekordowo taniego samochodu z salonu. Spadek sprzeday i pogorszenie si sytuacji na rynkach finansowych zmuszaj firmy produkujce auta do sporych obniek cen.
Do wyprzeday dopinguje te saby zoty, bo producenci maj w zapasach auta zamawiane przy kursie euro rzdu 3,2-3,3 i teraz musz szybko si ich pozby, eby sprowadzi nowe, ju drosze.
Praktycznie nie ma ju koncernu, ktry nie wprowadziby korekty w swoim cenniku. W tym tygodniu na taki ruch, jako jeden z ostatnich producentw, zdecydowa si koreaski SsangYong.
- Tniemy ceny mimo sabej zotwki, bo konkurencja jest ostra - mwi Aleksandra Granat z SsangYong Polska. - Rozliczamy si w euro, ale ryzyko kursowe bierzemy na siebie. Klient nie ponosi adnych dodatkowych kosztw zwizanych ze skokiem ceny walut - podkrela Granat. Pierwsze efekty korekty cennikw w salonach ju wida.
- Po wrzeniowych obnikach cen ruch w naszych krakowskich salonach (Ford, Nissan i Suzuki) oraz liczba zamwie wyranie wzrosy - mwi Andrzej Trawka, dyrektor regionu maopolskiego Polskiej Grupy Dilerw kontrolujcej ok. 2 proc. rynku sprzeday nowych aut w Polsce.
- Poniewa waluty wyranie ostatnio podroay, a ceny samochodw zostay ustalone przy niskim kursie euro, wzrosa atrakcyjno zakupu nowego samochodu w porwnaniu z zakupem uywanego samochodu z importu - podkrela Trawka.
Na tym nie koniec. - W najbliszych tygodniach moemy oczekiwa kolejnych obniek cen samochodw w salonach - uwaa Leszek Lerch, ekspert brany motoryzacyjnej z firmy Ernst & Young. - Dilerzy musz pozby si aut, ktre zamawiali, gdy koniunktura bya zdecydowanie lepsza - podkrela Lerch.
Kupno nowego auta to w tym momencie nieza inwestycja. Dzisiaj s one tasze ni np. w Niemczech, a wic sytuacja jest odwrotna ni jeszcze latem tego roku, kiedy to bardziej opacao si naby auto z importu. W gorszej sytuacji s potencjalni klienci Chryslera (waciciel marek Dodge i Jeep) oraz Jaguara.
Cenniki tych firm s bowiem wyraone w euro. A to oznacza, e niektre modele s drosze nawet o kilkanacie tysicy zotych ni jeszcze kilka tygodni temu. Przykadowo, najtasza wersja modelu Jeep Compass kosztuje teraz ok. 87 tys. z (bez podatkw), a jeszcze kilka tygodni temu cena netto wynosia 78 tys. z.
Niekorzystnie na dilerw wpywa te bessa na giedzie. Cz potencjalnych nabywcw nowych aut trzymaa bowiem oszczdnoci w funduszach akcji, wic przy stratach rzdu 40 proc. w skali roku prdzej wycofaj reszt pienidzy i wpac na konto, ni kupi kolejny samochd.
Wojciech Drzewiecki, ekspert brany motoryzacyjnej z Instytutu Brany Motoryzacyjnej, uwaa, e gorsze nastroje konsumentw, drogie kredyty i saba zotwka nao si razem i spowoduj spadek zakupw aut w Polsce, a take sprowadzanych z Unii czy Stanw. Producenci aut ju przygotowuj si na cikie czasy - zmniejszaj produkcj, redukuj zatrudnienie i ograniczaj inwestycje.
- W tej sytuacji koncernom moe by trudno wprowadza kolejne promocje w okresie stagnacji na rynku - podkrela Drzewiecki. Instytut Samar zrewidowa ju prognozy sprzeday nowych aut w salonach na ten rok z 340 tys. do 310 tys. A to oznacza to, e na wyprzedae nie warto czeka do koca roku, bo najlepsze oferty pojawi si na przeomie padziernika i listopada. | | rdo: www.motofakty.pl
|
| |
| |
| | | | | z dnia
| | Waluta | Kurs | Zmiana | | | |
| 1 USD | | -4,469 | | | |
| 1 EUR | | -4,716 | | | |
| 1 GBP | | -5,352 | | | |
| 1 CHF | | -4,748 | |
| |
|
|